KOMİSYON KONUŞMASI

MAHİR POLAT (İzmir) - Merhabalar.

Alt komisyonda da birlikteydik; Alt Komisyonda çokça soru sormuşum, sorulara çok detaylı cevap vermişsiniz, öncelikle teşekkür ederim fakat bir yerde bir öneri sunmak isterim Devlet Demiryolları Genel Müdürümüze, siz karşıda dinlediniz, duydunuz, bu özellikle kantarlarla ilgili. Burada ticari bir kayıp söz konusu oluyor, yükü kiloyla taşıyorsunuz; tartıp beyana göre giderseniz, beyan ile gerçek arasındaki farkı tespit edemediğinizde bir zararınız olacak. Bunun için sormuştum "Kantarlar yapılıyor mu?" diye, cevabınız çok basit "Kantarları inşa edilecektir." demişsiniz... Tabii, bunun zamanını, ne zaman, maliyetini koymamışsınız fakat dünyayı yeniden keşfetmeye gerek yok. Bu kantar meselesini kara yolu taşımacılığı çok ciddi bir şekilde çözmüş, çok rahat bir şekilde çözmüş, bunları belli mikroçiplerle beraber, belli sensörlerle beraber römorklarına, kendi taşımalarına monte etmişler, yüklediğin anda, yüklemeye başladığı anda ne kadar tonaj bastığını görebiliyorsunuz.

TÜRASAŞ da aynı bünyede olduğunuz şirketlerden bir tanesi, yani böyle bir geliştirmeyi yapmak ilave bir maliyet ve ilave bir kaybın önüne geçecektir, bence bunu dikkate alıp böyle bir çözüme giderseniz doğru olur.

Bu bulguyla ilgili de ben kısaca sormak istedim. Tabii, elektrikli araçlara geçişi önemsediğimizi her seferinde söyledik. Türkiye'nin temel problemlerinden bir tanesi dış ticaret açığı. Dış ticaret açığının, ihracatın ithalatı karşılamadaki en büyük problemlerinden bir tanesi enerji ithalatlarımız yani verdiğimiz bu mazotla, akaryakıtla ilgili giderleri düşürmemiz gerekiyor. Çok şükür, ülkemizde hem rüzgârımız var hem güneş enerjimiz var, bunlarla ilgili yatırım yapılması, aynı anda da elektrikli araçlara geçişin özendirilmesi ülkenin bu anlamda zenginleşmesi için çok ciddi bir katkı sunar, buna dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu bağlamda sorularım: Filonuzdaki elektrikli araçların neredeyse tamamı yeni nesil araçlardan oluşuyor fakat dizel, dizel elektrikli ve dizel hidrolik araçlar da genellikle eski nesil araçlar; bu araçların yeni nesil araçlarla değişimi için ne kadar bir zaman ve ne kadar bir bütçe öngörülüyor? Bu dizel, dizel elektrikli ve dizel hidrolik araçlar da yerini tamamen elektrikli araçlara mı bırakacak yoksa yine aynı tip şekillerle mi yenilenecek? Bunlarda, tabii, bizim önceliğimiz elektrik. Bu bağlamda, cevaplarsanız sevinirim.