Komisyon Adı | : | TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONU |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 4 |
Tarih | : | 15 .10.2025 |
NEJLA DEMİR (Ağrı) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Görüştüğümüz 13'üncü maddeyle Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün yapacağı işlemler, harçlardan ve döner sermaye hizmetlerinden muaf tutulmak isteniyor. Gerekçe olarak da Kurumun etkin çalışması ve kamu hizmetlerinin kesintisiz yürütülmesi gösteriliyor. Ama biz bu düzenlemenin doğrudan kamu hizmeti anlayışını aşındıran ve Doğa Koruma Kurumunu ticarileştirilen bir adım olduğunu düşünüyoruz çünkü burada söz konusu olan şey, koruma faaliyetleri değil ekonomik faaliyetlerdir. Kurumun döner sermayeli işletmeler kuracağını zaten önceki maddelerde de gördük, konuştuk. Yani bu Kurum doğrudan yatırım yapacak, gelir elde edecek, işletme kuracak ama devlete karşı bile mali sorumluluk taşımayacak. Bu nasıl bir ayrıcalıktır anlamaya çalışıyoruz?
Şimdi, buradan açıkça sormak istiyorum: Bir Doğa Koruma kurumu ne tür ticari işlemler yapacak ki harçlardan ve döner sermaye bedellerinden muaf tutulmaya ihtiyaç duyuyor? Eğer bu işlemler doğa adına değil de doğa içinde ekonomik yatırımlar anlamına geliyorsa bu düzenleme doğayı değil yatırımı mı öncelemektedir ve eğer bu yatırımlar kamusal değil ticarileştirilmiş alanlardaysa bu muafiyet kimin çıkarına çalışmaktadır? Bu madde doğayı koruması gereken bir kurumu, şirket gibi hareket eden, yatırım yapan ama sorumluluktan kaçan bir aktöre dönüştürmektedir.
Böyle bir yapı idari denetimden uzaklaşır, harç ve maliyet muafiyetleriyle doğa içinde ticari yatırımlar yapılmasının önünü açar, halkın ve yerel toplulukların denetim hakkını iyice sınırlandırır.
Sayın Başkan, biz doğa korumanın böyle bir ticari mantığa teslim edilmesini asla kabul etmiyoruz. Kamu hizmetinden vazgeçen, piyasaya açık ama denetimden muaf bir idari yapı doğaya da halka da zarar verir.
Bu nedenle, 13'üncü maddenin tümüyle metinden çıkarılmasını talep ediyoruz.