KOMİSYON KONUŞMASI

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Bakan, değerli bürokratlar; ne hızlı trene ne köprüye ne otoyollara kesinlikle karşı değiliz ancak bu projelerle ilgili herhangi bir eleştiri geldiğinde "Bizim mega projelerimize karşısınız." diye sizlerden böyle bir savunma duyuyoruz muhalefet olarak. Şimdi "Şu kadar hızlı tren, bu kadar mega projeler yaptık..." Tabii, siz böyle derken ne kadar ihale var, ne kadar maliyet var, ne kadar geçiş garantisi var, bunları da bilmek isteriz.

Osmangazi Köprüsü örneğini vermek istiyorum. Sözleşme gereği 35 dolar artı KDV artı Amerikan Tüketici Fiyat Endeksi'yle garanti etmişsiniz. "Günlük 40 bin araç geçiş garantisini şu kadar geçtik." diyorsunuz ama burada, bugün itibarıyla, bugünkü dolar kuru üstünden TL cinsinden 2.300 TL ödeme yaparken sürücü 795 lira gibi bir rakam ödüyor; bu aradaki farkı nasıl açıklıyorsunuz?

2021 yılında 14 milyar garanti altı ödemeleriniz 2026 yılı içinde neden 7 kat artarak 101 milyarı buluyor, bunu açıklamanızı bekliyoruz.

Avrasya Tüneli projesinde günlük araç garantilerinin Ekim 2023 itibarıyla karşılandığını söylediniz ve "Sözleşme gereği garanti seviyesini aşan kısım için hazineye ilave yüzde 30 ek bir katkı var." dediniz, o hâlde fiyat farkı söz konusu ama kamunun da orada bir yüzde 30'luk geliri var. 2025 yılı için araç geçiş garantisi ve geçiş yapan araç sayısı nasıl gerçekleşmiş, Avrasya Tüneli için bunu bilmek isteriz.

Yine, Yavuz Sultan Selim Köprüsü için, sözleşme gereği, 2024 yılı Ağustos ayında Köprü'nün kamuya devri gerekiyordu ancak yeni bir iş maliyeti nedeniyle işletmeci firma köprüyü dört yıl daha, 2028 yılına kadar işletecek. Şimdi, burada gerçekleşen iş maliyetinin toplam tutarı ne kadar? İşletmeci firma için bu dört yıllık süreçte günlük 135 bin araç garantisi devam etmekte mi? Geçiş ücreti yine 3 dolar artı KDV artı Amerikan Tüketici Fiyat Endeksi uygulanarak mı yapılacak, bunu bilmek istiyoruz.

Yine, Çanakkale Köprüsü'yle de günlük 45 bin araç garantisi söz konusu; geçtiğimiz üç yılda, maalesef, bunun beşte 1'ini dahi tutturamadınız yani sizin açıklamalarınızda ve soru önergelerine verilen cevaplarda bunlar kayıtlı, görüyoruz. 2025 yılının ilk on bir ayı sonunda Çanakkale Köprüsü'nden geçiş yapan araç sayısı kaç olmuştur, bunu bilmek istiyoruz.

Şimdi, ben Hatay Milletvekiliyim. Hatay'da Toprakkale-İskenderun Otoyolu'yla ilgili ne yaptınız, bunu bilmek istiyoruz çünkü bize verdiğiniz cevaplarda sadece bu hattın 5,1 kilometre yapıldığını söylemişsiniz; 39,8 kilometre de 2025 yatırım programına alınmış, "Bütçe imkânlarına bağlı olarak bakarız." demişsiniz, "Değerlendirebiliriz." gibi bir ifade kullanmışsınız. Dörtyol-Hassa Tüneli için "İhalesi yapıldı, sözleşmesi imzalandı." diye müjde verdiniz fakat kredi teminini yüklenici firma yapacak, hazine onayı bekliyor; bu sebeple, 2025 Ocak ayı itibarıyla proje kapsamında herhangi bir ödeme yapılmamıştır. Projenin bitiş tarihi olarak 2030 yılını işaret etmişsiniz. Bu konuda da sizlerden bilgi almak isteriz. Şimdi, daha finansmanı çözülmemiş, hazineden onay çıkmamış yani çivi dahi çakılmamış bir proje. Amanos Dağları'nı aşmak, limanı içeriye bağlamak ve ulaşımı rahatlatmak için bu bölge altı yıl daha mı bekleyecek, bunu bilmek istiyoruz.

Nakliyeci esnafı kontak kapatıyor Sayın Bakanım. Hatay bölgede yük taşımacılığının yüzde 13'ünü tek başına sırtlayan bir lojistik merkezi; dolayısıyla, nakliyeciler özellikle banka sigortalarından, özellikle bakım onarımdan ve yakıtların inanılmaz derecede arttığından dolayı kontaklarını açamayacak derecede çok zorlanıyorlar. Lojistik ve nakliyeciler konusunda sizden ciddi bir performans bekliyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Bir de kantar meselesi var. 2022 yılında, sizin bir genelgenize göre, hafif ticari kamyonetlerle alakalı bu kantara girme meselesini de... Bu mevzuatı eski hale getirirseniz çok mutlu oluruz.

Teşekkür ederim.