| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Değerli milletvekillerimiz, çok Saygıdeğer Bakanım, Bakan Yardımcılarımız, çok kıymetli bürokratlarımız, basınımızın saygıdeğer mensupları; ben de hepinizi saygıyla sevgiyle, muhabbetle selamlıyorum.
Sayın Bakanım, 2026 yılı bütçenizin hayırlı ve bereketli olmasını temenni ediyorum.
Benden önceki konuşmacılar, özellikle yapılanlarla ilgili... Tabii, o kadar çok şey yapıldı ki yirmi dört yılda, bunların hepsini böyle bir çırpıda, on dakikalık konuşmalarda anlatmak mümkün değil çünkü biz kıyaslamalarımızı yüz iki yıllık cumhuriyetimizde yapılan işlerle kıyaslıyoruz ve onların daha fevkinde her alanda hizmet yaptığımızı da buradan ifade ediyoruz. Tabii, burada üzücü olan şey, bu yapılan hizmetlere gerçekten bir teşekkür etmek, burada bir hak teslimi yapmak gerekiyor. Bu kötü bir şey değil yani şükran duymak, teşekkür etmek kötü bir şey değil.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Ağabey, siz yapıyorsunuz, bize sıra gelmiyor.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - 3 liralık işi 10 liraya mal ettiniz, teşekkür bekliyorsunuz, anlamıyorum ki ya!
AYYÜCE TÜRKEŞ TAŞ (Adana) - Vergi veriyoruz, siz de bize teşekkür edin, ha bire vergi ödüyoruz.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Tabii ki hepimiz illerimize, ilçelerimize hizmet isteyeceğiz, hizmette sınır yok.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Ben onu anlamıyorum, bizim eleştirdiğimiz konular ne Yaşar Bey? 3 liralık şeyi 10 liraya mal ediyorsunuz.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Gerçekten çok büyük bir Bakanlık Ulaştırma Bakanlığı, her alanda çok büyük bir Bakanlık. Tabii ki 81 vilayetimizin ilçelerinin, köylerinin her alanda hizmete ihtiyacı var ve bu hizmetlerin mutlaka yapılması lazım; milletvekilleri olarak da bizler de kendi bölgelerimizle ilgili taleplerimizi, isteklerimizi Sayın Bakanımıza ileteceğiz.
Tabii, AK PARTİ hükûmetleri döneminde hızlı trenden metrolara, demir yollarından otoyollara, bölünmüş yollardan çevre yoluna, hava yollarından lojistik merkezlere, şehir içi ulaşımdan denizciliğe, limanlara, kalkınma yollarına, ticaret yollarına, haberleşmeden internet altyapısına, uzaydan tünellere; artık bunu uzatabiliriz istediğimiz kadar çünkü gerçekten çok bakir bir ülkeydi biz iktidara geldiğimizde yatırımlar açısından, bütün yatırımlar yapıldı.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Halkapınar'dan otogara da bir metro uzanıyor orada, İzmir'de. İzmir Vekili olarak onu da söyle Yaşar ağabey.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Bakanım, tabii, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın geleceğini bugünden tasarlayıp teknolojideki gelişmeleri, küresel trendleri dikkate alarak dünyadaki gelişmeleri yakından takip ettiğinizi ve bu doğrultuda çalışmalar yaptığınızı sunumunuzdan da net bir şekilde anlıyoruz; bunun için de teşekkür ediyoruz.
Sayın Bakanım, konuşmamın başında -tabii, az önce Ednan Bey'in de ifade ettiği gibi- İzmir'le ilgili, tabii ki bizim de bugüne kadar yapılanlarla ilgili hem teşekkürlerimiz olacak hem de birtakım hizmetlerde taleplerimiz olacak. İzmir'imiz için kritik öneme sahip bir konuyu, 2002'den bu yana Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının ilimize yapmış olduğu ulaşım yatırımlarının... Özellikle, siz orada Genel Müdürlük yaptınız, İzmirliler sizi çok seviyor, hatta Bakan olduktan sonra gerçekten sizden sitayişle bahseden İzmirli hemşehrilerimiz var.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Kendi adına bahset ağabey.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - İzmir'e yapılan bütün hizmetlerde mutlaka sizin de o hizmetlerin altında imzanız var. Dolayısıyla buradan size İzmirlilerin de selamını iletiyorum.
