| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Afyonkarahisar Milletvekili İbrahim Yurdunuseven ve Çorum Milletvekili Yusuf Ahlatcı ile 143 Milletvekilinin Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3138) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 28 .05.2025 |
CUMHUR UZUN (Muğla) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Biz önergemizle 19'uncu maddenin teklif metninden çıkarılmasını öneriyoruz, sebebi de şu: Söz konusu 19'uncu maddede belirtilen idari para cezalarının tutarlarını azaltmaya ya da 2 katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yani yürütme yetkili kılınıyor. Söz konusu teklifle cezaların artırılması ve eksiltilmesi cezaların kanuniliği ilkesine aykırılığı nedeniyle Anayasa'ya aykırılık oluşturuyor. Bu, teknik gerekçemiz, o nedenle metinden çıkarılmasını talep ediyoruz.
Diğer bir sosyolojik gerekçemiz var. O sosyolojik gerekçemiz de şu: Bugüne kadar kış lastiğini belirli bölgelerde ve ticari araçlarda uyguluyorduk. Bunda ne tür aksaklıklar yaşandığı ve o aksaklıklar mevcut düzenlemenin neye yetmediği noktasında bir açıklamaya ihtiyacımız var.
Bunun ötesinde bir diğer gerçek de şu: Bizim şehirler arası kullanılmayan, sadece kısa mesafede kişilerin kullandığı araçlar var. Zorunluluk yaptığınız zaman çok geniş bir çerçeveyi esas alıyorsunuz. Örneğin, ilim Muğla'da kış lastiğiyle ilgili bir sorun yaşamayacak, şehirler arası da gidişi olmayacak bir sürü yurttaşımız var. Bunlarla ilgili valiliğin yetkilendirildiğinin farkındayım, onu bilerek söylüyorum. Oldu, aracıyla şehirler arası gitmeyi gerektiren bir durumla karşı karşıya kaldı ve hangi illerin bu kapsamda olduğunu bilemeyecek kadar günübirlik gidip geleceği, iyi havayı seçtiği bir seyahat söz konusu olacak. Daha farklı bir şey söyleyeyim: Afyon muhtemelen bizim kullandığımız soğuk illerimizden bir tanesi. Biz Ankara'ya gelip giderken kara yolunda Afyon'da kar olur diye biz hiçbir zorunluluk olmasa bile takıyoruz kendi güvenliğimiz açısından, sürücüler bununla ilgili kendi güvenliklerini zaten belirli ölçüde alıyorlar. Ancak Afyon'da tarlası ile evi arasında gidip gelen giderken de 1 kilometre kara yolundan geçen bir çiftçi yurttaşımızın olduğunu düşünelim aracıyla. Kara yoluna çıktığında denetime takıldığında kar lastiği o ilde zorunlu, o ilde zorunlu olduğu için kar lastiği almak durumunda. Zaten aracı Toros, ona "4 tane lastik al." demek bugün için 40 bin lira para harca demek. Belki hiç çıkmayacağı bir dönem için kış lastiği zorunluluğu gelmiş olacak çünkü çerçeveyi bütün araçlar şeklinde çizdiğimizde sosyolojik açıdan gerçekten büyük problemler yaşanabilir. O nedenle ben bilmiyorum ama bu traktörlerin kış lastiği, yaz lastiği varsa eğer onlarda da aranacak...
İÇİŞLERİ BAKAN YARDIMCISI MÜNİR KARALOĞLU - Onlarda yok, onların hepsi kışlık zaten.
CUMHUR UZUN (Muğla) - Onlarda yok, tamam, onu düzeltiyorum.
Bir de akla gelen sosyolojik gerçeklerden bir tanesi, hafriyat kamyonları var. Bunların ayağında 10 tane lastik var ama bunların kara yolunu gördüğü sadece çalışma alanlarına giderken. Hafriyat kamyonları çalışma alanına giderken 1 kilometre içinde bir trafik denetimine rastlasa, 10 tane lastik, bilmiyorum ama 20'şerden herhâlde 100 milyon liranın üzerinde gereksiz, kullanmayacağı, trafik güvenliğine de etki etmeyecek bir yük yüklüyoruz yurttaşlarımıza. Ben kış lastiğinin trafik güvenliği açısından faydasına inanan arkadaşlarınızdan birisi olarak bunu söylüyorum ama sınırını bu denli geniş çizersek, gerçekten lastikçilere çalışmış oluruz, niyetinizin o olmadığını biliyorum ama gerçekten o hâle gelir ve bize "Ben bu arabanın yakıtını bile karşılamakta zorlanıyorum." diyen yurttaşlarımız lastik parası konusunda hiç sevimli bakmazlar, doğru da yapmamış oluruz diye düşünüyorum. O nedenle, konunun bir değerlendirilmesine ihtiyaç var diye düşünüyorum.