| Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1028) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 02 .05.2016 |
MEHMET PARSAK (Afyonkarahisar) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri; Milliyetçi Hareket Partisi olarak istikrarlı ve tutarlı bir yaklaşımla milletvekili dokunulmazlığının kaldırılması ve özellikle terör eylemlerine katılan ve terörü destekleyen milletvekillerinin dokunulmazlığının olmaması gerektiğini öteden beri savunageldik. Milliyetçi Hareket Partisi olarak herkesin meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde adil yargılanma hakkına sahip olduğunu, hiçbir eylem ve işlemin yargı denetimi dışında bırakılamayacağını düşünüyoruz, inanıyoruz. Milliyetçi Hareket Partisi olarak siyaset anlayışımız, siyasi partilerin sadece Türk milleti tarafından ve demokratik seçimler yoluyla tasfiye edilebileceği ancak terör ve şiddeti siyasi araç ve amaç olarak gören ve destekleyen partilerin bu kapsam dışında tutulmasını içermektedir. Bu çerçevede, milletvekili dokunulmazlığının kamu vicdanının kabul edeceği makul esaslara bağlanması ve Türkiye Büyük Millet Meclisi içerisindeki yasama ve denetleme faaliyetlerinin dışında kalan hususlardaki dokunulmazlıkların kaldırılması gerektiğine dair inancımız ve bu konudaki tutarlı duruşumuz devam etmektedir.
Diğer yandan, milletvekili dokunulmazlıklarının kaldırılması konusunu şeffaflık ve hesap verilebilirliğin bir garantisi olarak görmekteyiz.
Bize göre dokunulmazlık bir Türkiye Büyük Millet Meclisi üyesinin yasama faaliyetlerini her şeyden bağımsız ve korkusuzca yürütmesi için oluşturulmuş bir koruma mekanizmasından ibaret olmalıdır.
Yine, bize göre, dokunulmazlığın sınırları Türk milletinin karar, niyet ve söylemlerinin yine Türk milletinin yegâne karar mekanizması olan Türkiye Büyük Millet Meclisinde herhangi bir baskı altında kalınmaksızın ifade edilebilmesini sağlamak üzere belirlenmelidir. Ancak, dokunulmazlık hiçbir zaman Türkiye Cumhuriyeti devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü tehdidi noktasında bir koruma aracı olarak kullanılmamalıdır, kullanılmayacaktır. Dokunulmazlık hiçbir zaman terör örgütü savunuculuğuna kalkan olarak kullanılamaz. Dokunulmazlık hiçbir zaman terör, söylem ve eylemlerinin meşrulaştırılması ya da propaganda malzemesi yapılması noktasında da kullanılamaz. Bu şekildeki bir dokunulmazlık illegalitenin millet iradesiyle korunması anlamına gelir ki bu durum illegalitenin millet nezdinde kabul gördüğü gibi tutarsız bir duruma da işaret eder.
Belirtilen nedenler başta olmak üzere, artarak devam eden terör eylemleri ve HDP'li bazı milletvekillerinin terörle bağlantılı söz ve fiilleri nedeniyle Karma Komisyon bünyesinde bekleyen dokunulmazlık fezlekelerinin doğrudan yargıya intikal etmesi usulünün belirlenmesini zorunlu kılmıştır. Bu sebeple de Milliyetçi Hareket Partisi olarak Komisyon bünyesinde görüşülmekte olan kanun teklifini ilk toplantıda yani 28 Nisan tarihli toplantıda ayrıntılarıyla belirttiğimiz şerhlerimiz ve yine bu toplantıda sunacağımız önergelerimizle birlikte desteklediğimizi bir kere daha beyan etmek isteriz.
Son olarak, kamuoyunda sulandırılmaya çalışılan ancak her platformda net olarak ortaya koyduğumuz bir hususu tekrar ifade etmekte yarar görmekteyiz. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu teklifi desteklememizin iki temel nedeni bulunmaktadır. Bunlardan birincisi ve ön önemlisi, terörle bağlantılı suçlardan fezlekesi bulunan milletvekillerinin dokunulmazlıklarının kaldırılması. İkincisi ve diğeriyse, parti olarak dokunulmazlık fezlekesi olan milletvekillerimizin dokunulmazlıklarının kalkmasıyla ilgili olarak herhangi bir çekincemizin bulunmamasıdır.
Burada değişiklik önergemizde iki fıkra daha eklenmesini öneriyoruz. Bunlardan bir tanesi, mevcut, şu müzakere ettiğimiz teklifin orijinalinden farklı olarak, mevcutta 600 dosyanın yanı sıra 26'ncı Dönem boyunca da başta Terörle Mücadele Kanunu olmak üzere, terörle bağlantılı suç isnatları bulunan milletvekillerinin, bu dönemde yürümekte olan terörle mücadeleyi sekteye uğratmaması bakımından gerekli gördüğümüz için, bu yönüyle üçüncü bir fıkrayla 26'ncı Dönem boyunca Terörle Mücadele Kanunu başta, terörle bağlantılı hiçbir suç çerçevesinde herhangi bir milletvekilinin dokunulmazlık zırhına sahip olmamasıdır.
İkincisi, biraz önce de ifade ettim, daha önce de konuşmalarımızda söylemiştik: Başbakan ve Sayın Bakanlarla alakalı olarak Hükûmetin genel siyaseti başta olmak üzere yaptıkları eylemler bakımından ayrı bir koruma zırhı var, bunun da gene -bu bir geçici madde eklenmesi yolu olduğu için kalıcı olarak önerilerimiz başkadır, bunları tarihe kayıt olarak daha önce düştük ama şu an geçici bir madde eklenmesini müzakere ettiğimiz için söylüyorum- Anayasa'nın 100'üncü maddesinin de gene Anayasa'nın 83'üncü maddesiyle birlikte başbakan ve bakanlar hakkında da uygulanmaması yönündedir. Bu izah ettiğim gerekçelerle değişiklik önergemizin kabulünü arz ve talep ediyor, hepinize saygılar sunuyorum.