KOMİSYON KONUŞMASI

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Başkanım, özellikle çiftçilerle ilgili satış yapılırken ÇKS'si olan çiftçilerimize ya da bunu gerçek amacı için kullanan kullanıcılara böyle bir şey olabilir mi hem satış açısından hem de trafikte kontrol açısından?

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ettim.

Sayın Hatipoğlu, buyurun.

HAZİNE VE MALİYE BAKAN YARDIMCISI İSMAİL İLHAN HATİPOĞLU - Sayın Arabacı konuşacak uygun görürseniz Başkanım.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Öyle mi?

Bakan Yardımcısının olduğu yerde Gelir İdaresi Başkan Yardımcısına mı kaldı iş?

HAZİNE VE MALİYE BAKAN YARDIMCISI İSMAİL İLHAN HATİPOĞLU - Teknik bir konu...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bizim için fark etmez yani biz kime odaklanacağımızı bulalım da.

Sayın Arabacı, buyurun.

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - Sayın Başkanım, şimdi kanun tekniği yazımı anlamında 80, 150 ve 220'lerin yazılmasının sebebi şu anda fiilen öyle uygulandığı için. Hâlihazırda matraha göre vergilendirme aslında çok eskilerde yoktu, 2016'lardan itibaren mevzuatımıza girdi ama en son 2018 yılında güncelleme yapıldığında matrahın alt sınırı 46 binden başlıyor; 46 bin TL 3 kat, bir de kendisiyle beraber 4 kat olduğu zaman 200 bin liranın, 224 bin liranın altında bir araç yok zaten, öyle bir araç olmadığı için bugün itibarıyla tüm araçlar 80'den vergilenir hâle geldi, doğru ama diğer taraftan, daha lüks araç ile daha lüks olmayan aracı birbirinden ayırmanın başka bir kriteri de lazım, onu aslında bir anlamda kanuna derç etmek için matrah diye bir kriter konulmuş zamanında. Şu anda da matrahlara ilişkin güncelleme yetkileri alınmak suretiyle fiilen fiyatlarında bir değişiklik olmayacak şekilde aynı oranlar korunuyor. Geçmişte de bu kanun yazılırken orijinalinde oran yüzde 60 aslında. Yüzde 60 yapıldıktan sonra matraha göre bazı daha düşük model olduğu düşünülen araçlar itibarıyla oran yüzde 45 yapılmış, sonra yüzde 60, yüzde 60'ın üstü, bir de yüzde 80 konulmuş. Matrah geçişlerinin arası çok yüksek olduğu için, oranlar arası geçiş çok yüksek olduğu için sonradan tam o matrah geçişlerinde araçların fiyatını düşük göstererek oranları oynama gibi sektörde böyle bir manipülasyon durumu ortaya çıktığı için Gelir İdaresi olarak, Hazine ve Maliye Bakanlığı olarak bizler de aradaki dilimleri arttırarak aslında geçişlerdeki şeyi daha yumuşak yapmaya çalıştık ve yüzde 45, 50, 60, 70, 80 diye oranlar var şu anda fiiliyatta, resmiyette var ama uygulamada yok. Olmamasının sebebi matrah, matrah güncellendikten sonra gerektiği zaman kullanılabilir o yetki.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ERHAN USTA (Samsun) - Ama bu belirsizlik kötü.

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - Şöyle Sayın Bakanım, şimdi, az önce burada arazi taşıtlarıyla ilgili bir oranın artımıyla ilgili bir şeyden bahsedildiğinde, bir taraftan deniliyor ki: Araç bulunamıyor çünkü herkes almak istiyor. Eğer bir oranın artışıyla ilgili, mali konularla ilgili bir şey önceden deklare edilirse talep patlatırsınız. Yok, düşüreceğim derseniz, araç satışlarını engellerseniz yani bu vergiyle ilgili konuların önceden deklare edilmesi, piyasadaki normal satış dağılımını da bozar. O anlamda, önceden yapılmaması ve birtakım bu anlamdaki yetkilerin Cumhurbaşkanlığına ya da...

ERHAN USTA (Samsun) - Bakın, önceden açıklamak farklı şey.

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - Sayın Başkanım, şunu söyleyecektim: Yani belli sınırlar içerisinde olmak kaydıyla, her ülkede, bu anlamda hani Bakanlar Kuruluna geçmişte verildiği bir gibi, şu anda Cumhurbaşkanına verildiği gibi bir yetki verilebiliyor ve o sınırlar içerisinde kullanılabiliyor.

Arazi taşıtlarıyla ilgili de şunu söylemek istiyorum: Burada, kırsalda kullanılan arazi taşıtlarında 4x2'lerle ilgili hiçbir değişiklik yok, kamyon, kamyonet kısmında da hiçbir değişiklik yok, onların hâlen oranları yüzde 4 diye devam ediyor, buradaki teklif edilen kısmında, dört tekerinden de güç alabilen, N1G sınıfında teknik olarak ifade edilebilen arazi taşıtları. Bunun da altında bir kırılım açmak suretiyle, sadece bu araçlara özgü bir oran artırımı söz konusu. Traktörlerdeki oran söylenilmişti, traktörler ÖTV'ye tabi değil, onlardan hiçbir ÖTV alınmıyor. Yani, burada arazide kullanılan araçlar 4x2 pikaplar olduğu müddetçe, hâlen yüzde 4 oranında devam edecek demektir.

Bir de, amaca göre ayırım diye bir şeyden bahsedildi. Amaca göre ayırım mümkün değil, söz konusu da değil çünkü, bunu aldıktan sonra hangi amaçla kullanılacağını bilemezsiniz. Sonradan başka gerekçeler söylenebilir, onun denetim ve kontrolüyle uğraşılamaz.

Bir de MTV'lerin aynı olmasıyla ilgili bir şey söylenmişti. MTV'ler doğru, eski araçlarda aynı ama 2018'den sonra alınan araçlarda bir de matrah girdiği için az önceki bahsettiğiniz iki model arasında fark var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

SADULLAH KISACIK (Adana) - 2018'den sonra...

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - 2018'den sonra kayıt ve tescil edilen araçlar için söylüyorum.

SADULLAH KISACIK (Adana) - Yeni araçlarda yani 2'nci ellerde, 2014 model 1.500 cc motor bir Mercedes ile 2023'te farklı mı bu?

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - Evet, 2024 model yani yeni alınan bir araç, biraz önce bahsettiniz iki modelin araçları matraha göre farklı olduğu için...

ERHAN USTA (Samsun) - Hangi dilimden başladıysa aşağı doğru oradan mı gidiyor? 1.3, 3.5 filan diyor ya...

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI GELİR İDARESİ BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET ARABACI - Evet, ayrı 1.3, 3.6, 6.8 gibi onun kategorisinden gidiyor, elektrikli de aynı şekilde oradan devam ediyor. Hangi satırdan girdiyse oradan devam ediyor ama aracınız 2018'den önce kayıt ve tescil edilen araçta ise eskiden hep eşitti, 2018'den sonraki araçları söylüyorum Sayın Başkanım.