KOMİSYON KONUŞMASI

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkan, çok teşekkür ediyorum.

Sayın Bakan Yardımcımız, EÜAŞ Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü, üst düzey yöneticileri, kamu kurum ve kuruluşlarımızın değerli temsilcileri; hepinizi muhabbetle, saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle bu EÜAŞ'ın yıllık hesaplarının görüşülmesinin, faaliyetlerinin denetlenmesinin kurumumuza, ülkemize katkılar getirmesini, güzellikler getirmesini diliyorum. Tabii, EÜAŞ yalnızca bir ekonomik meta, daha doğrusu enerji, yalnızca bir ekonomik meta değil, aynı zamanda stratejik bir güvenlik meselesi. Bu anlamda EÜAŞ uzun zamandır sahip olduğu o kapsamlı şebekeleriyle, altyapısıyla, uzmanlarıyla ki geçmişi itibarıyla baktığımızda hakikaten bu alanda çok ciddi insan kaynağı yetiştirmiş olan bir kurumumuz. Bu anlamda çok ciddi katkıları olmuş, olmaya devam ediyor. Enerji bizim ekonomimizin de temeli, çok önemli. Ben şöyle bir şey sormak istiyorum: Bildiğim kadarıyla biz maliyetlerin tamamını faturalara yansıtamıyoruz. Yani bu, birazda bir işin sosyal devlet olma gereği. Maliyetleri olduğu gibi, nihai tüketiciye yansıtma konusunda biraz kurumun bu anlamda hassas bir davranışı olduğunu biliyorum ya da en azından öyle zannediyorum. Bu konuya bir açıklık getirirseniz çok memnun olurum çünkü bizim bu elektrik üretiminde maliyetleri belirleme konusunda da biraz eksiklerimiz var. O, işte "standard cost"ların genel olarak dağılımında benim eskiden bildiğim -şu an nedir bilmiyorum ama- böyle bazı sorunlar var. Tabii, stratejik bir alan, stratejik bir kurum. Bu, sadece enerji ihtiyacını karşılamak için bir ekonomik ve teknolojik alan olmanın çok daha ötesinde bir alandan bahsediyoruz ve dünyada da birçok ülke bu anlamda benzer elektrik üretim şirketleri faaliyetlerini sürdürüyorlar. Yani bunların en başında bir Çin firması State Grid Corporation, yine Fransız, İtalyan, Amerikan ve Alman firmaları da bu anlamda önemli ölçüde benzer görevleri yerine getiriyor. Benim burada merak ettiğim: Bunlarla mukayeseli olarak bakıldığında EÜAŞ'ı nereye koyabiliriz; bu yapı içerisinde, dünyadaki benzer üretim yapan firmalarla mukayese ettiğimizde nerede?

Bir de mali tablolarla ilgili bazı değerlendirmeler milletvekili arkadaşlarımız tarafından yapıldı. Ben sadece bir şeyi merak ediyorum: Maliyetlerin belirlenmesinde -bilmiyorum mali işlerden kim var burada ama- normal maliyet yöntemi mi kullanılıyor; kapasite maliyetleri dönem giderleri olarak, daha doğrusu boş kapasite giderleri hizmet maliyetine alınmıyor mu? Sanki olağan dışı gider ve zararlara bakıldığında öyle bir durum söz konusu. Çalışmayan kısım gider ve zararları yani normal işleyen faaliyette kullanılmayan boş kapasite maliyetleri olarak hep buraya mı atılıyor -ki dönem dönem bilmiyorum buna bağlı olarak mı- örneğin 2021 yılında 562 milyonken bir sonraki yıl 1 milyar 19 milyona çıkmış? Yani dolayısıyla bu maliyetler de tabii, sonuçta, öngörülemeyen, birçok açıdan biraz önce "standard cost" olarak ifade ettiğim o şeyler de bunların dağıtımıyla önemli, belki biraz önceki getirilen eleştirilerin büyük bir çoğunluğu da bu altyapıyla alakalı olabilir diye düşünüyorum.

Ben tekrar çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Biraz önce Hatay milletvekilimiz de ifade etti bölgeyle, deprem bölgesiyle ilgili olarak çalışmalarınızdan, gayretlerinizden; genelde de yapılan yatırımlar, özellikle elektrik üretimine yönelik işte, yeşil enerji alanındaki, bu alandaki, yenilenebilir enerji alanındaki gayret ve çabalarınızı da elbette artırmak gerekiyor ama bu konudaki gidişat da güzel görünüyor, iyi görünüyor.

Çok teşekkür ediyoruz.

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Bende Hatay'la ilgili konuştum ama hiç aynı değil, birbiriyle örtüşmedi.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) -

E, tabii, siz boş tarafından, biz de dolu tarafından bakacağız, normaldir yani. Onun için...

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Nasıl bir üslup ya "boş tarafından". Bak, ben ne dedim?

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Bakın, Hanımefendi, siz söylediniz, ben bir şey demedim ya, lütfen.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Karşılıklı konuşmayalım, lütfen.

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Ben de söz alayım o zaman.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Hatibi dinleyelim lütfen.

Buyurun, Sayın Karakaya, devam edin.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Şimdi, ben teşekkür ediyorum yani marifet iltifata tabidir. Dolayısıyla tabii ki burada bazen dışarıdan, yüzeysel olarak bakınca bazen yanlış istihbari bilgilerle burada kurumlara çok haksızlıkların yapıldığını da görüyoruz. Ben çok açık bir şekilde söyledim, tekrar ediyorum: Orada oturdum, dört yıl hesap verdim; on yıldır da buradayım, KİT'İ biliyorum, akademik alanım da bu. Dolayısıyla, burada, hani bazı şeyleri sorarken, sorgularken elbette milletin kaynağı, bu kamunun kaynağı kullanılıyorsa bu kaynakları kimsenin çarçur etmeye hakkı yok, israf etmeye hakkı yok; bunun hesabını soracağız ama yapılan çalışmaları da görmek lazım. Sıfır iş sıfır hatadır; çok çalışırsanız hata da olabilir yani önemli olan bütününe bakmak lazım. Bu açıdan baktığımızda ben bütününü de başarılı görüyorum, yönetime de teşekkür ediyorum.

Sayın Bakan Yardımcısı, yine aynı şekilde, bir KİT Genel Müdürü olarak orada yıllarca hesap verdi; geldi, burada hesap sordu. Bugün de orada Bakanlık seviyesinde yetişmiş bir uzman olarak çalışmalarına devam ediyor. Yani burada bizim yapmamız gereken: Doğruya doğru diyeceğiz, yanlışa yanlış diyeceğiz, ne yapılması gerekiyorsa bunu yapacağız; burası teknik bir Komisyon.

Çok teşekkür ediyorum, başarılar diliyorum.