Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2021 ve 2022 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 17 .04.2025 |
ORHAN SÜMER (Adana) - Başkanım, teşekkür ederim.
Ben de Sayın Genel Müdür ve arkadaşlarına başarılar dilerim.
Aslında soru soracaktım ama Sayın Zabun Cumhuriyet Halk Partisinin kurumsal kimliğine laf atınca birkaç şey söylemek zorundayım, tarzım da değil ama şöyle: Özellikle, üstüne basa basa buradaki tüm arkadaşlara "Şov yapıyor." demesini kendi takdirine bırakıyorum. Fakat muhalefetin burada görevi varsa yanlışları gündeme getirmek ve bunun takipçisi olmaktır. Bir de dediniz ki: "Cumhuriyet Halk Partisinin bugüne kadar yaptığı hiçbir şey yok." Savaştan çıkmış, on beş yıl iktidarda kalmış bu kurumların tamamı o dönemki siyasi aktörler tarafından yapılmış ama maalesef -birçok kişi biliyor, Türkiye'de bunun örneği var- yapılan bu kurumların yüzde 70'inin de hangi hükûmetler zamanında satıldığı malum. Örnek verecek olursak SEKA Kâğıt Fabrikasından, şeker fabrikalarından, PTT'den... Mesela, ben ilim Adana'dan da örnek verebilirim. Devlet Demiryollarının Adana'da merkezî yerlerde birçok arazisi vardı, istasyonları vardı; özelleştirme adına, hem de yok pahasına peşkeş çekildiğini de biliyorum.
Sayın Zabun, bizleri eleştirebilirsin ama Cumhuriyet Halk Partisinin kurumsal kimliğini eleştirmek bence hoş bir davranış olmadı. Ayrıca, öyle laflar söylediniz ki sanki buraya gelen arkadaşlar sadece yapılan işleri takdir etmeli. Zaten burada diğer siyasi partideki arkadaşlar, olduğundan fazlaca gelen genel müdürlerimizi ve yapılan işleri de takdirle karşıladıklarını söylüyorlar. Muhalefet olarak bizim de görevimiz muhakkak ki varsa eksiklikleri veya Sayıştay raporlarında gördüğümüz eksiklikleri, fazlalıkları burada dile getirmektir.
Birkaç sorum olacak Sayın Genel Müdüre. Öncelikle ilim Adana'yla ilgili, hızlı trenle ilgili, Ankara-Adana, Konya, Mersin, Antep hızlı tren hattının son durumu nedir?
Bir de son dönemlerde, biliyorsunuz, özellikle depremden zarar gören Malatya ve Fevzipaşa hattının ihalesi 3 kez uzatıldı. Bunun son durumu ne hâldedir? Ayrıca, Adana ile Mersin arasında, her gün tren seferleri yapılan hatta ciddi aksaklıklar oluşuyor. Adana ile Mersin hem ekonomik anlamda hem siyasal anlamda da birleşmiş durumda. Günlük 15 bin-20 binin üzerinde vatandaşımız git-gel yapıyor, sürekli orada sorunlar yaşanıyor. O hatla ilgili bir çalışmanız var mı?
Ayrıca, yüksek hızlı tren projelerinde yüzde kaç tamamlanma vardır? 2025 yılı sonu itibarıyla tamamlanacak proje sayısı ve oranı kaçtır? Başta tren rayları ve hızlı tren sistemleri olmak üzere kurulumunda kullanılan yerli üretim malzemelerin oranı nedir? Hızlı tren kurulumlarındaki ithalat ürünleri nelerdir? Lokomotif alımlarının yurt dışından ithalatında alt taban fiyatı var mıdır, varsa ne kadardır? Bu konuyla ilgili yerli üretim çalışması var mıdır? Kamusal ihtiyaçların tespiti doğrultusunda istasyon ve liman bağlantısı sağlanacak olan kaç proje vardır? Vagonların ve Devlet Demiryollarına ait araçların kaç tanesinin sigortası yoktur? Sigortalanan araç sayısı kaçtır? Hangi sigorta şirketinden sigortalanmıştır, ne kadar ücret ödenmiştir?
Aslında, geneli üzerinde de birçok şey söyleyecektim ama ortamı daha fazla germemek adına bu soruların cevabını sizden bekliyorum Sayın Genel Müdürüm.
Teşekkür ederim.