Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
Konu | : | İstanbul Milletvekili Nurettin Alan ve Karaman Milletvekili Selman Oğuzhan Eser ile 39 Milletvekilinin, Noterlik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin (2/2616) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .10.2024 |
SERAP YAZICI ÖZBUDUN (Antalya) - Gerekçem aynı çünkü burada da benzer bir durum var. Ben bilmek istiyorum, burada bir Anayasa Mahkemesi iptal kararı var mı, varsa referans verilen kararların hangi paragrafında, yoksa yeni bir kadro ihdası mı bilmek istiyorum, açıklama talep ediyorum.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Evet, Sayın Genel Müdürüm, buyurun.
ADALET BAKANLIĞI MEVZUAT GENEL MÜDÜRÜ MEHMET ÖKMEN - Başkanım, Yargıtay bakımından da verilmiş bir iptal kararı yoktur, söz konusu değildir şu an itibarıyla. Emsal alınan diğer kararlar 4 Mayıs 2023 tarihli 2022/36 esas 2023/84 karar sayılı ilam. Yine, 28 Eylül 2023 tarihli 2022/139 esas 2023/158 karar sayılı ilam. Yine, 8 Kasım 2023 tarihli 2020/65 esas 2023/187 karar sayılı ilam. Bu kararlar çerçevesinde bu düzenlemeyi de huzura arz ettik efendim.
SERAP YAZICI ÖZBUDUN (Antalya) - Söz istiyorum Sayın Başkan.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Buyurun.
SERAP YAZICI ÖZBUDUN (Antalya) - Şimdi, tuhaf bir yasama faaliyeti içindeyiz. Anayasa Mahkemesinin mevcut kararları varken, Anayasa’nın 153'üncü maddesi gereğince bu kararlar yasama, yürütme ve yargı organlarını, idari makamları bağlarken ve bu çok sarih kararlar karşısında yasama organı suskun kalmayı tercih ederken, burada, verilmemiş bir Anayasa Mahkemesi kararı muhtemelen verilebilir varsayımıyla kanun yapıyoruz. Daha açık arz edeyim: Anayasa Mahkemesi Can Atalay’la ilgili 2 bireysel başvuru kararında hak ihlaline hükmetti ve bunun gereği olarak yargının kendisini serbest bırakması, gelip Can Atalay'ın Mecliste yemin ederek göreve başlaması icap ediyordu; bu yapılmadı. Bu yapılmadığı gibi, 30 Ocak 2023'te açıkça Anayasa’nın 84'üncü maddesine aykırı olarak Can Atalay'ın milletvekilliği statüsünün düşürüldüğü ilan edildi Meclis kürsüsünden; kâtip üye okudu, o günkü başkanvekili böyle deklare etti ve ardından… Anayasa Mahkemesi kuruluşundan bu yana -yani 1961 Anayasası’yla kuruldu, faaliyete 1962 yılında geçti- o tarihten bu yana -dikkatinizi çekmek istiyorum- hiçbir zaman yokluk kararı vermemiştir. O tarihten bu yana Anayasa Mahkemesi çeşitli kararlarında genel ve soyut bir biçimde yokluğa hükmedebileceğini belirtmiştir. Hangi hâllerde? Fonksiyon gasbı olan hâllerde. Yüce Mahkeme tarihinde ilk defa, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 30 Ocak 2024'te Meclis kürsüsünden okunan işleminin yoklukla malul olduğuna hükmetmiştir ve bu karar 4 Ağustosta Resmî Gazete'de yayınlanmıştır. Bütün bunların neticesi olarak ve Anayasa’nın 153'üncü maddesinin açık kuralı karşısında ve Anayasa’nın üstünlüğü ilkesini düzenleyen 11'inci maddesi karşısında 16 Ağustos 2024'te yapılan olağanüstü toplantıda Meclisin ne yapması gerekiyordu? Aynen 30 Ocaktaki işlemini tekrarlaması. Yani bizlerin milletvekili olarak karara bağlayacağımız bir işlem yoktu, Meclis kürsüsünden kâtip üye Anayasa Mahkemesinin o kararının gereği olarak -karara atıf yapacaktı- Can Atalay'ın milletvekilliği statüsünün hiç düşmemiş olduğunu beyan edecekti. Bakın, ortada böyle açık bir karar varken Türkiye Büyük Millet Meclisi bunun gereğini yapmıyor ama ortada bir karar yok, muhtemelen verilecek karara istinaden burada biz kanun yapıyoruz. Bu nasıl bir yasama faaliyeti? Gerçekten ben, hukuk bilgim karşısında şok geçiriyorum; bunu bana birisi izah etsin. Ya diplomalarımızı yırtıp çöpe atalım, bu meslekten vazgeçelim, gidip pazarda limon satalım; daha şerefli bir iş olur.
Teşekkür ederim.