| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 03 .12.2025 |
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Sayın Başkanım, Adalet Komisyonumuzun birbirinden kıymetli üyeleri, değerli bürokratlar ve değerli milletvekili arkadaşlarım; bugün, Türk Ceza Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin görüşmeleri için bir araya gelmiş bulunmaktayız. Bütün hazırunu Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına saygıyla selamlıyorum öncelikle. Barolar Birliği Başkanımız da buradaymış. Başkanım, -Başkanla tokalaştık- hoş geldiniz, sefalar getirdiniz.
Değerli arkadaşlar, görüşmekte olduğumuz kanun teklifi, milletimizin adalet beklentisini, kamu düzeninin gereklerini ve temel hak ve özgürlüklerin korunmasını birlikte gözeten mühim bir çalışmadır. Hem şahsım hem de grubum adına teklifin özünü oluşturan bu denge arayışını son derece kıymetli bulduğumu ifade etmek istiyorum.
Sözlerimin başında belirtmeliyim ki burada düzenlenen pek çok başlık daha önce bizim de ilk imza sahibi olarak Meclis Başkanlığına sunduğumuz çeşitli kanun teklifleriyle ortaya konulmuştu. Şimdiyse bu başlıkların geniş bir mutabakat zeminiyle daha kapsayıcı hâle getirildiğini görmek bizim açımızdan memnuniyet vericidir.
Teklifin önemli başlıklarından birisi trafikte can ve mal güvenliğinin korunmasıdır. Trafikte huzuru bozan her gün birçok olayla hepimiz karşı karşıya kalmaktayız. Bizzat bizler de bu olaylara zaman zaman şahit olmaktayız. Toplumda artan gerginlik trafiğe de yansımakta ve en ufak bir anlaşmazlık bile büyük bir olayla sebebiyet vermektedir. Teklifle araçlarının hareketini engelleyen, sürücülere fiziki ve psikolojik şiddet uygulamaya yönelen kişiler için cezalar artırılmaktadır. Bu konuda biz de daha önce bir kanun teklifi vermiştik. Toplum için yaptığımız çalışmaların hayata geçiyor olması ve bizim bunu görmemiz bizler için yeni çalışmalarımıza ışık tutacaktır, bizleri daha da çok motive edecektir. Elbette ki gayretimiz milletimizin huzuru, güvenliği ve refahıdır.
Yine, hepimizin sahada acı örneklerine şahit olduğu düğün, nişan, asker uğurlaması, asker kınası, maç kutlaması gibi sevinç anlarında havaya ateş açılması sonucu ortaya çıkan facialar toplum vicdanını ve bireylerin vicdanını, kamu vicdanını derinden yaralamaktadır. Sırf sevinç göstermek için çekilen bir tetik çoğu zaman hiç tanımadığımız bir vatandaşımızın, bir çocuğumuzun, bir gencimizin hayatını mal olabilmektedir. Bu konuda da kararlı bir duruş sergilediğimizi de zatıalinizin, Başkanımın ve heyetin huzurunda ifade etmek isterim.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Etki analizi istedik bu konuda, yani bir yıl içinde ya da beş yıl içinde ne kadar olay olmuş bu konuda; ölüm sayısı, yaralanma sayısı ama alamadık daha yani.
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Başkanım etki analiziyle ilgili şöyle: Adalet Bakanlığının temsilcisi Sayın Bakan Yardımcımız, Sayın Genel Müdürümüzde onlar var, onlar bizim konuşmamız bitince...
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Biz de bilelim, yani bu düzenlemenin gerekçesini bilelim.
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Bu düzenlemenin gerekçesini Süleyman Ağabey şöyle söyleyeyim: Birçok gerekçesi var, Adalet Bakanlığının sunduğu veriye göre bizim kanun yapacak hâlimiz yok.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Siyasi bir gerekçesi olamaz mı?
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Yok, yok.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - "Yok." diyorsun yani
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Şimdi, mesela, ben bu yaşındayım, benim katıldığım düğünlerde şu ana kadar benim yanımda 2 kişi hayatını kaybetti silahla ateş edildiği zaman. Dolayısıyla, ben bizzat yaşayan bir milletvekiliyim. Mutlaka hepimizin yanında düğünlerde silahlı ateş açmak, havaya... Var yani her gün...
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Çok masumane bir gerekçe... Sıra bize geldiği zaman size anlatacağız.
HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Bu gerekçe bile, bu açıdan, bu kanunun çıkması bakımından teklifin ben yeterli olduğunu düşünüyorum. Başka gerekçeleri vardır, onu bilemiyorum, onu sizler söylersiniz. Dinlediğimiz zaman ne yapacağımızın kararını o zaman veririz.
