Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Aksaray Milletvekili Hüseyin Altınsoy ve Burdur Milletvekili Mustafa Oğuz ile 47 Milletvekilinin Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2983) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 13 .03.2025 |
MUSTAFA OĞUZ (Burdur) - Sayın Başkanım, Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında uygulanan idari para cezaları hakkında düzenleme yapılması hakkındaki teklifimizde 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nun 26'ncı maddesinde değişiklik yapılmasını teklif ettik. Mevcut durumda 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'na göre kara yolu taşıma faaliyetinde bulunanlar için mali yeterlilik, mesleki yeterlilik ve mesleki saygınlık şartlarını sağlamaları kaydıyla yetki belgesi alma zorunluluğu getirilmiş ve kanunda öngörülen usul ve esaslara göre faaliyetlerini yürütmeleri zorunlu tutulmuştur. 4925 sayılı Kanun'a dayanılarak çıkarılan Karayolu Taşıma Yönetmeliği'yle de sektörde gösterilen faaliyetin kapsam, tür ve şekline göre farklı yetki belgesi türleri ihdas edilerek her bir yetki belgesi için ayrı ayrı alan, sermaye, asgari kapasite, mesleki yeterlilik gibi şartlar belirlenmiştir.
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nun 19/7/2003 tarihinde yürürlüğe girmesinden itibaren anılan kanunun 26'ncı maddesi kapsamında düzenlenen maktu idari para cezaları varlığını koruyarak idari para cezalarının türüne ilişkin herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Mevcut durumda 4925 sayılı Kanun’un basit bir kara yolu taşıma faaliyeti yapan, lojistik işletmeciliği gibi -aralarındaki farkın geniş- bir taşıma faaliyeti yapan taşımacılar için aynı idari para cezaları uygulanmaktadır. Söz konusu idari para cezalarının Anayasa'mızda belirlenen eşitlik ve adalet ilkesiyle uyumlu ve orantılı bir şekilde uygulanabilmesi amacıyla 4925 sayılı Kanun'da öngörülen cezaların yürütülen faaliyet alanlarına, ihlalin tekerrür durumuna ve ihlalin gerçekleştirenlerin mali durumuna göre adil bir şekilde düzenleyici işlemlerde belirlenmesine ihtiyaç bulunmaktadır. Buna göre, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nda değişiklikle, taşımacıların mali durumu, ihlaldeki tekerrür hâli ve caydırıcılık göz önünde bulundurularak mevcut idari para cezaları için aralık belirlenmektedir. Genel olarak uygulanan idari para cezalarının 10 katına kadar uygulanabilmesi sağlanmaktadır. Caydırıcılığın sağlanabilmesi için bir kamyoncu ile daha geniş kapsamda faaliyet gösteren lojistik işletmesine farklı miktarlarda idari para cezası uygulanmasına imkân sağlanmaktadır. Kanuna aykırılıkta ısrar eden yani tekerrür eden taşımacılar için daha ağır yaptırımların uygulanabilmesine imkân sağlanmaktadır. Denetimle yetkili olanlara, bilgi veya belge ibraz etmekten imtina edenlere idari para cezası belirlenmektedir.
Orta koridorda yabancı plakalı taşıtlarla yapılacak taşımada artışın öngörülmesi nedeniyle yabancı plakalı taşıtlarla yapılan taşımada yapılan usulsüzlükler için caydırıcı ağır cezai yaptırımlar getirilmektedir. Hâlihazırda sahte geçiş belgesi, UBAK belgesi kullanımında taşıma yaptığımız birçok ülkede ağır yaptırımların bulunması nedeniyle benzer yaptırımların mütekabiliyet çerçevesinde ülkemizde de uygulanmasına imkân sağlanmaktadır. Yabancı plakalı taşıtların uluslararası anlaşma, sözleşme ve protokollere uygun olmayan taşıma faaliyetleri için ayrıca cezai müeyyide uygulanmasına imkân sağlanmaktadır. Ülkemiz sınırları içerisinde izin verilmeyen indirme, bindirme yerlerinde yolcu alan yabancı plakalı taşıtlar için de yine cezai müeyyide uygulanmasına imkân sağlanmaktadır.
Son olarak, ceza uygulananlar hakkında hâlihazırda kırk sekiz saatlik bir süre bulunmaktayken bu sürenin her ihlal için uygun olmadığı göz önünde bulundurularak, ihlalin niteliği ve giderilme sonrası göz önünde bulundurularak bu hususta ilgili taşımacılara düzeltme mühletinin yönetmelikle belirlenebileceği hususu getirilmektedir.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Çok detaylı bir açıklama oldu.
MUSTAFA OĞUZ (Burdur) - Biraz uzun oldu Başkanım, evet; önemli bir madde.