Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 4 |
Tarih | : | 22 .10.2025 |
VELİ AĞBABA (Malatya) - Gerekçe...
Cumhuriyet Halk Partisi önergesinin gerekçesi:
Gerekçe:
Kanun teklifinde 2'nci maddede yer alan hükümle kiraya verilen konutlar için yapılan ve bunlara sarf olunan borçların faizleri artık gider olarak indirilemeyecektir. Hâlen konut kredisiyle alınan konutların mesken olarak kiraya verilmesi durumunda bu kredilere ilişkin ödenen faizler gider olarak dikkate alınabilmektedir. Bu madde 2025 yılı gelir ve kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girecektir. Yani 2025 yılında elde edilen kira gelirleri 2026 yılında beyan edilirken bu madde nedeniyle kredi faizleri indirilemeyecektir. Anayasa Mahkemesinin çeşitli kararlarında kanunların geriye yürümezliği ilkesiyle ilgili olarak gerçek geriye yürüme ve gerçek olmayan geriye yürüme ayrımı yapılmaktadır. Gerçek geriye yürüme, yeni getirilen kuralın eski kural döneminde tamamlanmış ve hukuki sonuçlarını doğurmuş hukuksal durum, ilişki ve olaylara uygulanmasıdır. Gerçek olmayan geriye yürüme ise yeni getirilen kuralın eski kural yürürlükte iken başlamakla beraber henüz sonuçlanmamış hukuksal durum, ilişki ve olaylara uygulanması anlamına gelmektedir. Buna göre yeni kuralın eski kural yürürlükte iken başlamakla beraber henüz sonuçlanmamış hukuksal durum, ilişki ve olaylara uygulanması kanunların geriye yürümesi olarak nitelendirilemez. Anayasa Mahkemesi vergiyle ilgili kanunların geriye yürüdüğü iddiasıyla yapılan başvurularda öncelikle vergiyi doğuran olayın tespitini yapmakta ardından vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesinden sonra yapılan düzenlemelerin ilgili döneme etki edecek şekilde uygulanıp uygulanmadığını incelemektedir. Kira gelirleri bakımından da vergiyi doğuran olay takvim yılının kapanmasıdır. Bu nedenle henüz bitmemiş bir yıla ilişkin olarak yapılan değişiklikler AYM tarafından gerçek olmayan geriye yürüme olarak değerlendirilmektedir. Etki analizine göre, 2026 yılı için gelir etkisi 1,6 milyar TL olarak hesaplanmaktadır. Vergi gelirlerinde artış amacıyla söz konusu istisnadan yararlanma şartlarının daraltılması toplumun diğer kesimleri için vergi adaletinin sağlanması açısından problem oluşturacaktır. Ayrıca söz konusu düzenleme dar ve sabit gelirli kesim için konut edinimini zorlaştıracağından Türkiye'de barınma probleminin daha da artışına neden olacaktır. Bu nedenle söz konusu maddenin teklif metninden çıkarılması için bu önerge verilmektedir.