KOMİSYON KONUŞMASI

LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Bakanım.

Ben de birkaç soru soracağım. Bu siber güvenlikle ilgili sorular soruldu ama ben siber güvenlik altyapısında yapay zekâ kullanımının Türkiye'de hangi aşamada olduğunu sormak istiyorum. Buna bağlı olarak, geliştirilen yapay zekâ çözümlerinde BTK nasıl destek veriyor, böyle bir desteği var mı? Uluslararası rekabet açısından Türkiye'nin konumunu değerlendirirseniz çok memnun olurum.

İkinci sorum: Yapay zekâ dijital hizmetlerde kullanılıyor, e-ticaret gibi. Burada tüketicilerin yapay zekâyla ilgili verilen hizmetlerden doğan hakları nasıl korunacak, buna dair bir öngörünüz var mı?

Bir diğer konu da BTK Akademi. Tebrik ediyorum, gerçekten çok başarılı bir çalışma yapılmış. Şimdi aramızda konuşuyorduk yani bu kadar derinlemesine eğitimlerin verildiğini açıkçası biz bile bilmiyoruz ama iş birlikçilere baktığımızda, Millî Eğitimle yapmışsınız, YÖK'le yapmışsınız, hatta siber güvenlik, yapay zekâ ders olarak konulmuş; bunlar çok güzel şeyler. Mesela, herhangi bir okulda, işte, lise seviyesinde ya da ortaokul seviyesinde bilişim teknolojileri okuryazarlığı gibi bir çalışma var mı, bütün okullara yönelik böyle bir çalışmanız var mı? Ailelerin veya okulların, öğretmenlerin bunlardan daha fazla haberdar olabilmesi için kamu spotu gibi bir şey düşünüyor musunuz? Şimdi, ben Google'da bir araştırma yaptım hani "yapay zekâ eğitimleri" diye girdim çünkü çok güzel eğitimler var yani çok alt sıralarda bana BTK'yi gösterdi ki ilgi alanım olmasına rağmen; dolayısıyla, buralarda daha iyi bir şekilde tanıtım nasıl yapılabilir? Bununla ilgili fikirlerinizi öğrenmek istiyorum.

Teşekkür ederim.

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU BAŞKAN YARDIMCISI RIDVAN KAHVECİ - Başkanım, müsaade ederseniz, siber güvenlik konusunda Kurumumuzda gerçekleştirilen yapay zekâ alanındaki çalışmalardan aslında Mahmut Esat Bey sunumda da kısaca bahsetti, AZAD yazılımıyla ilgili ama daha detay için ben kendisine sözü bırakıyorum.

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DAİRESİ BAŞKANI MAHMUT ESAT YILDIRIM - Sayın Başkanım, siber güvenlik noktasında, bahsettiğim gibi, Kurumumuz bünyesinde bulunan USOM kendi geliştirdiğimiz çeşitli yerli ve millî yazılımlarla ulusal siber güvenliğin sağlanması noktasında faaliyetler icra ediyor. Bahsettiğim AZAD yazılımıyla, vatandaşları dolandırmaya yönelik oltalama alan adlarının veya oltalama saldırılarının tespiti noktasında kendi geliştirdiğimiz yapay zekâ modeliyle bunu sağlamaya çalışıyoruz. Birçok farklı yurt dışı sempozyumda, yurt dışı çalıştayda da biz bunu teknik anlamda anlattığımız zaman bizden örnek aldığı noktalar oldu birçok farklı kurum ve kuruluşun; bu alanda gerçekten iyi bir seviyedeyiz diyebilirim ancak tabii, diğer kurumlarımızın da diğer kamu kurumlarımızın da çeşitli yapay zekâ araçları olduğunu da biliyoruz, kendi geliştirdikleri yapay zekâ algoritmaları olduğunu da biliyoruz. Türkiye olarak bu alanda da varlığımızı gösterdiğimizi söyleyebilirim.

Teşekkür ederim.

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU BAŞKAN YARDIMCISI RIDVAN KAHVECİ - Sayın Vekilim, ikinci sorunuzla alakalı, dijital hizmetler, e-ticaret platformları, tüketici haklarının korunması konusunda şunları söyleyebilirim: Tüketici haklarıyla ilgili genel düzenlemeler... Aslında ilgili çerçeve kanunda zikrediliyor. Bizim tüketici hakları boyutuyla ilgilendiğimiz hususlar daha çok elektronik haberleşme ve posta sektörlerine ilişkin ve özellikle söyleyebilirim ki elektronik haberleşme sektöründe tüketici haklarına ilişkin birçok düzenlememiz bulunmakta. Burada şeffaflık ve bilgilendirmeden tutun yanlış faturalandırmaya varana kadar, tüketicilerin korunmasına, mağdur olmasının engellenmesine yönelik çok detaylı düzenlemelerimiz var; bu düzenlemeleri de rutin olarak, periyodik olarak takip ediyoruz; herhangi bir ihlal durumunda da gerekli yaptırımları işletmecilere, haberleşme hizmeti sunan ve posta hizmeti sunan işletmecilerimize uyguluyoruz. E-ticaret platformu gibi farklı dijital platformlar yani BTK'nin, Kurumumuzun görev alanı dışındaki, tüketicilerin karşı karşıya kaldığı tüketici hakları ihlalleri konusu genel çerçeve kanununun, Ticaret Bakanlığımızın kapsamına girmekte ama spesifik olarak biz, dediğim gibi, kendi alanımızla ilgili çok sıkı, hatta zaman zaman çok kazuistik olduğu da söylenen, tüketicilerin, vatandaşlarımızın mağdur olmasını engellemeye yönelik olarak çok detaylı düzenlemelerimiz mevcut.

