Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
Konu | : | Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketinin (TÜRASAŞ) 2021 ve 2022 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 17 .04.2025 |
MAHİR POLAT (İzmir) - Evet, Sayın Başkanım, TÜRASAŞ'ın değerli yöneticileri; 14 Mart tarihinde yayımlanan Resmî Gazete'de TÜRASAŞ'ta 2 Yönetim Kurulu Üyesi, 4 Genel Müdür Yardımcısı ve 2 Bölge Müdürü olmak üzere pek çok değişiklik yaşandı. Bu değişiklikler de benim dikkatimi 2 Bölge Müdürü çekti. Daha önce incelediğimiz 2021 ve 2022 yılı raporlarında neredeyse tüm bulgularda Sakarya ve Eskişehir Bölge Müdürlükleri vardı. Öyle ki mevzuata uymadığı hâlde doğrudan teminle alım yapılması, ödeme yükümlülüklerini yerine getirmeyen firmalara cezai işlem uygulanmaması, personel izinlerinin düzenli kullandırılmaması, depolarda kullanılmayan yüksek maliyetli ürünlerin bulundurulması, imalat ve onarım işlerinde ürün ağaçlarının kullanılmaması, sözleşmesiz yapılan doğrudan temin alımları, elektrik faturalarının sanayi yerine ticarethane tarifesi üzerinden ödenmesi, döviz cinsinden yapılan satışlarda kur farkları için fatura düzenlenmemesi ve kıdem tazminatlarının karşılıklarının ayrılmaması gibi pek çok ihmal. Bunun dışında, kurumun adı bir de dolandırıcılık olaylarına karıştı. TÜRASAŞ'ın iş ortakları "yardım" adı altında art niyetli kişiler tarafından dolandırılmaya çalışıldı; bu, basına da yansıdı. Size gelen bilgilere göre hangi firmalardan neler talep edildi? Bilgilerin gizli olması gerekirken bu firmalara kim, kimler, nasıl ulaşmışlar, bunları öğrenmek isteriz. Ayrıca, bu 2 bölge müdürü görevden alınmakla varsa cezai bir durum ya da müfettişlik bir durum ortadan kalktı mı yoksa devam ediyor mu, idari yönden ve adli yönden takipleriniz devam ediyor mu?
Diğer bir konu da bu ülkenin kurtuluş mücadelesinden bugüne kazanımların neredeyse büyük bir çoğunluğu belli bir sürede "özelleştirme" adı altında maalesef satıldı gitti. Gaziray üzerine indirilen TÜRASAŞ'ın ürettiği elektrikli treni görmek bizim açımızdan gurur verici bir şey. Bu projede emeği geçen herkese teşekkür etmek istiyorum öncelikle. Bunun artarak devam etmesini isterim çünkü Türkiye son yıllarda yeniden raylı taşımayı hem yolcu hem de yük taşıması anlamında ciddi bir şekilde keşfetmeye başladı. Bizim daha önce bildiğimiz kadarıyla eğer bir tramvay seti almak istiyorsanız Bremen'e gidiyordunuz ya da metro tren setleri falan almak istiyorsanız Çin'e doğru gitmek zorundaydınız. Bu gereksinimi ortadan kaldırıp ihracat lehine daha da fazla çalışma yapmanızı gerçekten beklediğimi söylemek isterim. Sizden önce diğer taşımacılıktaki arkadaşlara önermiştim; biz, raylarla ilgili bakımlarında fazla yük kontrollerinin yapılamaması, kantarların yeterince olmamasından kaynaklı sıkıntılar yaşıyoruz; hem para kaybımız var hem de yük binmesi sonucu dezenformasyon yaratıyorlar. Burada taşınacak özellikle yük vagonlarına teknik olarak tıpkı kara taşımacılığında olduğu gibi kendinden sensörlü kantar modülü ekleyebileceğinizi, bununla ilgili çalışma yapmanızı öneririm.
Bir de sormak istediğim birkaç tane soru var:
Bu tren setlerimizde yerlilik oranını merak ediyorum; tamamı yerli değilse dışarıdan temin edilen sistem, parça veya teknolojiler nelerdir? Bununla, yerli olmayanları yerlileştirmekle ilgili bir çalışmanız var mı?
Mevcut kapasiteniz olası ihracat taleplerini karşılamaya yeterli midir?
Konuyla ilgili yeni yatırım planlarınız var mıdır, varsa bunlar nelerdir?