KOMİSYON KONUŞMASI

HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli Komisyon üyeleri, Sayın Bakanım ve Millî Eğitim Bakanlığımızın değerli bürokratları; hepinizi sevgi, saygı ve muhabbetle selamlıyorum.

Millî Eğitim Bakanlığımızın 2026 yılı bütçesi üzerine söz almış bulunuyorum. Öncelikle, bu bütçenin ülkemize, eğitim camiamıza ve geleceğimizin teminatı olan evlatlarımıza hayırlı olmasını temenni ediyorum.

Değerli Komisyon üyeleri, eğitim politikalarımız açısından önemli bir dönüm noktası olan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli yeni müfredatın omurgasını oluşturarak 2026 bütçe görüşmelerimizin de merkezinde yer almaktadır. Bu model yalnızca bir müfredat değişikliği değil, aynı zamanda eğitim anlayışımızda köklü bir dönüşümdür. Maarif modeli öğrenciyi bütüncül olarak ele alan çağdaş bir yaklaşımdır. Sadece akademik başarıya değil, öğrencinin zihinsel, sosyal, duygusal, ahlaki ve fiziksel gelişimine aynı anda odaklanmaktadır. Bu yaklaşım öğrencilerimizin geleceğe daha donanımlı ve sorumlu bireyler olarak hazırlanmalarını sağlayacaktır. Bu model eğitimde bilgi, beceri, değer dengesi kurmaktadır. Maarif modeli öğrencilerimize sadece bilgi yükleyen bir anlayıştan uzaklaşarak bilgiyi beceriye ve eyleme dönüştürebilen bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda eleştirel düşünme, problem çözme, üretkenlik, sorumluluk alma, sosyal, duygusal beceriler, dijital çağdaş yeterlilikleri gibi alanlar müfredata güçlü biçimde entegre edilmiştir. Bu yaklaşım geleceğin dünyasında ayakta kalacak güçlü ve nitelikli bir nesil yetiştirme hedefiyle örtüşmektedir. Diğer yandan, maarif modeli, değer temelli eğitimi ve karakter inşasını esas almaktadır. Eğitim sistemi sadece aklı geliştiren değil, aynı zamanda kalbi ve karakteri de besleyen bir yapıda olmalıdır. Maarif modelinde ahlaki gelişim, erdemli davranış, millî ve manevi değerlerin yaşatılması, toplumsal sorumluluk ve duyarlılık önemli bir yer tutmaktadır. Bu sayede hem akademik başarısı yüksek hem de güçlü bir karaktere sahip, değerleriyle barışık bireyler yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Maarif modelinde ders içerikleri sadeleştirilmiş, gereksiz yükler çıkarılmış ve öğrencilerin derinlemesine öğrenmesi öncelik hâline getirilmiştir. Bu yönüyle maarif modeli öğrencinin öğrenme motivasyonunu artırmakta, öğretmenin sınıf içi verimliliğini güçlendirmekte, öğrenmeyi ezberden uzaklaştırarak anlam temelli bir hâle getirmektedir. Böylece öğrenme süreçleri daha anlaşılır...

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Önemli olmuyor.

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) -

HASAN EKİCİ (Konya) - İlkeler bunların üzerine kurulmuş Sayın Vekilim. İnşallah Millî Eğitim Bakanlığımız başladı bu sene programlara, müfredatlar değişti.

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) -

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Farkında mısınız yürütme gibi konuşuyorsunuz.

HASAN EKİCİ (Konya) - İnşallah bu hedefleri gerçekleştirmeye devam edecek Sayın Bakanlığımız.

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Yirmi üç sene oldu, yirmi üç.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Çocukları öldürmeye devam yani.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar...

HASAN EKİCİ (Konya) - Böylece öğrenme süreçleri daha anlaşılır, daha uygulanabilir ve öğrenciler açısından daha sürdürülebilir hâle gelmiştir. Ayrıca, Türkçenin güçlendirilmesi, iletişim becerilerinin geliştirilmesi ve dil bilincinin artırılması da modelin önemli kazanımları arasındadır.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Dil bilinci sadece Türkçeye mi ait, Kürtçenin de dil bilinci yok mu?

