KOMİSYON KONUŞMASI

MAHMUT DİNDAR (Van) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Ben de hazırunu saygıyla selamlıyorum.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçesi ve bu bütçenin nasıl kullanıldığı halkın günlük yaşamını etkiliyor. Kara yollarından sivil havacılığa, Devlet Hava Meydanlarından, demir yollarından tutun PTT'ye ve hepimizin izleyeceği haber kanalına, takip edeceği internet sitesine kadar müdahale eden Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna kadar bu Bakanlığın yetki ve etki alanı var. Halkımızın demokratik ve şeffaf bir ulaşım ve erişim politikasına ihtiyacı var ama iktidar bu ihtiyacı karşılamaktan çok uzaktadır.

Son beş yılın bütçesini incelediğimizde Bakanlığın artan oranda bütçe açığı yaşadığını görüyoruz. Sayıştay da Bakanlık kapsamında düzeltilmeyen birçok bulgu, muhasebe ve bilanço hatası tespit etmiştir.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı halka yanlış bilgi yaymaktadır. Halkın cebinden beş kuruş çıkmadan yapıldığı iddia edilen kamu-özel ortaklığı işlerinde halka büyük fatura kesilmektedir. "Beş kuruş çıkmadı." denilen bu işlerden sadece 2024 yılında 60 milyar TL bu projeler üzerinden belli şirketlere transfer edilmiştir, yıllık maliyet 1,8 milyar doları aşmış durumdadır.

Değerli milletvekilleri, bir yandan yolcu garantisi verilen ama yeterli yolcu olmadığı için para aktarılan şirketler -ki bunun meşhuru Zafer Havalimanı'dır- diğer yandan yolcu fazlası olmasına rağmen yeterli uçuş olmayan Van Havalimanı'nın vahim durumudur. Van halkı, esnafı, tüccarı her yaz yeterli uçuş olmaması nedeniyle mağdur olmaktadır. Bu yaz "tadilat" adı altında havalimanı tamamen kapatıldı ve Vanlılar uçağa binmek için Ağrı'ya, Muş'a, Gever'e gitmek zorunda kaldı. Umarım bu kadar eziyete deyen ve tadilattan sonra ihtiyacı karşılayan bir havalimanı trafiği sağlanır.

Ulaşım altyapısında da bölgemizin açık bir ayrımcılığa maruz kaldığını görüyoruz. Kara yolu, tünel geçidi ve benzeri yapıların yıllarca tamamlanamamasından hava limanlarına inen uçak verisine kadar birçok istatistik bu ayrımcılığı göstermektedir. Altyapı yetersizliği nedeniyle tüm ülkede en pahalı akaryakıtı Vanlılar ve Hakkârililer kullanmaktadır Sayın Bakan. Bu haksızlığa son vermek için sizden bir müdahale bekliyoruz.

Yine, Van Çevre Yolu'nun yapımı 2010 yılından, Amed-Bingöl Yolu'nun 2009 yılından bu yana yapımı devam ediyor. Yılan, yalan ve talan hikâyelerine dönen bu yolların yapımı gecikmeksizin tamamlanmalıdır Sayın Bakanım.

Van halkının 18'inci madde mağduriyeti acilen çözülmelidir Sayın Bakanım.

Sayın Bakan, son on yılda köprü ve otoyolların geçiş ücretleri bazı yerlerde yüzde 1.400 oranında artmıştır, bazı yerlerde ise yüzde 700 artmıştır. Öncelikle arada bu kadar makasın olmasının nedenleri nelerdir, nedendir? Bu artışların enflasyon oranlarının çok üzerinde olmasının nedenleri nedir?

Vatandaş eskiden aracıyla bir yere gittiğinde deposunu doldurup gidebiliyordu Sayın Bakan. Şimdi, yakıt alırken artan fiyatlar nedeniyle bir depoyu kendisi alırken ikinci bir depoyu da maalesef iktidara almış oluyor.

Sayın Bakanım, sözlerimi tamamlarken çok önemli bir hususa daha değinmek istiyorum. Ulaştırma Bakanlığıyla doğrudan ilgili bir husus da internet altyapısıdır. Bölge illerimizde fiber internet altyapısı olmayan mahalle sayısı oldukça fazladır. Bakanlıklar her il için altyapı istatistiklerini, abone istatistiklerini, mahalle bazlı açıklarsa bölgesel ve cinsiyet bazlı bir eşitsizlik olduğu görülecektir. İnternet altyapı yetersizlikleri birçok sektörü olumsuz etkilemektedir. Yine birçok yerde GSM altyapısı da yetersizdir Sayın Bakanım. Altyapı yetersizliğine rağmen internet faturalarında çok fahiş artışlar yaşanmaktadır.

Bu bağlamda bütçenin hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.