| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2014 |
SADIK BADAK (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Bakanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun çok değerli üyeleri, kıymetli bürokratlar, değerli basın mensupları; hepinizi sevgiyle, saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, insanımızın son on yılda hayatını değiştiren, yaşama tarzını kolaylaştıran Bakanlığınızın çalışmaları dolayısıyla başta şahsınız ve bütün Bakanlık mensuplarına şahsım ve temsil ettiğim seçmenlerim adına, milletimiz adına teşekkürü bir borç biliyorum.
Kara yolundan hava yoluna, deniz yolundan demir yoluna, bilişim sistemlerine, altyapıya kadar e-devlet uygulamalarındaki bugün gururla takip ettiğimiz çalışmaları eğer konuşabiliyorsak bu, Bakanlığınızın gerçekleştirdiği ciddi çalışmalar sayesindedir son on iki yıldır.
Sayın Bakanım, ben soru hakkımı da bu bölümde kullanmak istiyorum ve 4 hususa temas etmek istiyorum bizim bölgemizle ilgili, Batı Akdeniz'le ilgili.
Öncelikle yine, bizim bölgemize Karayollarının, Demiryollarının, Hava Yollarının ve deniz yollarının gösterdiği katkılara teşekkür ediyorum.
Siz de ifade ettiniz, Mersin-Antalya yolu hızla tamamlanıyor. Doğu Akdeniz Bölgesi'nde Alanya'nın İç Anadolu'ya bağlanması, Sarıbeller Tüneli; keza, Serik-Taşağıl-Beyşehir-Konya yolu, tüneliyle beraber sürdürülüyor.
Size özel bir teşekkürümüz var Alanya Gazipaşa bölgesinin. Yunt üzerinden Ermenek'e bağlanması yönündeki talimatlarınıza bölgemiz müteşekkirdir. Şimdi talebimiz, Karayollarının dikkatini, zihnini Batı Antalya'ya çevirmesi. Biz 3 Antalya oluşturuyoruz: Merkez, doğu ve batı. Merkezin ve doğu bölgelerinin yolları büyük ölçüde tamamlandı. Ayrıca ifade etmeliyim ki merkezin çevre yollarına, gerek Batı Çevre Yolu dediğimiz, Konyaaltı'ndan Döşemealtı'na çıkan yola gösterdiğiniz gayrete gerekse Kuzey Çevre Yolu'na verdiğiniz desteğe teşekkür ediyorum fakat şimdi Batı Antalya'ya Karayollarının dikkatini, zihnini, enerjisini ayırmasını özellikle talep ediyoruz; Elmalı-Seki-Fethiye Ovası'nın birbirine bağlanması bu yol vasıtasıyla, Elmalı-Sütleğen-Kalkan yolu vasıtasıyla Kınık Ovası'ndaki tarım ürünlerinin Orta Anadolu'ya taşınması bu yoldan yapılıyor, buna, arkadaşlarımızın şu andaki çalışmalarına destek talep ediyoruz. Yine, Elmalı-Gömbe-Kasaba-Kaş, bunlar devlet yolu fakat Türkiye'de artık nadir var bu yollardan, arkadaşlarımız da teknik olarak geldiler, incelediler. Yine, bu bölgede Kaş, Kasaba, Dirgenler, Çatallar yolu, bu da devlet yoludur, buraya özellikle desteğinizi talep ediyoruz.
Batı Antalya derken, bizim Batı Antalya'yı oluşturan, özellikle kıyıyı oluşturan Kumluca, Finike, Demre, Kaş; 4 ilçemiz hem tarımda hem turizmde son yıllarda önemli gelişme kaydediyor. Demre'de bulunan, turistik merkez olarak görülen Noel Baba geçtiğimiz yıl 500 bini kişi tarafından ziyaret edildi. Çoğunluğu Rus turistler fakat yabancı turistler buraya itibar ediyorlar. Kumluca, Finike, Demre, Kaş'ta Antalya'daki ile Marmaris-Bodrum arasında biraz daha farklı, daha konsept diyebileceğimiz bir turizm tarzı gelişiyor. Hükûmetimizin gerçekleştirdiği baraj, gölet ve sulama yatırımlarıyla tarım istihsali de artırıyor. Önümüzdeki on yılda bu bölgede hem turizm hem tarım iki katına çıkacak. Bu bölgeye bir havaalanı ihtiyacı var, tıpkı Doğu Antalya'ya gerçekleştirilen Gazipaşa Havaalanı gibi bölgeye bir havaalanı ihtiyacımız var.
