| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/280) ve 2024 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/279) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 31 .10.2025 |
CEVDET AKAY (Karabük) - Teşekkürler Başkanım.
Sayın Meclis Başkanım, Komisyon Başkanım, değerli Komisyon üyeleri, çok kıymetli hazırun; ben de hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Çok önemli bir bütçeyi görüşüyoruz. Ben, 16/10/2025 tarihinde Meclis Başkanlığına milletvekillerinin soru önergeleri ve kanun teklifleriyle ilgili son durum nedir diye sormuştum. Baktığımızda bütün milletvekilleri olarak, bütün partiler olarak 34.026 soru önergesi vermişiz ve bunların içerisinden süresi içerisinde cevaplanan 4.989 adet olmuş, yani yüzde 14,66. Süresi geçtikten sonra cevaplanan yüzde 53, hiç cevaplanmayan yüzde 22,25 ve süresi devam eden yüzde 9,79. Şimdi, burada az önce Sayın Ağbaba da ifade etti, Adalet ve Kalkınma Partisinin verdiği 39 soru önergesinden cevaplanmayan 23 adet var, süresi içerisinde cevaplanan 1 adet var. Bu soru önergeleri ve kanun teklifleri çok çok önemli. Kanun teklifleri açısından baktığımızda da durum biraz farklı. Burada bir şeye dikkat çekmek istiyorum: Şimdi, Adalet ve Kalkınma Partisinin 243 kanun teklifinin 41'i komisyonda, 100'ü gündeme alınmış, 100'ü kanunlaşmış. Şimdi, onun haricinde verilen kanun tekliflerinden -Milliyetçi Hareket Partisi de dâhil buna- gündemde olan sadece bir partinin var; Hür Dava Partisinin gündemde, oda kanunlaşmamış. Şimdi, Meclisin en önemli görevlerinden biri yasama ve denetleme görevlerini yapmak ve bu manada da bu soru önergelerine cevap verilmesi Bakanlıklar tarafından çok çok önemli. Siteye yönlendirmek ve içeriğinde konuyla alakalı olmayan cevapların verilmesi hepimiz için sıkıntılı. Bu konuya hassasiyet gösterdiğinizi biliyoruz Sayın Başkanım, daha da titizlikle üzerine gidilirse çok memnun olacağız.
Ayrıca memleketimizle ilgili, vatandaşlarımızla ilgili, sorunlarla ilgili çok faydalı kanun teklifleri veriyoruz. Kanun teklifinin iktidar veya muhalefet partilerinden gelmesi değil neye yarar sağladığı çok çok önemli. Bu konuda da bu yapının değişmesi gerekir.
Danışmanlarla ilgili olarak siz söz vermişsiniz, bize de ifade ettiler. İş sonu tazminat hakkı mağduriyetleri -buradaki Türkiye Büyük Millet Meclisi danışmanlarından bahsediyorum- var ve buradaki talepler de gerçekten özlük haklarıyla alakalı. Yine, maaş göstergelerinin arttırılmasını istiyorlar, özlük haklarında da Mecliste alınan maaşlarının emeklilik hesabına dâhil edilmesini istiyorlar. Yine, burada, Mecliste çalışanlar ve memurlar var, ek ödenekleri dâhil edilmediği için emekli oldukları zaman da bir kayıpları olduğunu ifade ediyorlar. Yani emeklilikte daha yüksek maaş alabilmeleri açısından ek ödeneklerinin de burada 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ek 14'üncü maddesi uyarınca ödenek eklentisiyle ilgili kanuna yani 5510 sayılı Kanun'a dercedilmesini ve bununla ilgili bir kanun değişikliği yapılması talebi var; bunu da ben iletmiş olayım.
Sayıştay Başkanımız burada, şimdi, onunla ilgili bir hususu kendilerine aktaracağım. Ben Karabük Milletvekiliyim, Karabük Eskipazar'da bir hastane var, yapılmış işte, yapıldıktan sonra bir yıllık süre dolmadan zemindeki uyumsuzluklar, yanlışlıklar nedeniyle hastane kayıp göçerek boşaltılmak zorunda kalınıyor ve o günün şartlarını bugüne uyarladığımız zaman da 135 milyonluk bir kamu zararından bahsediyoruz. Sayıştay raporu, bu sizin raporunuz Sayın Başkanım, bu rapordan tespit edilen husus da zeminin yanlış seçildiğini ve burada usulsüz işlemler olduğunu raporunuzda Sağlık Bakanlığının 2024 yılı Denetim Raporu'nda belirtmişsiniz. Ben bu rapora istinaden Karabük Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulundum, kamu zararını oluşturan veya denetlemeyle ilgili görevlerini yapmayan veya zemin etüdünü yanlış yapan yani burada hatalı uygulama kimdeyse bunlarla ilgili yasal prosedürünün işletilmesini talep ettim çünkü bu 25 yataklı hastane bugünün şartlarında sıfırdan yapılacak olsa inanın 250-300 milyonluk bir maliyet var. Bir de süre devam ederken ki fiyat farkları gözetilmeden. Aynı sorun sadece burada mı var? Kahramankazan'daki 150 yataklı Devlet Hastanesinde aynı problem var. Yine, Sayıştay raporunda belirtmişsiniz. Yine, Malatya ili Doğanşehir 100 yataklı Devlet Hastanesinde de ve 10 daireli lojmanın yerinde de aynı sorun var, zemin etütleriyle ilgili sıkıntılar var. Ben buradan şunu sormak istiyorum: Sayıştay Başkanlığı olarak siz bu konularla ilgili suç duyurusunda bulundunuz mu? Cevaplarsanız memnun olurum. Ben suç duyurusunda bulundum, Sağlık Bakanlığına da soru önergesi verdim, takibini yapacağız. Sizden de takibinin yapılmasıyla ilgili ve suç duyurusunda bulunup bulunulmadığıyla ilgili cevap bekliyoruz.
Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe büyüklüğüne bakacak olursak 27 milyar 235 milyonluk yani önceki yıla göre de yüzde 52,90'lık bir artış var. Yasama programına yüzde 59 pay ayrılmış, yönetim ve destek programına yüzde 33, program giderlerine de yüzde 7,53 pay ayrılmış. Yine, personel giderleri yüzde 47, geçen yıl bu oran yüzde 62 imiş, biraz düşme var burada; cari transferler yüzde 19,85, sermaye giderleri yüzde 17,60. Burada dikkat çekici bir şey var: 2025'te bu ödenek 803 milyonken 3 milyar 990 milyona çıkmış yani yüzde 496'lık bir artış var. Ben baktım, neden ileri geliyor diye, görebildiğim kadarıyla gayri menkul sermaye üretim giderleri 3 milyar 20 milyon, herhâlde bir gayri menkul satın alımı gibi bir planlama mevcut tahmin ediyorum çünkü Meclis Başkanlığının önümüzdeki dönemde temsille ilgili, itibarıyla ilgili, ağırlamayla ilgili, etkinliklerle ilgili sizin ifadenizden farklı uygulamalar olduğunu anlıyorum. Bir de burada gayri menkul büyük onarım giderleri var 783 milyon. Bununla ilgili açıklama yapılabilirse memnun oluruz. Program dışı giderlerden bahsetmiştim az önce, bunun 2 milyar 53 milyonu hazine yardımı yani program dışı giderler 2 milyar 53 milyon; 2 milyar 53 milyonu hazine yardımı. Burada baktığımız zaman, siz ifade ettiniz; RTÜK'e giden 1 milyar 583 milyon var. Bir de Kamu Denetçiliği Kurumuna giden 469 milyon 737 bin liralık bir para var. Yani sırasıyla yüzde 1,7 oranından bahsediyoruz Kamu denetçiliğiyle ilgili. Burada geçen yıla göre yüzde 135 oranında bir artış var kanundan kaynaklanan ama bu kadar artışı gerektirecek RTÜK'e hazine yardımı olarak aktarılacak veya Kamu Denetçiliği Kurumuna aktarılacak durum nedir? Tabii ki RTÜK Başkan Vekili ve Başdenetçimiz burada, hazine yardımında çok ciddi artış söz konusu, Meclis kanalıyla bu paralar size aktarılmış görünüyor. Şimdi Başkanımız da izah etti zaten hani "1 milyar 583 milyon olarak RTÜK'e aktarılacak." diye bir payı ve size de 469 milyon 737 bin lira görünüyor. Eğer yanlışlık varsa ilgili arkadaşlar burada düzeltirler mutlaka.
Yine, hane halkına ve işletmelere yapılan transferler var. Bununla ilgili haziran itibarıyla 776 milyon harcanmış, nerelere harcandığıyla ilgili izahat verilebilir.
Bir de bütün bakanlıklarda aynı şey söz konusu, ödenek aşımları oluyor başlangıç tutarlarına göre. Bu aşımlarla ilgili gerekli önlemlerin alınması gerekiyor. Örneğin, Özel Kalem Müdürlüğünün 2025 başlangıç ödeneği 12 milyon 750 binken daha 2025 Haziran itibarıyla 14 milyon 123 bin lira olarak harcama yapılmış, 1 milyon 373 bin lira aşım var. Temsil, tanıtma, ağırlama önemli, mutlaka temsil kabiliyeti açısından bu harcamaların yapılması gerekiyor ama ödeneklerin baştan buna göre tahsis edilmesi ve yeterli olarak yapılması daha mantıklı olacak diye düşünüyoruz.
Yine, Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler hizmetleriyle ilgili burada bir alım var, bu da 2025 başlangıç ödeneğine göre 682 bin 444 TL'lik bir aşım var. Buradaki ödenek tespitlerinin ve harcama tutarlarının düzgün belirlenip ek ödenek veya aktarmalar yapılmadan devamı mutlaka önem arz ediyor.
Ben kısaca bunları belirtmek istedim.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım, sağ olun.