Biz kaldığımız yerden devam edelim. 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun'da değişiklik teklifimizle ülkede üretilen veya ithal edilen her silahın balistik izlerinin kayıt altına alınmasını, yorgun mermi vakalarında faillerin daha kolay tespit edilmesini ve caydırıcılığın artırılmasını teklif etmiştik. Bugün görüştüğümüz kanun teklifiyle düğün ve benzeri merasimlerde silah kullanılmasını önleyici ve bu fiilleri daha ağır şekilde cezalandırıcı hükümler getirilmesi hem bizim yıllardır dile getirdiğimiz uyarılarla hem de milletimizin adalet duygusuyla bire bir örtüşmektedir.
Yine, kanun teklifinin bir diğer kritik yönü çocukların suçta araç olarak kullanılmasının önlenmesidir. Özellikle organize suç yapıları, yasa dışı bahis çeteleri ve bazı terör bağlantılı yapılır ceza sorumluluğu daha sınırlı olan çocukları sahaya sürmekte, onları hem kendi geleceklerinden koparmakta hem de toplum düzenine ağır zarar vermektedirler. Daha önce, yasa dışı bahse ilişkin 7258 sayılı Kanun'da değişiklik yapılmasına dair teklifimizde, bu yapılarla mücadelede caydırıcılığın artırılması, çocukların ve gençlerin bu ağlara düşmesinin engellenmesi için çeşitli hukuki mekanizmaları önermiştik. Bugün çocuğu suç örgütlerinin hedefi olmaktan çıkaran, suçun faili değil, eğitim ve koruma sisteminin öznesi hâline getirmeye çalışan her düzenlemeyi sonuna kadar destekliyoruz.
Diğer taraftan, suça sürüklenen çocuklarla ilgili sadece çocuğun değil, suça sürüklenen çocuğun ebeveyni durumundaki anne-babasının da bir sorumluluk almasını, onların da çocuk yetiştirirken yeterli ve gerekli sorumluluğu üstlenmesini, üstlenmemesi hâlinde onların da bir cezayla karşı karşı kalmasının esasında bir gereklilik olduğunu değerlendirmekteyiz; bunu da heyetinize sunuyorum. İnşallah, ilerleyen maddelerde bunu da tekrar görüşeceğiz.
Değerli milletvekilleri, günümüzde suç ve suçluluk olgusu teknolojik gelişmelerle birlikte yeni boyutlar kazanmaktadır. Dolandırıcılık ve nitelikli dolandırıcılık başta olmak üzere pek çok suç türü telefon hatları, sahte banka hesapları, sosyal medya uygulamaları ve anlık mesajlaşma programları üzerinden işlenmektedir. Burada yalnızca klasik ceza hükümlerini ağırlaştırmak değil suçun işlenmesini teknik olarak da zorlaştırmak ve suçtan elde edilen geliri süratle kesmek de büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun'daki değişiklik teklifimizle, dolandırıcılık şüphesi bulunan kişilerin suçta kullandığı telefon hatlarının cumhuriyet başsavcılığı kararıyla bloke edilmesini teklif etmiştik. Yine, yasa dışı bahisle mücadele bağlamında bu suçtan elde edilen gelirlerin hızla izlenebilmesi ve sistemden çıkarılabilmesi için daha etkin tedbirler önermiştik. Bugün görüştüğümüz kanun teklifinin dolandırıcılıkla mücadele, mağduriyetlerin önlenmesi ve suç gelirlerinin aklanmasının engellenmesi yönünde bu öncelikteki tekliflerimizle aynı çizgide yer aldığını görmek bizim için memnuniyet vericidir.
Teknolojik gelişmelerin baş döndürücü hızla ilerlediği günümüzde internet ve sosyal medya ortamları suç örgütleri için yeni bir alan hâline gelmiş durumdadır. Çocuklarımız ve gençlerimiz bu mecralar üzerinden kumar, yasa dışı bahis, müstehcenlik, nefret söylemi ve terör propagandası gibi pek çok işle karşı karşıyadır. Bu çerçevede, 5651 sayılı Kanun'da değişiklik teklifimizde, sosyal medya hesaplarının telefon numarasıyla ilişkilendirilmesi veya T.C. kimlik numarasıyla ilişkilendirilmesi veya e-devlet şifresiyle ilişkilendirilmesi durumunu teklif olarak öngörmüştük; zamanı geldiği zaman bu kanun teklifinin yasalaşmasını da çok önemli görüyoruz. Çünkü sosyal medya hesaplarında ve dijital dünyada birçok bot hesap üzerinden gerek itibar suikastıyla gerek yasa dışı terör örgütlerinin propagandasıyla karşı karşıya kalmaktayız gerekse çocukların suça sürüklendiği yapılarla karşı karşıya kalmaktayız.
