KOMİSYON KONUŞMASI

İÇİŞLERİ BAKANI EFKAN ALA (Bursa) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekillerimiz; arzu ederseniz kısaca bu öneriyle ilgili bir değerlendirme yapayım.

Birincisi: Öncelikle teşekkür ediyorum, gerçekten son derece verimli, kaliteli bir müzakere ve öneriler oldu. Tabii, bu bir iyileştirme, onu baştan da söyledim. Her zaman daha iyisi olabilir ama mevcuttan daha iyiye götürecek bir adımdır.

İkincisi: Avrupa Birliğiyle mutabık kalınmıştır bu konuda. Onu da milletvekillerimizin takdirlerine sunuyorum yani orayla da konuşularak, müzakere edilerek mutabakata varılmıştır, bu standartların uyumu bakımından, ta o zaman hazırlanırken de şimdi de.

Avrupa Birliği ülkelerinde çok çeşitli uygulamalar var, onun için bir yeknesaklık yok. Bazılarında hepsini bakan atıyor, dışarıdan atıyor. Burada da bizim atadığımız kişiler arasında -yani oralara geleceğiz ama- siviller var ve standart bakımından onu... Tabii, değerlendirmeleri saygıyla selamlıyorum. Elbette değişik öneriler olabilecektir. Her arkadaşımıza göre "çok daha iyi" diye tanımladığı bir standart olabilir ama biz bu çerçevede, daha önce de yapılmış olan, Meclisimize sunulmuş olan tasarıyı aynen getirdik çünkü standartlara uygun.

Arkadaşlar, saygıdeğer milletvekillerimiz; MİT spesifik olarak bir istihbarat örgütü. Yani bu, istihbarat örgütünün denetimine ilişkin bir şey değil, yaygın asayiş hizmeti sunan kolluk birimlerinin denetimi... Mesela daha önce biz MİT'in ve diğer istihbaratın denetimiyle ilgili bir tasarı yasalaştırmıştık ve orada mesela ilk defa Meclis komisyonuna her yıl ne kadar, ne istihbarat hizmeti sunmuşlar ve nasıl sunmuşlar rapor olarak sunmalarını getirdik; sunuluyor da Meclise. Daha iyisi olabilir mi? Olabilir yani daha iyisi elbette her zaman olabilir, onlar tartışılacaktır. Ama bu gümrük muhafaza memurları ve diğerleri -biz de arkadaşlarla değerlendirdik önerilerinizi- de spesifik olarak belli bir işle gümrükte görevli. Oradaki sorunları ayrıca ele almak gerekir. Yani bu yaygın asayiş hizmeti veren yerlere onları da koyduğumuzda zaten çok fazla bir iş yoğunluğu var. Oradan çok efektif sonuçlar üretilemeyebilir. Bir de onları kapsamıyor yani bütün Avrupa ülkelerinde de asayiş hizmeti veren kolluk birimlerini... Onlar daha spesifik yerlerde görev yapıyorlar. Koyarsak şeye aykırı mıdır? Hayır, değildir ama onlara ilişkin -onları da not alıyoruz, elbette ilgili bakanımıza da ileteceğim- biz de çalışalım üstünde, değerlendirelim. Sonra, böyle bir şeye hemen şimdi bir cevap verme yerine, böyle bir şey bizim açımızdan da -Gümrük Bakanımızla da konuşuruz, diğer bakanlarımızla da konuşuruz- eğer uygun olursa belki Genel Kurulda bir önergeyle yapabiliriz ama şu andaki bizim hazırlama mantığımız ve ihtiyacımız ve efektif olma arzusu, istediğimiz sonucu üretebilmesi, onların dışarıda kalmasını yani gümrük muhafaza memurlarının örneğin... Hele, mesela infaz korumada elbette sorunlar olabilir ama infaz koruma topluma bir asayiş hizmeti değil de orada spesifik bir işi yaptığı için onların ayrı bir denetim mekanizmasının gözden geçirilmesi gerekir. Olur ama buraya koyduğumuz zaman burası altından kalkamayacağı bir iş yüküyle de karşı karşıya kalabilir.

Ben saygıyla arz ediyorum Komisyonumuza.