Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2021 ve 2022 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 16 .04.2025 |
MAHİR POLAT (İzmir) - Sayın Başkan, diğer iki öneri üzerine, üst komisyona çıkan 7.3.2 ve 7.3.3 üzerine konuşmak istiyorum. Sayıştayın tespitlerine göre Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan ve tamamlanmasıyla birlikte Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğüne devredilip envanter kayıtları yapılmadığı havalimanlarının bulunduğu, KÖİ çerçevesinde işletmeci firma tarafından yapılan ve işletilen havalimanlarının taşınmaz kayıtlarının yapılmadığı, bilanço dipnotlarında yer verilmediği, Devlet Hava Meydanları İşletmesi tarafından işletilen kullanım dışı kalmış, pist, apron ve taksirutların envanter kayıtlarının çıkarılmayan ve amortisman ayrılmaya devam edilen hava limanlarının bulunduğu; siz ise verdiğiniz cevapta varlık listesi oluşturmaya başlandığını belirtiyorsunuz. Tabii, bugüne kadar bu listelerin oluşturulmaması, neyin nerede olduğu... Bunlar bizim çok kıymetli KİT'lerimiz, dün de arkadaşlarımızla birlikte katıldık, yarın da katılacağız; Türkiye Cumhuriyeti'nin KİT'leri çok değerli, sizin de başında bulunduğunuz Devlet Hava Meydanları İşletmesi çok zengin ve çok nitelikli yönetilmesi gerekirken hâlâ bu envanterlerin yapılmamış olmasını çok şiddetle eleştiriyorum. Verdiğiniz cevapta da oluşturulmaya başlandığını belirtiyorsunuz. Bugüne kadar oluşturulmamış olması çok büyük bir hata. Şu an işlemler hangi aşamada? Somut bir ilerleme kaydedilmiş midir? Aradan geçen yıllara rağmen neden hâlâ bu işlemler bitirilmemiştir?
Yine, 7.3.3'de EUROCONTROL hava seyrüsefer hizmetleri harcamalarının geri ödenmesi, artırma imkanı olan yatırım harcamalarının mali tabloda yansıtılmaması üzerine. Kısaca diyor ki: "Hava seyrüsefer hizmetleri için kullanılan taşınmazların kuruluş tarafından kullanılması tek başına yeterli görülmemekte, aynı zamanda kuruluş bilançosunda da aktifleştirilmeleri şartı bulunmaktadır." Verdiğiniz cevapta, kanunda değişiklik yapılmak istenmiş fakat sonuç alınamadığını beyan ediyorsunuz. Şimdi, burada biz alt komisyona geldiğimizde de söylemiştik, buraya getirdiğiniz zaman buradaki bir KİT'in daha değerli ve daha iyi yönetilebilmesi için önereceğiniz bir kanun teklifi varsa iktidarla birlikte muhalefetin de buna destek vereceğini beyan etmiştik. Anladığım kadarıyla böyle bir çalışma şu an itibarıyla mevcut değil. Bu bağlamda, iki tane soru soracağım: Bu bilançoda aktifleştirilmeyen kuleler ve teknik bloklar hangi havaalanlarındadır? Bu bahsi geçen alanlar için ne kadar bir gelir kaybı yaşanmıştır kurum tarafından?