KOMİSYON KONUŞMASI

HURŞİT YILDIRIM (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; tabii, biz burada KİT Komisyonu olarak denetim yaparken aslolan almış olduğumuz kriter kamu menfaati ve kamu yararı. Kamunun bu işlemle ilgili faydası ne? Miktar olarak, meblağ olarak, işin yapımı olarak, bizim bunlara dikkat etmemiz gerekiyor. Şimdi, konuyu iyice incelediğimiz anda, Yapım İşleri Şartnamesi 27'nci maddesi gereği işin yönetimiyle ilgili İLBANK'ın pek çok yerde şantiyesi olduğu gözüküyor. Tabii, bir merkezden bir aracı alıp da başka şantiyeyi gezdirmenin de miktarı artıracağı ve kamu zararı oluşacağı gibi bir intiba oluştu bende.

İkincisi de, tabii, araç almakla ilgili, İLBANK'ın herhâlde diğer kamu kurumlarında olduğu gibi sıkıntısı da şu: 237 sayılı Kanun'un 7'nci maddesinde tasfiye, işte, eskiyen araçların yerine yeni araç almakla ilgili veya onları tasfiyeye ayırmakla ilgili bir hüküm de var. Şimdi, burada, tabii, keşke mümkün olsa, tüm kalemleri ayırabilsek. Mesela işin niteliği gereği kepçedir, kamyondur, şu alınsa, binek araç bu alınsa gibi bunu ayırabilsek ama şantiye sayısının fazlalığından herhâlde burada bir sıkıntı oluyor. Arkadaşlar, tabii, aslolan burada, kamunun ihale şartnamesinde alınan aracın kamunun işinde kullanılması, yani işin niteliği ve işin yönetimiyle ilgili kullanılması. Kurumun da bu genel kaideler üzerine yapılanması gerekiyor. Bunun üzerine yapılandığı gözüküyor. Ama sayın vekilimin ifade etmiş olduğu, işte, Sinop'a biri gitmişse, bu aracı özel iş için kullanmışsa bu kurumun suçu değil tamamen kurumun denetiminde olmak kaydıyla da şahsi bir suçtur, cezaların şahsiliği ilkesi gereği kim yapmışsa, tespit somutsa, tespit gerçekse ceza alınsın, karşılığının da alınması lazımdır diye düşünüyorum.