HASAN EKİCİ (Konya) - Ayrıca, tüm paydaşların ortak katılımıyla hazırlanmış olması bu modelin toplumsal bir mutabakat zemini üzerinde...

ÖZGÜL SAKİ (İstanbul) - Sadece tarikatlarla çalıştay yaptınız.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar, bir müsaade eder misiniz.

ÖZGÜL SAKİ (İstanbul) - Meslek örgütleri yok, eğitimciler yok.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Niye laf atıyorsunuz Sayın Saki?

ÖZGÜL SAKİ (İstanbul) - Laf atıyorum çünkü yanlış bilgi veriyor.

HASAN EKİCİ (Konya) - Ben sizin sözünüzü kesmedim Sayın Vekilim. Müsaade ederseniz...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ya, size ne?

SEVDA KARACA DEMİR (Gaziantep) - Ne bize ne ya, bize ne diye bir şey olabilir mi?

(Gürültüler)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir saniye arkadaşlar... Sayın Ekici, bir saniye...

Değerli arkadaşlar, ne demek yanlış bilgi? Siz kendiniz bilgi veriyorsunuz, o da kendisi bilgi veriyor, ya böyle bir usul yok.

ÖZGÜL SAKİ (İstanbul) - Bilgi kendine göre olmaz...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Saki, herkes kendine göre...

(Gürültüler)

HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Vekilim, siz burada konuştunuz, ben hiç birine müdahale etmedim.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Ekici, bir saniye...

ÖZGÜL SAKİ (İstanbul) - Çünkü ben doğru konuştum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ya, siz kendinize göre doğru...

(Gürültüler)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar, yani hakikaten Millî Eğitim Bakanlığının bütçesindeyiz ama sınıf yarışması yapılsa bu olur yani. Seninki doğru, benimki yanlış; her milletvekili kendi siyasi bakış açısından değerlendirmesini yapar.

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Yürütme gibi konuşuyor.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Suiçmez, siz konuştunuz, size kimse müdahale etmedi. Söylediklerinize kimse bir söz söylemedi.

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Ben acaba yürütmenin bir organı gibi mi diye düşündüm.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Hayır, bakın, milletvekillerinin milletvekillerine laf atması, sözünü kesmesi "Yanlış konuştu, onu konuştu." demesi kadar yanlış bir şey yok. Hepiniz milletvekilisiniz burada, böyle bir şey olur mu ya! Siz sosyal demokrat açıdan bakıyorsunuz, o da muhafazakâr demokrat açınan bakıyor. Böyle bir şey yok arkadaşlar, lütfen...

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Biz çocuk hakları açısından bakıyoruz.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Siz iktidara geldiğiniz zaman siz bildiğinizi yaparsınız. Lütfen...

Sayın Ekici, sözlerinizi tamamlayın.

HASAN EKİCİ (Konya) - Teşekkür ediyorum Başkanım.

Ayrıca, tüm paydaşların ortak katılımıyla hazırlanmış olması bu modelin toplumsal bir mutabakat zemini üzerinde yükseldiğini göstermektedir. Bu noktada Bakanlığımızın katılımcı yaklaşımını takdirle karşılıyoruz.

Değerli milletvekilleri, buradan bir kez daha ifade etmek isterim ki maarif modelinin getirdiği yenilikler, güvenli okul yatırımları ve toplumsal iş birliğini güçlendiren adımlar eğitim sistemimizin daha sağlıklı, daha güçlü ve daha kapsayıcı bir yapıya kavuşmasına ciddi katkı sunacaktır. Bizler de bu sürecin yakından takipçisi ve destekçisi olmaya devam edeceğiz.

Sözlerime son verirken, Millî Eğitim Bakanlığımızın 2026 yılı bütçesinin bilgili, becerili, özgüvenli, yüksek donanımlı ve değerleriyle bütünleşmiş bir nesil yetişmesine vesile olmasını temenni ediyor, Sayın Bakanımıza ve çalışma ekibine özverili gayretleri için teşekkür ediyorum.