Komisyon Adı | : | (10/696, 1831, 1832, 1833, 1834, 1835) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 11 .03.2025 |
SUNA KEPOLU ATAMAN (Diyarbakır) - Çok teşekkür ederim.
Ayağınıza sağlık.
Ben 2008'de Rıfat Bey'den ödül almıştım. Tabii, 2008-2025, bayağı oldu. Aslında kadınlara veyahut da Türkiye'deki sanayinin güçlenmesiyle ilgili desteğinizi ve yaptıklarınızı, hepsini biliyoruz. Şimdi, benim şöyle bir sorum olacak: Biz, mesela, baktığımız zaman, özellikle sanayi bölgesinde, bu OSB'lerde, orada aslında mesleki eğitim verilmesi yani orada genç çocuklarımıza -kızlarımız, erkeklerimiz fark etmez, sonuçta evlatlarımızdır- onlara hem bir mesleki eğitim verip hem oradaki fabrikada çalışması diye bir projeniz olabilir mi, böyle bir talimat olabilir mi oradaki bütün şeyde? Çünkü "Neden?" diyeceksiniz. Ben şunu size söyleyeyim: Bizim Diyarbakır'da çok büyük bir tane tekstil kuruldu. Orada Zarayla anlaşmışlardı ve oradaki yapılan dikişler hatalı çıktığı için mal gitti, geri geldi, adam neredeyse iflas eşiğine geldi. Ben bu anlamda kadınların sürekli tekstille alınmasını istemiyorum çünkü bizim işimiz değil yani sadece kadınlar nakış dikiş biliyor gibi, bu benim gerçekten çok zoruma gidiyor. O da iştir, yanlış anlamayın, ben karşı değilim ama kadın her şey yapabilir aslında. Büyük firmaları, büyük holdingleri kadınlar bile yönetiyorlar ama sadece bizim bölge gibi veyahut da İç Anadolu'da vesaire, sadece ama sadece kadın dikiş nakış yapabiliyor ve büyük illerde, İstanbul gibi, Ankara gibi, İzmir gibi illerde sanki oradaki kadınlar bir fabrikayı veyahut da bir sanayiyi işletebiliyor algısı var işin doğrusu. Benim sorum, dediğim gibi, sadece böyle bir talimatınız ya da böyle bir projeniz var mı? Çünkü insanlarımız sanayide çalışıyor yani hem fabrikada hem fabrikanın bulunduğu yerde okulun olması, eğitim alması staj gibi ikisini birlikte yürütme gibi olur; çok güzel olur diye düşünüyorum.
Teşekkür ederim.
TOBB KADIN GİRİŞİMCİLER KURULU BAŞKANI NURTEN ÖZTÜRK - Teşekkür ederim.
Özellikle Sanayide Kadın Eli Projemizin çıkış noktası buydu. Yerinde, kadının ayağına giderek ve ona çalışabileceği yerleri gösterip eğer çalışmaya karar verirse iş garantili eğitimler, işbaşı eğitimleriyle yapacağı işte yetkin hâle getirmek... Bunu başlangıçta 3 ilimizde başladık, şu an 38 elimize çıkardık ve 81 ilimize yaygınlaştırıyoruz. Fabrikalarla anlaşmalar, protokoller imzalıyoruz ve "İhtiyacınız olan ara elemanı söyleyin, eleman sayısını söyleyin, buralara uygun -İŞKUR'la anlaşmalarımız var- kişileri bulalım, getirelim ve yerleştirelim." diyoruz. Bu şekilde çok güzel gelişen çalışmalar oluyor.
Teşekkür ederim.
TOBB SEKTÖRLER VE GİRİŞİMCİLİK DAİRE BAŞKANI AHMET SAYGIN BABAN - Ben de bir ilave yapabilir miyim Sayın Başkanım?
OTURUM BAŞKANI ASUMAN ERDOĞAN - Buyurun.
TOBB SEKTÖRLER VE GİRİŞİMCİLİK DAİRE BAŞKANI AHMET SAYGIN BABAN - Sayın Vekilim, sorunuzun ikinci boyutu da var. Şimdi, birinci boyutu okuma çağındaki kişilerin mesleki eğitime yönlendirilmesi ve mezun olduğunda sanayide iş fırsatlarına doğru yönelmesi. İkinci boyutu da hâlihazırda istihdam piyasasında olabilen, bunun eğitimini almamış ama kısa süreli programlarla Sanayide Kadın Eli Projesi gibi istihdam piyasasına katılabilmesinin önünün açılması. Ben birinci boyutuyla ilgili de Nurten Başkanımıza ilave yapayım. TOBB'un Millî Eğitim Bakanlığıyla 81 ilde bir protokolü şu anda geçerli. 111 tane meslek lisesini yerelde ticaret sanayi odaları Millî Eğitim Bakanlığıyla birlikte yönetiyor ve bu okullar proje okulu diye geçiyor. Bu proje okullarında da mutlaka hem sonucunda istihdam garantili sanayide çalışma imkânları oluyor, eğitim aldıkları süre içerisinde burs imkânları oluyor, o okulun makine ve teçhizatını odamız veya hayırsever iş adamları "renova" ediyor yani yeniliyor ve burada da kız öğrencilere yönelik bir kota uygulamamız var. Dolayısıyla hem işin okuma çağındaki boyutu hem de istihdam piyasasına katılımıyla ilgili boyutunu iki yönlü değerlendiriyoruz ve projelerimizi yürütüyoruz.
Şunu da ifade edeyim Sayın Başkanım: Bugünkü sunumda özetin özetinin özetinin özetini getirdik vakit almamak adına.