Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 4 |
Tarih | : | 22 .10.2025 |
ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Teşekkür ederim Başkanım.
Görüşmekte olduğumuz 20 ve 24'üncü maddeler sosyal güvenlik sisteminin finansman dengesini güçlendirmeye yönelik üç önemli değişiklik içermektedir: Birincisi uzun vadeli sigorta kollarında işveren prim oranının artırılması; ikincisi, işveren hissesine uygulanan 4 puanlık prim indiriminin 2 puana düşürülmesi; üçüncüsü, 4/1-b BAĞ-KUR kapsamındaki genç girişimci prim teşvikinin kaldırılması.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 81'inci maddesine göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranı toplamda yüzde 20'dir. Bunun yüzde 9'u sigortalı, yüzde 11'i işveren payıdır. Ayrıca, özel sektör işverenlerinin rekabet gücünü desteklemek amacıyla işveren payının 4 puanlık kısmı hazine tarafından karşılanmaktadır. İmalat sektöründe bu destek 5 puana kadar çıkmaktadır. Bunun yanında 18-29 yaş arasındaki girişimciler için uygulanan genç girişimci teşviki kapsamında ilk bir yıl primleri alt sınır üzerinden hazine tarafından ödenmektedir ancak yapılan analizlerde bu teşvikin istihdam yaratma etkisini sınırlı, mali yükünün yüksek olduğu görülmektedir. Bu düzenlemeyle uzun vadeli sigorta kolları için işveren prim oranı 1 puan artırılmakta, hazine tarafından karşılanan 4 puanlık prim indirimi 2 puana düşürülmekte, 4/1-b BAĞ-KUR kapsamında uygulanan genç girişimci prim teşviki kaldırılmaktadır. Amaç, sosyal güvenlik fonlarının gelir tabanını genişleterek sistemin aktüeryal dengesini güçlendirmek ve kamu maliyesinde kalıcı gelir artışı sağlamaktır. Yapılan analize göre prim oranındaki 1 puanlık artışın yıllık mali yetkisi 110,9 milyar TL, işveren prim indirimin 2 puana düşürülmesiyle kamu giderlerinde 97,6 milyar TL azalma, genç girişimci teşvikinin kaldırılmasıyla 11,7 milyar TL gelir artışı beklenmektedir. Toplamda sosyal güvenlik sistemine yaklaşık 220 milyar TL düzeyinde mali iyileştirme sağlanacaktır.
Arz ederim.