| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2021 ve 2022 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 17 .04.2025 |
MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkan, çok teşekkür ediyorum.
Devlet Demiryolları Sayın Yönetim Kurulu Başkanı, Sayın Genel Müdür, değerli üst düzey yöneticiler, kurum ve kuruluşlarımızın değerli temsilcileri, değerli Komisyon üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tabii, üç gündür epey bir aradan sonra da bu toplantılara başlayınca heyecan da devam ediyor. Herhâlde önümüzdeki günlerde Sayın Başkanım, daha sakin, tartışma ve konuşmalarla devam edeceğiz ama ben şu konuyu da bir dile getirmek istiyorum. Bugün burada, bu Komisyon toplantısında da değerli Komisyon üyelerinden Teftiş Kurulu raporları veya Sayıştay tarafından hazırlanan raporlar, detayları okundu, oralardan alınan bilgiler verildi. Bunlar son derece normal ama şunu da belirtmek istiyorum ki zaten demek ki işleyen bir sistem var. Yani sonuç itibarıyla böyle devasa bir yapı, genel olarak idari yapıdan bahsediyorum, bu idari yapının içerisinde önemli bir alan da denetim alanıdır. İşte, kurumlarda iç denetim vardır, dış denetim vardır, bağımsız denetim vardır. Dolayısıyla kamusal denetim vardır, Sayıştay denetimi gibi. Bunlar bir şekilde yapılıyor, bunlara neden ihtiyaç duyuluyor, neden bunlar için kaynak ayrılıyor? İşte, bu tür birtakım yanlışlar, hatalar, hatta hileler olabilir; bunların bir şekilde ortaya çıkarılıp mevcut mevzuat içerisinde, hukuk içerisinde yanlış ve hatalar, sorumlular varsa bunların da gereğinin yapılması için. Tüm kurum ve kuruluşlarda bunlar zaten yapılıyor. Yani, biz burada desek de yapılıyor demesek de yapılıyor işin gereği olarak, öncelikle onu hatırlatmak, söylemek istiyorum. Sanki bu anlamda yapılan hatalı ya da hileli işlerle ilgili idare hiçbir şey yapmıyormuş şeklindeki değerlendirmeler hakikaten kamu yönetimi açısından çok doğru ya da insaflı bir değerlendirme olmaz diye düşünüyorum.
Devlet Demiryollarıyla ilgili Sayın Genel Müdüre teşekkür ediyorum, güzel bir sunum yaptı. Özellikle son dönemlerde Devlet Demiryolu ağlarının genişlemesi, modernizasyonu ve bu alanda yapılan işlevsel bazı değişiklikler tabii ki önemli. Yatırımların, bu anlamda, artmış olması kayda değer bir durum ama hâlâ daha bu konuda yapılması gereken çok şeyler olduğunu da ifade etmek istiyorum.
Sayın Keskinkılıç biraz önce lojistik konusuna girdi. Aslında ben de notlarımı hep o konuyla alakalı olarak almıştım ama tekrarını da yapmayalım. Çok da güzel ifade ettiler. Türkiye lojistik alanında da önemli bir yere geldi. Nitekim, Hükûmetin hedeflerine baktığımızda, bu alanla ilgili hedeflerine baktığımızda, bununla bağlantılı olarak demir yolları taşımacılığıyla entegrasyona baktığımızda, o hedefler açısından, gerçekten çok güzel bir harmanlama olduğunu burada görüyoruz. Lojistiğe, belki, burada Sayın Keskinkılıç'ın konuyu getirmesi çok yerinde oldu, ben daha önce Plan ve Bütçe Komisyonunda da Ulaştırma Bakanlığımızın bütçesinde bu konuyu önceki yıllarda da hep dikkate getirmeye çalıştım çünkü dünyada lojistik artık ticaretin bir ana sütunu hâline gelmiş durumda ve bu konu, gerçekten, rekabet açısından da bakıldığında son derece önemli Türkiye'nin bulunduğu coğrafyayı da dikkate aldığımızda. İnşallah, bu konularda... Ki biz cumhuriyetin ikinci yüz yılını Türkiye Yüzyılı, Türk yüzyılı olarak ilan ettik; bu anlamda, buradaki yapılacak, yapılan işlemlerin, alınan hedeflerin de Türkiye Yüzyılı'yla ve Türkiye'ye Yüzyılı hedefleriyle bağlantılı olduğunu görüyoruz.
Ben çalışmalarınızda başarılarınızın devamını diliyorum.
Bir iki hususu daha hemen kısaca dile getireceğim Sayın Başkan müsaadelerinizle.
Tabii, şu an kurumun mali yapısına, tablosuna baktığımızda, mali yapısı, sermaye yapısı sağlam ve sağlıklı görünüyor. Ancak faaliyet açısından baktığımızda, tabii, önemli ölçüde bir zarar üretme ya da bu finansal yapıyı, güçlü yapıyı eritme yönünde bir görüntü var. Dolayısıyla, bu anlamda, detayını bilmiyorum, yani, buradaki faaliyetlerin oluşumunda ağırlıklı olarak da hizmet maliyetleriyle bağlantılı bir sonuç olduğunu da yine mali tablolar üzerinden görüyoruz.
Dolayısıyla, yine, kurumda, iç kontrol sistemiyle ilgili bazı aksaklıkların -önemli çalışmalar yapılmış olsa da- olduğu da yine raporlardan yansıyan bir durum. Bu anlamda, iç kontrol sistemi ve mali konularla ilgili alanı biraz daha güçlendirirseniz kurumsal olarak, kurum için de ülke için de katkı sağlayacaktır. Dün de yine bir kurumumuzla alakalı aynı şeyi söyledim, yani hedefler itibarıyla, yapılan işler itibarıyla devasa şeyler yapılıyor; belki bir eksiklik, bir hatadan ya da sistemdeki zayıflıktan dolayı ortaya çıkan bazı aksaklıklar buralarda da işin en önemli parçası ya da eleştiri konusu hâline gelebiliyor. İşin bu tarafına da bir göz atılırsa iyi olur.
Bir başka husus da şu: Tabii ki Devlet Demiryolları bir ilgili kuruluş, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın ilgili kuruluşu. Burada şunu ben ifade edeyim: Sayın Bakan hakikaten -Genel Müdürlüğü döneminden hatırlıyoruz- son derece çalışkan, başarılı, aksiyon insanı. Ben hakikaten Plan ve Bütçe toplantılarından da hatırlıyorum ve takip de ediyorum, güzel hedeflere doğru ilerliyor. Teşekkür ediyorum, ekibine teşekkür ediyorum ama burası Devlet Demiryolları, gerçekten son derece önemli; birçok yönüyle burada konuşuldu, tekrar edecek hâlim yok. Ancak buradaki faaliyet ve işlemlerin önemli ölçüde de Hükûmet politikalarıyla ve Bakanlıkla alakalı olduğunu da biliyoruz. Yani, burada, Sayın Başkan, dün de söylemiştim, bunu ben bir eksiklik olarak görüyorum, Bakanlığı temsilen üst düzey bir yöneticinin olmaması bu toplantı açısından bir eksiklik olmuştur diye ifade etmek istiyorum.
Çalışmalarından dolayı üst yönetime teşekkür ediyorum. Bu çalışmaların kurumumuza ve ülkemize güzellikler, hayırlar getirmesini diliyorum.
Teşekkür ediyorum.