KOMİSYON KONUŞMASI

EROL KELEŞ (Elâzığ) - Ben de sunumunuz için teşekkür ediyorum.

Tabii, aslında birçok şey konuşuldu ama ben biraz daha öncesine gitmek istiyorum. Mesela, şöyle düşünelim: Engelli bir bireyin özel eğitim alabilmesi için ilk başvurması gereken yer neresi? Hastane yani tıbbi tanımlamanın konulması. Birey hastaneye müracaat ediyor. Sağlık kurulu tarafından önce bir tanımlama, hastalığının tanımlanması yapılıyor ve ardından da "Özel eğitime ihtiyacı vardır." diye de hekim raporunu sunuyor. Tabii, kişinin, ailenin bu raporunu aldıktan sonra da gittiği ilk yer rehberlik araştırma merkezi yani RAM'a müracaat ediyor. Bir, burada şuna dikkat etmek lazım: Şimdi, biraz önce sunumunuzda da söylediniz; şu anda Türkiye'de 302 tane rehberlik araştırma merkezimiz var. Bir, bu rehberlik araştırma merkezlerimizin sayısı yeterli mi? İkincisi, bu rehberlik araştırma merkezlerinin içerisindeki bu işle uğraşan arkadaşlarımız, özel eğitim uzmanlarımız, psikologlarımız ne kadar yeterli, sayı yeterli mi? Sayının dışında da gerçekten yeterlilikleri sorgulanıyor mu? Bir soru sorarak bunu gündeme getirmek istiyorum. Mesela, özel eğitim alması gerekli olan bir birey hastaneden hekim raporuyla geldiği zaman buradaki özel eğitim uzmanlarımız ve psikologlarımız bu hastanın ya da bu kişinin "Özel eğitim almasına gerek yoktur." demesi doğal mıdır? Böyle bir hakkı var mıdır, bunu neye göre söyler?

İkincisi, tabii, buraya geldikten sonra bir sonraki basamak da burada bu kişinin alacağı eğitimin şeklinin tespit edilmesi ve bununla ilgili de modüllerin ortaya konulması. Tabii, burada, mesela bu işi... Yani işin kaynağı bu çünkü kişinin alacağı hizmet için burada alınan karar son derece önemli. Bir hasta için, bir engelli için burada alacağı eğitimin şekli ve modülünü belirleyen arkadaşlar bu iş için ne kadar emek veriyorlar? Burada bir hekimin olması gerekiyor mu? Yani zannedersem bir komisyon kuruluyor, değil mi? Haftanın belli günlerinde özel eğitim uzmanları...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ MUSTAFA OTRAR - RAM'lardan bahsediyorsunuz, değil mi?

EROL KELEŞ (Elâzığ) - RAM'lardan bahsediyorum. Özel eğitim uzmanları, psikologların olduğu bir komisyonda bu hasta değerlendiriliyor, daha doğrusu bir kişi değerlendiriyor. Bu komisyonda hekim var mı, bir psikiyatrist var mı ya da bir fizik tedavi uzmanımız var mı, bunlara ihtiyaç var mı? Bunları konuşmak lazım.

Tabii, denetim konusunda, evet, çok ciddi önlemler alındı. Bence de çok uygun önlemler ama gerçekten, evet, eğitim aldığını görüyoruz ama nasıl bir eğitim alıyor? Gerçekten bu eğitim bu çocuk için gerekli veya işte, biraz önce sizin de söylediğiniz gibi, yedi yıl boyunca ayakkabısının ipini bağlayamayan, yedi yıl sonunda da ayakkabısının ipini bağlayamıyorsa burada bir problem var gerçekten.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Bakıcılık yapmış oluyor.

EROL KELEŞ (Elâzığ) - Demek ki burada sadece bir bakıcılık yapılmış, çocuk oraya gitmiş gibi görünüyor. Dolayısıyla bunu da denetlemek lazım, bunu da denetleyen bir mekanizmayı ortaya koymak lazım.

Başka söyleyeceğim bir şey yok. Tekrardan çok teşekkür ediyorum.