KOMİSYON KONUŞMASI

MUHARREM ERKEK (Çanakkale) - Teşekkür ederim.

Başkanım, Komisyonumuzun çok değerli üyeleri, Sayın Bakan, değerli arkadaşlar; biz 1'inci maddeyle ilgili önergemizi arz ettik. Tabii, kanunlar düzenlenirken amaç ve kapsam gerçekten önemlidir, hatta bazı kanunlarda amaç ve kapsam ayrı ayrı düzenlenir 1'inci madde amaç, 2'nci madde kapsam şeklinde. Bu kanunun amacı, yalnızca etik kodları ve kurulları belirlemek değil, bunların da yaşama geçirilmesi; onun için bu önergemizi verdik.

Genel olarak da çok vaktinizi almak istemiyorum ama paylaşmak istediğim birkaç husus var. Siyasetin demokratikleşmesi ve etik kurallarının belirlenmesi gerçekten çok önemli, biz de parti programımızda ve seçim bildirgelerimizde zaten Siyasi Etik Yasası çıkartılmasını öngörüyorduk, onun için temelde bu teklifi ve tasarıyı destekliyoruz ama biz teklif sahibi Sayın Üstün'ün belirttiği gibi dört başı mamur olmasını istiyoruz bunun. Ciddi eksiklikler içerdiğini alt komisyonda detaylı olarak paylaştık, detaylı olarak birçok konuyu tartıştık ama çok önem verdiğimiz ve doğru önergelerimiz alt komisyonda kabul görmedi. O yüzden, bu Komisyonda farklı bir yaklaşım açıkçası biz Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak bekliyoruz ki GRECO tavsiyelerini bu tasarı karşılayabilsin, bu tasarı amacına ve ruhuna uygun olarak yasalaşsın; eğer biz mal bildirimlerinde, çıkar çatışmalarında, komisyon kararlarında şeffaflığı sağlamayacaksak, bunları kamuoyunun denetimine açmayacaksak açıkçası bu yasayı niçin çıkartıyoruz? Parlamentonun itibarı, siyasetin itibarı, dürüst yönetim, temiz ve ilkeli siyaset ve açık toplum için bu yasayı çıkartıyorsak bence kamusal denetimi de, şeffaflığı da mutlaka sağlamamız lazım diye düşünüyorum ki Adalet ve Kalkınma Partisinin seçim bildirgesine de baktığımda aynen şöyle yazıyor ki bize göre çok doğru: "Mal bildirimlerinin şeffaf olmasını sağlayacağız. Mal bildirimlerinin elektronik ortamda verilmesini ve kıyaslanmasını sağlayacak bilişim altyapıları kuracağız, bunlar elektronik ortamda bildirilecek ve isteyen herkes kimin hangi gelirle neyi elde ettiğini görebilecek." Mesela onun için biz alt komisyondaki bir çalışmada "Gelin, mal bildirimimiz ve beyanlarımız Türkiye Büyük Millet Meclisi web sayfasında yayınlansın, kamusal denetime açık olsun; dileyen oradan girip bakabilsin." Ama kabul görmedi, daha birçok haklı önergemiz kabul görmediği için bizce bu şimdiki esas Komisyonun çalışmaları da önem arz ediyor.

Alt komisyonda tartışılmadı ama arkadaşlarımızla sonradan yaptığımız incelemede şöyle bir konu da ortaya çıktı: Bizim amacımız bir siyasi etik yasası veya milletvekili etik yasası çıksın kesinlikle istiyoruz ve bunun daha doğru bir şekilde çıkması bizim amacımız, çabamız. Şimdi, yasanın ilgili birçok maddesinin uygulanması yönetmeliklere bırakılıyor. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanının yönetmelik çıkarma yetkisi var mı, yok mu hukuken çok tartışmalı bir konu. Anayasa madde 124 yönetmelik çıkarma yetkisinin kimlere ait olduğunu açıkça saymış hangi organlar çıkartabilir ki İç Tüzük'te de böyle bir yetki ve görev Başkana verilmemiş, milletvekilleriyle ilgili düzenlemelerde Meclis Başkanının yönetmelik çıkarma yetkisi olmadığını düşünüyoruz biz, böyle bir hukuksal kanaate kavuştuk yaptığımız incelemeler sonucunda. Peki, ne olabilir? Yasada düzenlenebilir bazı şeyler yani bu yasada yönetmeliğe bırakılmaz, yasada düzenlenebilir.

Ben şimdilik çok vaktinizi almak istemiyorum çünkü konuşacak birçok arkadaş olabilir. Dediğim gibi, umarım esas Komisyonda... Belki de evet, alt komisyonda çok ciddi bir çalışma yapıldı, ben arkadaşlara çok teşekkür ediyorum, her şeyi çok tartıştık detaylı, kabul gördü, görmedi ama bazı noktaların esas Komisyonda kabul görmesi bizce yasanın amacına ve ruhuna uygun olacaktır.

Çok teşekkür ediyorum.

Teklif sahibi Sayın Üstün'e ve arkadaşlarına teşekkür ediyorum böyle bir metni getirdikleri için.