| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Gelir Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı(1/517) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 13 .01.2016 |
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Doğru ama işte, burada, basit usul mükelleflerindin bu tutarın altında beyan edenlere bir imkân getiriliyor, bunun üzerinde beyan eden de bundan yararlanacak. Yani diyelim ki kişi 10 bin lira kazanç elde etti, o da 8 bin lirasını düşecek. Dolayısıyla, burada getirilen düzenleme bir grup mükellefi dışarıda tutan bir düzenleme değil. Bütün basit usul mükellefleri beyan ettikleri tutar üzerinden 8 bin liralık bu kazanç istisnasından yararlanabilecektir. Ama, biz burada bilgi olarak 8 bin liranın altında beyan eden mükellefleri söyledik. Bendeki bilgiye göre 8 bin liranın üzerinde beyan eden yaklaşık 30 bin basit usul mükellefi var, onlar da yararlanacak bu düzenlemeden. Yani onların demek ki 8 bin lira ve üzeri beyanları var, bu düzenlemeden onlar da yararlanacak. Ama tahsilat rakamı nedir basit usul mükelleflerinde? Arkadaşlar onu çalışsınlar, yetiştirebilirlerse bugün getirelim yoksa Genel Kurulda bu bilgiyi arz ederiz.
BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Bakanım.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bir soru vardı.
BAŞKAN - Sayın Usta'nın da söz talebi var, müsaade ederseniz...
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bir şeyle ilgili cevap vereyim de.
BAŞKAN - Buyurun tabii.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bu bütçeyle ilgili olarak geçici bütçemiz kalıcı bütçemizle tutarlı, uyumlu. Yani geçici bütçeyi yaparken o anda bütçenin gelir ve gider tarafına ilişkin eldeki bilgiler ve varsayımlar ne ise hiçbir harcamayı dışarıda bırakmadan, hiçbir geliri de dışarıda bırakmadan geçici bütçe yaptık. O zaman da söyledik yani biz geçici bütçeyi yaparken "Kalıcı bir bütçenin içerisinde ilk üç aylık harcama ve gelir düzeyi ne olur?" ona dikkat ederek yaptık. Şimdi, inşallah bir aksilik olmazsa cuma günü bu defa 2016 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nı Meclise sevk edeceğiz. Dolayısıyla, o tasarı Meclise geldiğinde Komisyonumuza gelecek. Orada da zaten detaylı bir şekilde harcama ve gelir tarafıyla ilgili açıklamalar yapacağız.
Fakat şunu söylememe müsaade edin: Orta vadeli program dokümanının açıklanmasının ardından ben de baktım, acaba bu dokümanla ilgili olarak yapılan değerlendirmeler nasıldır diye. Yani olumsuz çok bir değerlendirme görmedim; olumlu, inandırıcı, gerçekçi açıklamalar yapıldı. Bunu zaten Komisyon görüşmeleri sırasında takdirlerinize sunacağız, siz de zaten her türlü eleştiriyi yapacaksınız ki biz bu eleştiriler üzerinden bütçeye son şeklini verelim. Ama, iki şey söyleyeyim, bunu OVP basın toplantısında da söyledim. Bütçenin harcama tarafında gerek seçim dönemindeki vaatlerimiz gerekse Hükûmet Programı'nda ortaya koyduğumuz yeni kararlar ve Hükûmet kurulduktan sonra alınan kararların gerektirdiği bütün harcama kalemleri bütçeye yansıtıldı. Yani bütçenin harcama tarafında herhangi bir şekilde olması gerekenden aşağı bir rakam olmadığını söyleyebilirim. Bütçenin gelir tarafına gelince de o basın toplantısında da söyledim, bütçenin gelir tarafının sizin söylediğinizin tersine yani iyimser değil, ihtiyatlı, konservatif bir tahmin olduğunu söyleyeyim. Yıl içerisinde gelir gerçekleşmelerinin bu tahminlerimizin üzerinde olabileceğini de tahmin ediyoruz. 2015 yılında da bizim özellikle vergi gelirleri performansımız, normalde 2015 bütçesini Komisyonumuza getirdiğimizde yanlış hatırlamıyorsam, bir önceki yıla göre vergi gelirleri tahsilatını yaklaşık yüzde 10,4 artış olarak öngörmüştük ama daha sonra gerçekleşme ne oldu? Yüzde 15,6 olarak gerçekleşti.