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünüz beş yıl önce değerli milletvekilimiz Ahmet Arslan Sayın Genel Müdürken bu bölgede bir çalışma yaptılar, yapılan çalışma o gün için verimli çıkmadı fakat şimdi devletimiz denizi doldurup havaalanı yapabiliyor. Çalışmaz denilen Gazipaşa Havaalanı'nı büyük uçakların inebildiği bir hâle getirdi. Bu çerçevede, yap-işlet-devret modeliyle bu bölgeye Devlet Hava Meydanları işletmesinin yeni bir çalışma yapmasını talep ediyoruz. Bir çalışma yapılırsa, önümüzdeki yıllarda bu bölgede bir ihtiyaç olarak karşımıza çıkacak.
Üçüncü konu Sayın Bakanım, siz de konuşmalarınızda ifade ettiniz, İstanbul-Eskişehir-Kütahya-Afyon-Isparta-Antalya demir yolu. Bu demir yolunun uygulama projeleri sürdürülüyor. Müteşekkiriz, bölgemiz bu konuda müteşekkirdir. Uygulama projesinin hayata geçmesi aşamasında 4 etaplı görünüyor proje. Bu etaplardan ilkinin Antalya Limanı ile Keçiborlu arasında, Isparta Havaalanı arasında başlatılmasını talep ediyoruz yani ilk etabın Eskişehir-Kütahya arasından ziyade Antalya Limanı'nı hemen Keçiborlu'ya, Isparta Havaalanı'na ve oradaki konvansiyonel hatta bağlayacak şekilde planlanmasını talep ediyoruz, bunun olup olamayacağını da sormak istiyoruz, sorularımızdan birisi budur.
Hükûmetimizin açıkladığı 25 dönüşüm programı ve 1.200 eylem planının başlıklarından bir tanesi -siz de ifade ettiniz- organize sanayi bölgelerini demir yolu vasıtasıyla limanlara bağlamak, taşımacılık ve lojistiği güçlendirmek. Eğer bu birinci hat, birinci etap da hemen açılabilirse Keçiborlu-Baladız-Isparta Havaalanı ile Antalya Limanı, 130 kilometre -proje zaten bitti- birinci etabın buradan başlamasını, demir yolu için, hızlı demir yolu için böylece limana bağlanması; Afyon mermeri, bu bölgenin çimento yükleri, Burdur-Isparta mermer, yine çimento yükleri, hububat, tahıl ürünleri; böylece Afyon Organize Sanayi Bölgesi, Burdur-Isparta-Bucak Organize Sanayi Bölgesi Antalya Sanayi Bölgesi, Antalya Limanı'yla kavuşmuş olacak; böylece Sayın Bakanım -Afyon bölgesinin yükleri şu anda önemli ölçüde sizin söylediğiniz maliyet avantajı sebebiyle İzmir Limanı'na gidiyor, burada iki-üç hafta sıra bekliyor, buna karşılık Antalya Limanı'nın yüzde 50 kapasitesi boş- böyle bir verimlilik sağlanmış olacak.
Son konu, yine ifade ettiniz, Afyon-Antalya-Alanya ve Denizli-Antalya otoyoluyla ilgili. Çok teşekkür ediyoruz, müteşekkir bizim bölgemiz, böyle iki projeyi bitirdiniz fakat bir öncelik değişimi talep etmekteyiz ve bu mümkün mü diye sormak istiyorum.
Şimdi, Antalya-Alanya 140 kilometrelik bölümde, Antalya çıkışında günlük taşıt 40 bin. Hemen verimliliğe geçebiliyor otoyol yapıldığında. Siz de projeyi Afyon-Antalya-Alanya olarak yapmış bulunuyorsunuz fakat planlamacılar Afyon-Antalya bölümünde tamamlanmış olan duble yolun çok vasıflı olduğunu ve mevcut 10-12 bin trafiğin duble yolu kullanmak suretiyle otoyolun biraz daha geç yapılabileceğini düşünüyorlar, bu konuda haklı da olabilirler. Bizim talebimiz ve sorumuz Denizli projesinin Denizli-Burdur-Antalya-Alanya etabına eklenip eklenemeyeceğidir. Bu, yap-işletle çıkacak. Böylece hem Batı Ege'nin Antalya-Alanya'ya bağlanması, Pamukkale-Antalya turizminin birleştirilmesi, tarım bakımından Ege ve Batı Akdeniz'in birleştirilmesi mümkün olacak hem de yatırım verimliyle, daha az verimli olanla birleştirilmiş olacak.
SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Burdur ile Isparta arasından geçiyor.
SADIK BADAK (Antalya) - Burdur ile Isparta'nın arasından geçiyor, evet, Kızılkaya bölgesinden geçiyor.
Ve son özel bir talebimiz: Burada Kızılkaya bölgesinde -yine Denizli otoyolu geliyor- Çubuk Boğazı bir tünelle geçilecek, projeleri tamamlandı, bu konuya özel desteğinizi talep ediyoruz ve teşekkür ediyorum bütün gayretlerinizden dolayı, saygılar sunuyorum.