Ulaşım altyapısı bir şehrin ekonomik yaşamda, sosyal hareketliliğinde ve rekabet gücünde belirleyici bir faktör. İzmir gibi sanayi, liman, turizm ve ticaret açısından stratejik konuma sahip bir şehir için güçlü bir ulaşım ağı hem iç dinamikleri canlandırır hem de Türkiye'nin batı koridorundaki rolünü bu anlamda pekiştirir. 2002 yılı sonrası dönemde Bakanlığınız bu bilinci taşıyarak İzmir'i hem kara yolu hem demir yolu hem de lojistik altyapılarıyla donatma kararlılığı göstermiştir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından 2002-2025 dönemi için İzmir'e yapılan yatırım toplam 125 milyar TL'yi aşmıştır. Bu kapsamda, İzmir'de bitmiş olan projelerimiz: Boğaziçi-Tire yolu, Manda Çayı Köprüsü genişletme işi, Konak Tüneli ve bağlantı yolları, İzmir Çevre Yolu, Bornova-Turgutlu-Salihli yolu, İzmir-Manisa yolu, Sabuncubeli Tüneli, Menemen-Manisa yolu, Bergama-Soma-Akhisar yolu, Kemalpaşa-Torbalı yolu, Selçuk-Kuşadası-Davutlar ayrımı yolu, Havalimanı Kavşağı, Menderes yolu, Emiralem Sebze ve Meyve Hali köprülü kavşağı, İzmir-Urla bağlantı yolu, Bornova ilçesindeki birtakım yollar, Yakaköy-Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu, İzmir Bayraklı Şehir Hastanesi Sağlık Kavşağı yan yollar yapımı, hastane yolu yapımı, yine Beydağ-Kiraz yolu yapımı, Belevi yolu yapımı, Bornova-Turgutlu yolu düzenlenmesi, Güzelbahçe ve İçmeler Doğal Yaşam Köprüleri. Tabii, bunları anlatmakla bitiremeyiz, yapılan yolları.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Doğal yaşam köprüsünü proje diye sundun ya yani onu proje diye sundun ya! Büyük proje, büyük!
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Dolayısıyla bunlardan dolayı biz sizlere gerçekten teşekkür ediyoruz; başta Sayın Cumhurbaşkanımız olmak üzere, bütün ekibinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum. İzmir'imiz için gerçekten büyük proje olan İzmir-İstanbul Otoyolu, yine Sabuncubeli Tüneli, Konak Tüneli bağlantı yolları, İZBAN...
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Halkalı Otogar Metrosu ne oldu ağabey?
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Bakanım, bu İZBAN gerçekten bir noktaya yapılmış en uzun bir ulaşım yolu. Dolayısıyla bunun biz Manisa'ya kadar uzatılmasını da talep ediyoruz.
İzmir'imiz yerel yönetimler açısından gerçekten şanssız bir vilayetimiz çünkü gerçekten bugün çöpler toplanamıyor; işte, trafik sorunu var, işin içinden çıkılamıyor.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Ağabey, 31 Martta zaten gösterdi İzmirli kimi tercih ettiğini.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - İzmir'in altyapı problemleri var; işte, yağmur suları kanalizasyon sularına katılıyor, balıklar Körfez kirliliğinden dolayı ölü bir şekilde deniz kıyısına vuruyor.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Halkalı Metrosu ne oldu ağabey, Halkapınar Otogar Metrosu?
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Dolayısıyla biz 3'üncü büyük şehiriz ama aslında İzmir olarak da dezavantajlı bir iliz. O yüzden, bize biraz ayrıcalıklı olarak da sahip çıkmanızı temenni ediyoruz.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Tamam ağabey, Ulaştırma Bakanlığının da sorumluluğu var, Çevre, Şehircilik Bakanlığının da sorumluluğu var. Limandaki gemilerin denetimini sor, onların Körfez'e bıraktığı atıkları sor.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Evet, İzmir'in onlarca sorunu var. Özellikle trafik sorununun çözülmesi için İzmir Kuzey-Doğu Çevre Yolu projesinin yani "İzmir'in ikinci otoyolu, ikinci çevre yolu" dediğimiz yolun da Sayın Bakanım, bir an önce hizmete girmesi... Çünkü bizim diğer taraftan kaybettiğimizi inşallah, burada devlet bize kazandırır.
