KOMİSYON KONUŞMASI

HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, Sayın Bakanım, kıymetli milletvekillerimiz ve kıymetli hazırun; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 bütçesini görüşüyoruz. Ben Sayın Bakanı -İzmir Milletvekiliyim- İzmir 2'nci Bölge Müdürüyken o dönemde yakından takip etmiş birisiyim. Kendisi İzmir'de başarılı bir Bölge Müdürlüğü yapmıştır.

Sayın Bakan, Bakanlığın bütçesi 525 milyar liraya çıkmış olabilir ancak İzmir'e ayrılan pay oldukça yetersizdir. 17,6 milyon proje tutarı olan Halkapınar Otogar metrosu için 2025'te sadece 3 bin lira ayrıldı. İzmir'in en kritik ulaşım hattı için bu yaklaşım kabul edilemez.

Sayın Bakan, çevre yolu için 100 milyon liralık çevre yolu ödeneğiyle de 28,3 milyonluk Aliağa-Menemen-Cumaovası-Selçuk Hattı'yla da bu proje bitemez. Üstelik bu yıl tamamlanması beklenen Torbalı-Ödemiş-Çatal Hattı 2028'e ertelendi. Tüm bu tablo İzmir'in raylı sistem ihtiyacının hâlâ karşılanmaktan çok uzak olduğunu gösteriyor.

Sayın Bakan, 2013 yılında temeli atılan, başlangıç maliyeti 4 milyar 300 milyon lira olarak açıklanan Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi hakkında kamuoyunun merak ettiği bazı hususlara açıklık getirmeniz bekleniyor. Projede bugüne kadar ulaşılan fiziki ilerleme oranı nedir? İlk planlanan takvimle kıyaslandığında bazı gecikmelerin yaşandığı görülmektedir. Bu gecikmelerin nedenleri nelerdir? Proje kapsamında bugüne kadar yapılan harcama hangi kalemlere ve ne kadar ray ve altyapı mesafesine karşılık gelmektedir? Fiilen kaç kilometre ray döşenmiştir? Kazı, tünel ve viyadük gibi altyapı işleri ne ölçüde tamamlanmıştır?

Sayın Bakan, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu'nda geçiş ücretleri otomobiller için 165 liradan başlayıp 5'inci sınıf ağır vasıta taşıtlarda ise 530 liraya kadar çıkıyor. Bu rakamlar vatandaşın gücünü açmaktadır; yol boş kalmakta, millet kullanmadığı hâlde devlet kasasından garanti ödemesi yapılmaktadır. Sizden talebimiz geçiş ücretlerini makul seviyelere çekmeniz, kamu kaynaklarını halkın yararına kullanmanızdır.

Sayın Bakan 2026 yılı bütçesinde 93 milyar 241 milyon lira trafik cezası geliri öngörülmektedir. Bu tutar Dışişleri Bakanlığının bütçesinin 2 katına, Enerji ve Tabii Kaynaklar bütçesinin ise yaklaşık 2,6 katına ulaşmaktadır. Trafik cezalarının birçok bakanlığın ödeneklerini aşan bir gelir kalemine dönüşmesi kamuoyunda ciddi soru işaretleri yaratmaktadır. Ayrıca, Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi 15-16 Ekim 2025'te Genel Kurulda görüşülmüşken 21 Ekimde ani bir şekilde geri çekilmiştir. Teklifte ceza artırımlarının ağırlıkta olması, düzenlemenin güvenlikten çok gelir artışına odaklandığı yönünde bir algı oluşmaktadır. 2024 "Emekliler Yılı" 2025 "Aile Yılı" olarak geçti. Ne yazık ki 2026 bütçe rakamlarıyla birlikte vatandaş için ceza yılı olacaktır.

Sayın Bakan, AJet Hava Yollarının bilet iptallerinde yolculara yalnızca cüzzi bir iade sunması, biletleri açığa alma seçeneğinin tanınmaması, kampanyalar gerekçe gösterilerek değişiklik taleplerinin pahalı tutulması ciddi bir mağduriyet yaratmaktadır. Belirsizliğin hüküm sürdüğü bu dönemde hiçbir destek sağlanmamakta, vatandaşlarımız ve bizler de dâhil muhatap bulmakta güçlük çekmekteyiz. Bu uygulama hem yolcu haklarını hiçe saymakta hem de kamu hizmeti anlayışıyla bağdaşmamaktadır. Sizden AJetin bu keyfî tutumuna karşı Bakanlığınızın harekete geçmesini, yolcu haklarını güvence altına alacak düzenlemeleri hayata geçirmesini talep ediyoruz.

Sözlerime son verirken bir talebi de size iletmek istiyorum. Kahramanmaraş merkezli depremlerde hasar gördüğü gerekçesiyle geçtiğimiz yıl yıkılan Elâzığ'ın Maden ilçesindeki tarihî PTT binasının yapımı sürüncemede kalmıştır. Madenliler PTT binasının ilçe merkezinde kendi arsasında yeniden yapılmasını talep ediyor çünkü bu sadece bir bina değil kent hafızasının korunması, sosyal ve ticari hayatın göçe zorlanmaması, kamu zararının ve arsa spekülasyonunun önlenmesi demektir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI NİLGÜN ÖK - Teşekkür ediyoruz Sayın Kırkpınar.

HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Başarılar diliyorum, bütçeniz hayırlı olsun.