BTK Akademiyle ilgili sorunuza cevap vermek üzere de Mustafa Ermiş Bey'e ben sözü bırakayım Sayın Vekilim.

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU İNSAN KAYNAKLARI VE EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI MUSTAFA ERMİŞ - Evet, öncelikle teşekkür ederim Sayın Vekilim.

Birinci konuyla ilgili, okuryazarlık eğitimleriyle ilgili Millî Eğitim Bakanlığımızın son dönem hazırlamış olduğu yeni Maarif Modeli'nde 9 tane başlık var Sayın Vekilim; bilgi okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, finansal okuryazarlık gibi gidiyor. Bu 9 başlığı şu anda Millî Eğitim Bakanlığıyla beraber biz hazırlıyoruz zaten BTK Akademi olarak; bunun içinde sizin bahsettiğiniz dijital okuryazarlık da var. Hem öğretmenlerin hem öğrencilerin hem de ebeveynlerin istifade edebileceği şekilde, herkes için bir içerik hazırlamaya çalışıyoruz. Onun haricinde, sosyal medyayı mümkün olduğunca aktif kullanıyoruz. Yani, aslında şöyle: Yazılım alanına ilgisi olan bir çocuk şu anda BTK Akademiyi biliyor ve aynı zamanda BTK Akademinin kullanıcısı hâline gelmiş durumda fakat bu alanla çok ilgilenmeyip de bilmesi gerekenlerle ilgili, evet, o anlamda sıkıntımız var, farkındayız. O da biraz... Sosyal medyayı, açıkçası, gençler için, biraz da kamu kurumu olmamızın vermiş olduğu şeyden dolayı, hani, kısıtlarımızdan dolayı mümkün olunca eğlenceli hâle getirmeye çalışıyoruz ama orası sürekli bizim gelişim alanımız açıkçası; daha doğrusu, BTK Akademi öyle yani biz, gençlerden gelen her "feedback"i mutlaka dikkate alıyoruz çünkü bazen bizim kaçırdığımız şeyler de oluyor; o anlamda, attıkları bir "tweet" veya işte, bizim hesabımıza gelen bir e-posta bizim için önemli gerçekten yani orayı sürekli canlı tutmaya çalışıyoruz.

Kamu spotu vesair hususlarla ilgili bu da gündemimizde ama dediğim gibi, aslında bizim asıl hedef kitleye ulaşacağımız alan sosyal medya; orada da çalışıyoruz diyeyim, bu şekilde cevap vermiş olayım.

LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Ben de ek bir şey sormak istiyorum.

BAŞKAN FATİH DÖNMEZ - Buyurun.

LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Bu yaptığınız eğitimler sonrasında herhangi bir etki analizi de yapabiliyor musunuz? Yani eğitim aldılar, sonrasında siz bir anket veya geri bir dönüş alıyor musunuz acaba?

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU İNSAN KAYNAKLARI VE EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI MUSTAFA ERMİŞ - Şöyle: Eğitimlerimizle ilgili, eğitim kalitemizle ilgili, eğitmenlerimizle ilgili muhakkak geri bildirimler alıyoruz. Onun haricinde, eğitimlerimizin sonunda bir katılım sertifikası veriyoruz fakat bu yeterli değil, şu anda BTK Akademiye yapay zekâ turlarını ekliyoruz. BTK Akademinin kendi içinde bir "chatbot"u olacak yani çocukların eğitim içeriklerinden makineyi öğrettiğimiz soru-cevap yapabileceği bir "chatbot"u olacak. Aynı zamanda videodan metne, metinden işte, özete, özetten ders notları çıkarmaya varana kadar bir hikâye ve yine yapay zekâ destekli başarı sertifikası vereceğimiz yeni bir ölçme, değerlendirme sistemi için şu anda çalışıyoruz.

MEHMET ALİ ÇELEBİ (İzmir) - LMS'i biz mi yazdık?

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU İNSAN KAYNAKLARI VE EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI MUSTAFA ERMİŞ - LMS'miz, bizim BTK olarak kendi ekibimize yazdırdığınız bir LMS değil ama yerli bir firma tarafından yazılmış bir LMS.