Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3119) münasebetiyle |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .05.2025 |
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi, sorduğum soruda da aslında cevabı aldım. 2018'de, 703'te bu çıktıktan sonra bu yetkiyi kullanmadığınızı söylediniz, şu anda da bir ihtiyaç yok, olsaydı zaten belki kanunen getirirdiniz. Şimdi, burada Cumhurbaşkanına yetki veriyoruz.
Şimdi, ben ilgili kanuna girdim -30'uncu maddesi- zaten başlığı da şu maddenin: "Barış zamanına ait normal bekleme süresi." Yani bu barış zamanıyla ilgili çünkü bir sonraki maddede, en az bekleme sürelerinde "Savaşta veya milletler arası taahhütler icabı savaşa katılanlar için..." Savaş zamanına ilişkin zaten Cumhurbaşkanının bir yetkisi var, verilmiş yetki, yarıya kadar indirebiliyor. Şimdi, burada barış zamanı için buna neden ihtiyaç duyuldu? Gerçekten şu anda bir şey mi var ortada bunu belirlemeyi gerektiren?
Bir de verilen yetki, Cumhurbaşkanına bu şekilde verilen yetkilere, biz, genel anlamda, Plan ve Bütçe Komisyonuna gelen bütün kanunlarda karşıyız. Bu şekilde sınırları belirlenmemiş bir yetki hukuk devleti ilkesine, hukuk devletinin belirlilik ve ölçülülük ilkelerine aykırı.
Diğer taraftan, Anayasa 128'de de zaten genel anlamda tüm kamu görevlileri, sivil ve asker belirleniyor ve orada kanunla yapılacağı söyleniyor. Yani burada "Kanun yaptık, kanunun içinde kullanıyoruz ama Cumhurbaşkanına veriyoruz." demek, kanunla yapmak demek değil. O yüzden, bunu anlamakta güçlük çekiyoruz, bu yüzden bütün arkadaşlarımız da ısrarla bu soruları soruyor.