Değerli Komisyon üyesi arkadaşlarım, Kıymetli Başkanım; yine, bir kanun teklifimizde yapay zekâ ve dijital maceralara ilişkin düzenlemelerde yeni suç tiplerine karşı hukuki çerçeveyi güçlendirmeyi hedeflemiştik. Bugün ele aldığımız kanun teklifi, dijital çağın ortaya çıkardığı bu risklere karşı ceza mevzuatımızı güncellemesi bakımından bizim uzun süredir dile getirdiğimiz ihtiyaçlara cevap veren bir nitelik taşımaktadır. İletişim sektöründe sahte veya başkasının kimlik bilgileri kullanılarak açılan telefon hatları hem dolandırıcılık hem de terör ve organize suçlar bakımından ciddi güvenlik zafiyeti oluşturmaktadır. Bu konuda da farklı dönemlerde verdiğimiz kanun tekliflerimizde kimlik doğrulama süreçlerinin sıkılaştırılması gerektiğini vurguladık. Bugün telefon hatlarının açılması, devri ve kullanımı sırasında kimlik tespitini güçlendiren, kayıt sistemini sağlamlaştıran her adımı destekliyoruz. Böylelikle hem vatandaşlarımızın kişisel verileri ve mali güvenliği korunmakta hem de suçluların kimliklerini gizleyerek faaliyet yürütmesi zorlaşmaktadır.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifi, yalnızca yeni suç tipleri ihdas etmekten veya cezaları artırmaktan ibaret değildir; aynı zamanda, İcra ve İflas Kanunu'nda, Avukatlık Kanunu'nda ve diğer bazı mevzuatta değişikliklerle yargı birliğini ve hukuki güvenliği temin etmeyi amaçlamaktadır. İcra ve İflas Kanunu'nda ihalenin feshi kurumuna ilişkin getirilen değişiklikler bir yandan gerçek hak sahiplerinin mağduriyetini önlemeyi, diğer yandan da ihalenin feshi yolunu kötüye kullanarak süreci tıkayan kötü niyetli girişimcilerin önüne geçmeyi sağlayacaktır. Bu düzenlemeler ticari hayatın istikrarı bakımından son derece önemlidir.
Yine, Avukatlık Kanunu'nda yapılan değişiklikler ise hem savunma hakkının güçlendirilmesi hem de avukatlarımızın mesleki faaliyetlerini daha güvenceli bir zeminde sürdürebilmeleri açısından isabetli adımlardır. Bu doğrultuda, sicil affı meselesi de yine kamuoyunun uzun süredir beklediği bir düzenlemedir. Görüşmekte olduğumuz teklifle bu tam anlamıyla sağlanmasa da adalet hizmetinin teşkil etmesinde önemli sacayağı olan avukatlar açısından alınan disiplin cezaları cezanın üzerinden beş yıl geçtikten sonra artık silinebilecektir.
Sonuç olarak bu kanun teklifi, trafikte can ve mal güvenliğinin artırılmasından düğünlerde, toplu etkinliklerde silah kullanılmasının önlenmesine, çocukların suç örgütleri tarafından istismar edilmesinin engellenmesinden dijital dünyada işlenen suçlarla daha etkin mücadele, dolandırıcılık ve yasa dışı bahisle mücadeleden İcra, iflas ve Avukatlık Kanunu'ndaki yapısal sorunların giderilmesine ve ceza indirimine kadar geniş yelpazede önemli adımlar içermektedir.
Sayın Başkanım, değerli üyeler; bu ceza indirimiyle ilgili kamuoyunda ciddi bir baskı vardır, bunun süresinin değiştirilmesiyle ilgili, hatta daha da öne alınmasıyla ilgili kamuoyunda bir baskı var. Bu konunun da Komisyonumuzca tekrar değerlendirilip hayırlı bir sonuç almak gerektiğini de önermekteyiz. Biz bu ve bundan sonraki süreçte, maddelerde yine konuşma yapacağız, söz alacağız, şimdilik kanun teklifinin geneli hakkında bunları söylüyoruz ve Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına kanun teklifini tümüyle desteklediğimizi söylüyor ve bütün Komisyon üyelerini saygıyla selamlıyoruz.
Teşekkür ederim Başkan.