Yine, Bakanlığımızın projelerinin en önemli yatırımlarından biri Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı. Bu hattın tamamlanmasıyla iki şehir arasındaki mevcut kara yolu konvansiyonel tren mesafesi 824 kilometreden 624 kilometreye düşecek. Proje kapsamında toplamda 49 tünel, 67 viyadük, 81 köprü, 244 alt geçit gibi büyük altyapı bileşenleri inşaatı var. Tabii, kolay değil, çok önemli, çok büyük bir yatırım. Tabii, bunu da yaparsa AK PARTİ yapar. Az önceki sunumunuzda da ifade ettiniz, Uşak'a kadar, Uşak'tan sonraki etap da İzmir. Bakanlığınız bu tren hattıyla hem yolcu taşımacılığını modernleştirmeyi hem de yük taşımacılığında demir yolunun payını artırmayı hedefleyecektir. İzmir'in stratejik konumuna uygun olarak Kemalpaşa Lojistik Merkezi projesi de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından desteklenmektedir. Özellikle, mevkidaşım değerli hocamızın da İzmir Milletvekilimizin de ifade ettiği gibi İzmir gerçekten bir liman, turizm, ticaret şehri. Dolayısıyla İzmir'de çok önemli limanlar var, hem Alsancak Limanı hem Aliağa Limanı. Bu limanların da birbirine biran önce bağlanması, bu yatırımların tamamlanması... Özellikle Kemalpaşa Lojistik Merkezi gerçekten devletimizin bir noktaya yapmış olduğu çok önemli bir yatırım.
Tabii, burada devlet olarak biz üzerimize düşeni yaptık, burayı bir konsorsiyuma devrettik, konsorsiyum bu yılbaşı orada kamyonların hareket edeceğini ifade ediyor. Tabii, siz Bakanlık olarak bu işi biraz daha hızlandırıp işin üzerinde durup takibini yaparsanız bir an önce hem bölge hem İzmir hem de ülkemiz bu lojistik imkânlarından faydalanmış olur çünkü burada 7-8 bin kişinin de istihdam edileceği öngörülüyor. Bunu da sizden bir an önce temenni ediyoruz. Tabii, bu lojistik merkezinin kurulması İzmir'in sanayi ve liman potansiyelini daha verimli bir hâle getirecek, ticari taşımacılığa büyük katkı sağlayacak bir altyapı dönüşümünü bize öngörüyor.
Kıymetli milletvekilleri, 2002'den bu yana Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından yapılan büyük ulaşım yatırımları şehrimizin hem ekonomik hem de sosyal yapısını dönüştürme gücüne bugüne kadar sahip olmuştur. Bu projeler sadece yollar ve tren raylarından ibaret değil İzmir'in geleceğine yapılan yatırımdır. Türkiye Yüzyılı'nda her alanda olduğu gibi ulaştırma ve altyapı alanında da cumhuriyetimizin ilk asrının eksikliklerini giderip ikinci asrının çalışmalarını da bu anlamda başlatmış olduk. Küresel ekonomide insan ve mal dolaşımını sağlayan lojistik hatların önemi her geçen gün daha artıyor. Bunun en açık örneğini biz hem İzmir olarak hem de ülke olarak Covid'de lojistik merkezlerin ne kadar önemli olduğunu gördük. Dolayısıyla İzmir'e de bu noktada altyapı yatırımlarımız var. İnşallah, sizden İzmir'imiz için talep ettiğimiz bu projelerin hızlanması noktasında gayretlerinizin olacağına inanıyorum. 2026 yılı bütçesinin hayırlı ve bereketli olmasını temenni ediyor, çalışmalarınızda başarılar diliyorum.