Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3046) münasebetiyle |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 16 .04.2025 |
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Evet, tabii, önemli bir karar, bu kanun maddesi de önemli. Şimdi, bu asılsız ihbarlarla ilgili kararı verecek bir kurul var mı? Yani itiraz edilirse ya da kim verecek bu itirazla ilgili kararı, hususu? Bir de gerçekten Erhan Bey'in dediği gibi yani bilmeyerek iyi niyetli bir şekilde arıyor fakat bu şekilde de bu numarayı meşgul etmiş oluyor. Bu ayrım nasıl yapılacak yani bununla ilgili bir düzenleme var mı, buna bir kurul mu karar verecek; ben bunu sormak istedim. Ya da itiraz yolu açık mı?
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Buyurun.
ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Şimdi, Değerli Başkanım, bununla ilgili zaten Kabahatler Kanunu'na göre verilen cezaları valilik makamı değerlendirip ondan sonra ceza veriyor.
Burada İçişleri Bakanlığımızdan 112'ye bakan üstadımız var, bu konuyla ilgili kısa bir açıklama yapacak müsaade ederseniz.
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Buyurun.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İLLER İDARESİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI TARIK BAHADIR - Sayın Başkanım, kıymetli vekillerimiz; kıymetli hazırunu saygıyla selamlıyorum.
Tarık Bahadır ben, İçişleri Bakanlığı İller İdaresi 112'den sorumlu Genel Müdür Yardımcısıyım.
2009 yılında ilk Acil Çağrı Merkezi açılıyor ve 2021 yılında tüm Türkiye'de Acil Çağrı Merkezleri şu anda aktif olarak görev yapmakta. Buradaki iki hususu ben özellikle belirtmek istiyorum. Bir, 112'yi aradığınızda ilk önce bir kayıtla karşılaşıyorsunuz, "Yapılan görüşmeler kayıt altındadır." ifadesi kullanılıyor. Biz tespit ettik ki yüzde 38 gelen çağrı bu sırada kapanıyor yani insanlara aslında ön bir süzgeç görevi görüyor bu ve bu bize sistemsel olarak bir yük bindiriyor ama yani bizim çağrı karşılayıcı personele ve orada görev yapan personele ulaşan bir çağrı olmadığı için biz bunu süzgeçleyebiliyoruz, ondan sonraki aşamada personeli hem konuşmalarıyla hem de çeşitli ithamlarıyla meşgul edenlere dönük olarak bir yasal düzenleme gerekliliği doğduğu konusunda hemfikiriz herhâlde.
Burada çok önemli bir husus var, eski kanunda, Kabahatler Kanunu'na 703 sayılı KHK'yle eklenen maddede "asılsız ihbar" ibaresi geçiyordu fakat sahaya giden ekiplerin özellikle karşılaştığı durumun asılsız ihbar olarak ifade edildiği, çağrı merkezinin aranması yoluyla bir vaka formuna dönüşmeyen yani bir ihbara dönüşmeyen hususların asılsız çağrı olarak adlandırıldığı bir sistem oluşturulduğunda hem bunların birbirinden ayrılması söz konusu olacak, daha net bir duruş sergilenmiş olacak hem de bunların farklı cezalarla karşı karşıya bırakılmasıyla hem ekiplerin sahadaki aktivitesi artmış olacak hem bir tasarruf söz konusu olacak hem de acil yardıma ihtiyacı olan vatandaşlara ulaşmada bir önceliklendirme, daha hızlı olabilme imkânı sağlanmış olacak.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Tamamlayalım.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İLLER İDARESİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI TARIK BAHADIR - Bizim şu andaki mevcut sistemimizde, Sayın Başkanım, bir vaka formumuz var yani birden fazla kurumu ilgilendiren -7 kurumla çalışıyoruz, acil yardım kurumuyla çalışıyoruz, hepsi Acil Çağrı Merkezlerinde konuştuğu ekiplerini yönlendiriyorlar- bir vakada veya bir kurumu ilgilendiren bir vakada biz vaka formu oluşturuyoruz. Sahaya gidiyorlar, sahadaki durumu gördüklerinde ilgili durumla alakalı bir müdahale yaptılarsa, vatandaşın bir şikâyeti varsa zaten bu vaka formuna işleniyor ve bu vaka formu kapatılmadan zaten o çağrıyla alakalı, acil durumla alakalı durum netleşmiyor. Onun için, elimizde asılsız ihbarla alakalı durumu netleştirebilecek zaten bir vaka formumuz var, bu, elektronik ortamda da işleyen bir mekanizma. Onun için, burada herhangi bir suistimal olabilme ihtimali çok düşük.