KOMİSYON KONUŞMASI

CEVDET AKAY (Karabük) - Evet, Sayın Başkanım, bu 2'nci maddeyle ilgili öncelikle bir konuşayım. Buradaki banka kredilerinin faizinin gider olarak yazılmasıyla ilgili, devam etme koşuluyla ilgili bir öneri getireceğim. İlk maddedeki o 1 milyon 200 binlik sınırın -hani 103'üncü maddedeki 3'üncü vergi tarife diliminden bahsediyorum- üstünde geliri olanlar gider olarak yazmayabilsin ama altında olanlar bunu gider olarak beyannamesinde yazsın ve vergiden düşsün diye bir öneride bulunuyorum.

Az önce Orhan Bey'in söylediği vergi aslı ve cezalarıyla ilgili, silinen vergi ve cezalar 2013-2023 yılları arasında; 2013'te 91 milyon 168 bin, 2014'te 345 milyon 559 bin, 2015'te 910 milyon 266 bin -sonlara geliyorum- 2022'de 48 milyon 133 bin, 2023'te 158 milyon. Ceza olarak da 2023'te 431 milyon; toplam anapara olarak 2 milyar 587 milyon, ceza olarak 4 milyar 919 milyon silinen vergi aslı ve cezası var, toplamı da 7 milyar 506 milyon. Dökümü Orhan Bey'e de attım.

OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Sayın Bakan Yardımcım, bu konuda bir açıklama isterseniz söz veririm çünkü konu devamlı gündemde.

Buyurun.

HAZİNE VE MALİYE BAKAN YARDIMCISI İSMAİL İLHAN HATİPOĞLU - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Tabii, bu konu defalarca Komisyon gündeminde de Genel Kurulda da değerlendirildi, tartışıldı. Hani, şurasını net olarak ifade edeyim: Kesinleşmiş bir vergi alacağından vazgeçmeye ne Bakanın ne Cumhurbaşkanının, hiç kimsenin yetkisi yok, sadece Parlamentonun kanun çıkararak yetkisi var malumunuz ama vergi inceleme raporlarıyla ikmalen, resen tarhı önerilen vergiler var, ben de yıllarca vergi inceleme elemanlığı da yaptım, Denetim Birim Başkanlığı da yaptım. Vergi inceleme elemanı vergi incelemesini yapar ve bir ikmalen, resen vergi tarhı önerir. Bu kesinleşmiş bir vergi alacağı değil ama bunun idarenin görüşleriyle, muktezalarıyla, tebliğlerle uyumu konusunda bir rapor Rapor Değerlendirme Komisyonundan geçer, sonra da tarhiyat öncesi uzlaşma ya da tarhiyat sonrası uzlaşma komisyonlarında değerlendirilir. Burada kastedilen konu bizim faaliyet raporlarımızda da çok net bir şekilde ifade ettiğimiz tarhiyat öncesi ve tarhiyat sonrası uzlaşma sonuçlarına ilişkindir. Bunlar kesinleşmiş vergi alacakları değildir, kesinleşmeden önceki döneme ilişkindir ve 1961'den beri uzlaşma müessesesi vardı, tüm vergi asılları ve cezalarına ilişkin, hepsini kapsayan bir şekilde bir uzlaşma müessesesi vardı. Geçen yıl Meclisimizin takdiriyle vergi asıllarında uzlaşmayı kaldırmayı vekillerimiz önerdi, sadece vergi cezalarında uzlaşma müessesesi devam ediyor. Yeni bir müessese değildir, daha önceki uygulamalarla da paralellik arz etmektedir. Bir af niteliği ya da bir silinme değildir ve tamamen uzlaşma komisyonlarının teamüller çerçevesinde yapmış olduğu uygulamalardır, kesinleşmemiş vergi alacaklarına ilişkindir.

Teşekkür ederim.