| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 20 .11.2025 |
METİN ERGUN (Muğla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Millî Eğitim Bakanlığı bütçesi bize göre yalnızca mali tablolardan ibaret değil, çocuklarımızın ve ülkemizin geleceğini şekillendiren bir iradenin ifadesi olması gerekir. Bu anlayışla bakınca 2026 yılı bütçesinin sadece yüzde 33 arttığı ve bu oranın da enflasyonun altında olduğu görülmektedir. Dahası, Bakanlığın genel bütçeden aldığı pay son on yıldır düzenli bir biçimde azalmaktadır. Bu durum, iktidarın söylemlerinin aksine eğitime karşı süregelen ihmalkârlığın açık göstergesidir. Bu tablo karşısında İYİ Parti olarak bu bütçeyi desteklememiz, onay vermemiz mümkün değildir.
Muhterem milletvekilleri, eğitim sistemimizle ilgili Türkiye genelinde çok büyük sıkıntılar vardır. Ülkemiz genelindeki sıkıntılarla ilgili partimizin görüşleri, diğer partilerin görüşleri milletvekili arkadaşlarımızca yeterince ifade edildiği için ben Muğla'da yaşanan bazı problemlere dikkatinizi çekmek istiyorum. İlimizde ciddi bir taşımalı eğitim sorunu vardır. 30 kilometreden uzak yerleşimlerdeki -özellikle dağ köylerindeki- öğrenciler servis hizmetinden yararlanamamakta, ulaşım, beslenme ve içme suyu gibi temel ihtiyaçları ailelerinin kısıtlı imkânlarıyla karşılanmaktadır. Bu durum, birçok öğrencinin örgün eğitimi terk etmesine yol açmış durumdadır. Muğla yoğun bir şekilde göç alan bir il olduğu için okul ve derslik planlamasında yetersizlikler vardır Sayın Bakan. Bu sebeple, birçok okulda derslik eksikliği nedeniyle sınıflar birleştirilmekte, meslek lisesi öğrencileri güvencesiz koşullarda çalışmaktadır. Bunun yanında, Muğla yüksek deprem riski altındadır ve pek çok okul binası henüz güçlendirilememiştir. Burada Sayın Bakana sormak isteriz: 2026 sonuna kadar ildeki tüm okulların dayanıklılığının yüzde 100'e çıkarılması için somut bir plan ve bütçe mevcut mudur? Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullar yıllardır yetersiz temizlik hizmetleri, hijyen sorunu ve temiz su ihtiyacı gibi problemlerle anılmaktadır. Okullardaki temizlik hizmetleri sorunu niçin yıllardır çözülememiştir ve Bakanlığınız bundan sonrası için herhangi bir adım atacak mıdır? Muğla bunun en güzel örneklerinden biridir.
Öğretmenlerimizin de ciddi sıkıntıları vardır ve bunların başında da çektikleri geçim sıkıntısı gelmektedir çünkü öğretmen maaşları yoksulluk sınırındadır. Muğla gibi yaşam maliyetinin yüksek olduğu illerde görev yapan öğretmenlerin geçim sıkıntısı çok daha büyüktür. Artık ertelenemez bir şart hâline gelen öğretmenlerimizin alım gücünün yükseltilmesi için Bakanlığınız hangi adımları atacaktır? Ayrıca, hâlâ 100 binden fazla öğretmen ücretli öğretmenlik yapmaktadır ve atama sayıları oldukça yetersizdir. Norm fazlası ve zorunlu yer değiştirme sorunu, tayin ve nakillerde güçlük, ailelerin farklı yerlerde çalışarak ayrı düşmesi gibi sorunlar hâlen devam etmektedir. Mülakatlardaki torpil iddiaları sürekli olarak gündemdedir ve gün geçtikçe de artmaktadır. Sayın Bakana sormak isteriz: Bu sorunların çözümü için bugüne kadar hangi adımlar atılmıştır? Bu sorunların çözümü için planınız var mıdır?
Son olarak, Muğla için özel bir beklentimizi ifade etmek istiyorum. Çok fazla göç alan Ortaca'mızın, yine, çok fazla göç alan Yerbelen Mahallesi'nde ana okulu ve ilkokul yoktur. Bu nedenle, Yerbelen Mahallemizin okul ihtiyacını karşılamak için Bakanlığınızın bir an önce harekete geçmesini talep ediyoruz.
Muhterem milletvekilleri, İYİ Parti olarak biz siyasetten arındırılmış, bilime dayalı, fırsat eşitliğini esas alan bir eğitim modelini savunuyoruz. Bu kapsamda öğretmenlerin ekonomik ve mesleki koşulları iyileştirilmeli, rehberlik ve psikolojik destek hizmetleri yaygınlaştırılmalı...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
METİN ERGUN (Muğla) - Teşekkür ediyorum.