Vergi gelirleri bütçenin vazgeçilmez, sürdürülebilir kamu maliyesi açısından temel gelir kaynağı. 2016 yılında da gelir tahminlerini yaparken ekonominin genel dengesine, vergi gelirlerini etkileyen temel faktörlere, hepsine ihtiyatlı bir duruş sergileyerek, yani iyimser bir duruş değil, ihtiyatlı bir duruş sergileyerek gelir tahminlerinde bulunduk.
Bütçe açığı konusunda, biliyorsunuz, bu bizim 14'üncü bütçemiz yani kolay kolay her Hükûmete de nasip olmaz. On dört yıldır arka arkaya AK PARTİ bütçe kanunları hazırlıyor, Meclise getiriyor, her türlü eleştiri yapılıyor ama bir de yılın sonunda gerçekleşmeler oluyor. İki yıl hariç, sanıyorum 2009 ve 2012 hariç bütün yıllarda bütçe gelir, bütçe gerçekleşme performansı hep daha iyi oldu. Yani bütçe açığı konusunda, mali disiplin konusunda son derece hassasız. Bunun gerektirdiği tedbirleri ya yıl başlarında mutlaka alıyoruz, bu sene de bazı gelir artırıcı tedbirleri yıl başında aldık. Dolayısıyla, bütçe disiplini üzerinden ekonominin genel dengesine ilişkin önemli bir güvence oluşturmak AK PARTİ olarak bizim önemsediğimiz bir konu. 2016 bütçesinin de bu çerçevede hazırlandığını söyleyebilirim. Benim bu da hem bürokrat olarak bu defa da siyasetçi olarak 10'uncu bütçem. Dolayısıyla hem mutfağında hem de bu kadar yıldan sonra gerçekleşmelerini gören bir insanım. İnşallah 2016 öncelikle ekonomimiz için iyi bir yıl olur. Biliyorsunuz, global anlamda jeopolitik riskler ve belirsizlikler gittikçe artıyor. Global ekonomik koşullara bakıldığı zaman da özellikle birbirinden ayrışan trendler var, gelişmiş ülkeler, gelişmekte olan ülkeler. Dolayısıyla, böyle bir olumsuz tablo içerisinde inşallah Türkiye kendi iç dinamikleri sayesinde yine kendi kulvarındaki gelişmekte olan ülkelere göre olumlu anlamda ayrışacak ve ekonomide öngördüğümüz hedeflere yaklaşacağız. Bakın, 2015 yılı seçim yılı yani 2 tane seçimin geçirildiği bir yıl oldu. Buna rağmen, 2015 yılına ilişkin orta vadeli programda büyüme olarak yüzde 4 öngörmüştük, inşallah şimdi, gerçekleşmeler...
BAŞKAN - Yüzde 3.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok, biz yılın başında yüzde 4 öngörmüştük. Dolayısıyla, inşallah yılın sonunda da göreceğiz ki yüzde 4 bir ekonomik büyümeyi elde edeceğiz. Bu önemli bir şey yani gelişmekte olan diğer ülkelere bakıldığı zaman büyümelerin önemli ölçüde aşağıya geldiği bir dönemde Türkiye'nin yüzde 4 bir büyüme elde emiş olması gerçekten uluslararası anlamda da bize güvence sağlayan bir şey. Hani, OVP'ler açıklandığı zaman bir anda böyle tahvillere hücum oluyor mu? Hiçbir yıl görmedim. Bir anda dolar düşüyor mu? Bunu da görmedim. Burada orta vadeli programların inandırıcılığı, gerçekçiliği hep piyasalar tarafından test edilir. Aynı zamanda, Meclisimiz, Plan ve Bütçe Komisyonumuz bunu zaten test edecek, tartışacak. İnşallah, bütçe kanununu Komisyona getirdiğimizde de zaten detaylı bir şekilde tartışacağız.
Teşekkür ediyorum.