| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/694) (Alt Komisyon metni) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 31 .03.2016 |
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Başkanım, eleştirilere ve önerilere teşekkür ediyorum. İnşallah uygulamaya girdiğinde bütün bu eleştirileri ve kaygıları dikkate almak suretiyle uygulamanın başarılı olması için inşallah idarelerimiz gerekli gayreti göstereceklerdir.
GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Kanunu düzeltmezseniz nasıl?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şöyle: Buradaki -demin ifade ettim tekrar ifade edeyim- Sayın Bekaroğlu'nun söylediği noktadan başlayayım, o birinci ve son paragraf arasındaki hükümlerin yazılmasının çok açık bir nedeni var. Bunlar yasalarda açıkça düzenlenmesi gereken konular, uygulamaya, yönetmeliğe, esas ve usullere bırakılamayacak konular, sadece uygulamaya ilişkin usul ve esaslar konusunda yetki alınıyor. Birinci paragraftan sonraki düzenlemelerde de, doğru, her birisi bir politika kararına dayanıyor yani burada eğer bir işveren bu hükümden yararlanarak daha düşük bir sigorta primi ödeyecekse mutlaka yeni işçi istihdam eden bir işveren olmalı, Sosyal Güvenlik Kurumuna, vergi ve prim borcu olmayan bir işveren olmalı. Bunlar politika kararları burada denilebilir ki: "Bu maddeleri koymak suretiyle uygulama kapsamından yararlanacak işverenlerin kapsamını daraltıyoruz." Ama hep beraber burada başka bir şey daha söylediğimizi unutmayalım, hep beraber ortak kanaatimiz ve fikrimiz: Mutlaka kayıt dışı ekonomiyle mücadele etmemiz lazım, kayıtlılığı teşvik etmemiz lazım ve vergi borçlarının, prim borçlarının süresinde ödenmesini teşvik etmemiz lazım. Aradaki fıkraların genel karakteristiğine bakıldığında, bir taraftan kayıtlılığı teşvik eden, bir taraftan kayıt dışılığa karşı bu sistem üzerinden bir tedbir getirmeye çalışıyor. Onu da başka bir alandaki kayıt dışılıkla mücadele veya vergi veya sigorta primlerinin tam ve zamanında tahsil edilmesi politikalarının birer parçası olarak görmek lazım. Bülent Kuşoğlu Bey'in söylediği şey çok önemli yani bu maddenin gerçekten başarısı sahada, taşrada vakıfların, İŞKUR il müdürlüklerinin ve bakanlık merkezlerinin bu konuda çok iyi tanıtım yapması, vatandaşlara bu hakları bire bir anlatması, işletmeleri bilgilendirmesi ve bu kapsamda gerçekten, hani biz diyoruz ya aile başına danışmanlık, öyle bir projemiz de var. Yani biz sosyal destek alan her bir aileye bir danışman atayalım, o danışman her bir aileye ihtiyaçları konusunda, imkânları konusunda, fırsatları konusunda, devletin sağladığı teşvikler konusunda bilgi versin, sorunlarıyla ilgilensin diyoruz. Aslında bu tür mekanizmaları geliştirdiğimiz zaman bu Sayın Bülent Kuşoğlu Bey'in yine söylediği yani eğitim seviyesi ve gelir seviyesi nispeten daha düşük olan toplum kesimleri olduğu için gerçekten idarenin çok daha fazla gayret göstermesi lazım. Bire bir aileler, vakıflar... Çünkü bu insanlar vakıflardan daha çok... En azından şöyle söyleyeyim: Yani burada bir şekilde nakdi yardım alanlardan bahsediyoruz. Nakdi yardım almaya geldiğinde veya bir şekilde nakdi yardım yapılırken bire bir orada bir görüşme bile yapılsa, kendisine bu konuda bilgilendirme yapılsa buradan bir başarı çıkar. Onu hep beraber sağlayacağız, hep beraber takip edeceğiz.