Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
Konu | : | İstanbul Milletvekili Nurettin Alan ve Karaman Milletvekili Selman Oğuzhan Eser ile 39 Milletvekilinin, Noterlik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin (2/2616) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .10.2024 |
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.
Ben çok fazla söz almayacağım. Bu Anayasa’ya aykırılık meselesinde zaten Onur Vekilimiz de söz aldı, diğer vekillerimiz de söz aldı. Ben sadece buna ilişkin birkaç eklemede bulunacağım ama genel değerlendirme kısmına geçerken orada söz kurmayı düşünüyorum ve aynı zamanda maddeleriyle ilgili de zaten değerlendirmelerimizi yapacağız.
Tabii, yine her zamanki gibi bir torba yasa mantığıyla karşı karşıyayız. Yine, burada iktidarın siyasi ikbalini sağlama almaya çalışan ve güçlendirmeye çalışan bir anlayışla yapılan bir yasa teklifiyle karşı karşıyayız. Dolayısıyla, 12 farklı kanunda değişiklik yapılmasını öngören, temel olarak, ağırlık olarak da Noterlik Kanunu’nda değişikliği öngören bu torba yasayla birlikte gelen teklifin aslında bir kere en başta, kanun yapma tekniği, mantığıyla Anayasa’ya aykırı olduğunu burada söyleyelim.
Onun dışında zaten Onur Vekilim, Serap Hocam ve diğer vekil arkadaşlarımız tek tek maddelerden söz etti. Ben sadece şunu söyleyeyim: Birincisi, bir kere zaten Anayasa’nın 2’nci maddesine aykırı olan bir husustan söz ediyoruz. Yine, Anayasa’nın 19'uncu maddesi, 36'ncı, 38'inci maddesi, 25-26'ncı maddesine aykırı olan durumlardan söz ediyoruz. Yani düşünün ki sadece etki ajanlığı yerine getirilen casusluk maddesi Anayasa’nın 2’nci, 13'üncü, 25'inci, 26'ncı, 36'ncı 90'ıncı maddelerine açıkça aykırılık teşkil etmektedir. Bunları Meclis tutanaklarına geçmesi için ifade ediyorum ama şunu da belirterek ben bitireceğim: Bunu her zaman söylüyoruz, burada bir rahatsızlık oluşuyor ama muhtemelen yine bir rahatsızlık oluşacak. Hakikaten benim bu teklifin hukuk bilen kişiler tarafından hazırlanıp hazırlanmadığı hususunda yine tereddütlerim var. Yine, acaba, gerçekten imzacılar bu teklifi okudular da öyle mi imzaladılar? Çünkü sadece bu done benim için yeterlidir. Teklifin 19'uncu maddesi…
SELMAN OĞUZHAN ESER (Karaman) - Meseleyi hukuki olarak tartışıp sonra da kişiselleştirmeyelim.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Sayın Uçar, ikili görüşme yapmayalım lütfen.
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Kişiselleştirme yapmıyorum.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Sayın Uçar, milletvekili hukukçu arkadaşlarımız, sizler gibi hukukçu…
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Sözümü bitireyim Sayın Başkan, sözümü bitireyim.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Buyurun.
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Sözümü bitirdiğim zaman ne dediğim çok çok iyi bir şekilde anlaşılacaktır diye düşünüyorum çünkü teklifin 19'uncu maddesiyle eğitim hakkı Anayasa’nın 42'nci maddesinde güvence altına alınan ve çok net bir şekilde 42'nci maddede “Hiç kimse eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz.” açık hükmüne rağmen teklifin 19'uncu maddesi kapalı cezaevlerinde bulunan hükümlüler, mahpuslar için iyi hâlli olma kriterini getirerek bir nevi mahpuslar eğitim hakkından mahrum bırakmayı amaçlayan bir teklif. Şimdi, ben bunu söylerken boşuna söylemiyorum, hiçbir hukukçu ya da kanun bilen hiç kimse Anayasa’nın 42'nci maddesinde temel olarak güvence altına alınmış olan eğitim hakkını -ki eğitim hakkına, bugüne kadar eğitim hakkını sınırlayan bir düzenlemeyle karşı karşıya kalmamıştık ya da kalmışsak bile en azından bizim son katıldığımız toplantılarda, Komisyon toplantılarına denk gelmemiştik ama- cezaevinde sırf iyi hâlli olmadığı için bir kişinin örgün eğitim programından yoksun bırakılmasını hangi mantıkla açıklayacağız? Ya da bu kaleme alınırken nasıl kaleme alındı? Anayasa’nın 42'nci maddesi gözden mi çıkarıldı yoksa Anayasa’nın 42'nci maddesi bilinmiyor muydu acaba bu kanunu düzenleyenler tarafından? Bu hakikaten önemli bir soru. Ben cevabını merak ediyorum, bunu kişiselleştirerek de söylemiyorum ve gerçekten samimi soruyorum. Anayasa’nın 42'nci maddesi neden ihlal edilerek mahpusların iyi hâlli…
NURETTİN ALAN (İstanbul) - “Okumadı.” demek niyet okumak. Niyet okuyarak söylüyorsunuz. Söylediğiniz şeyler hukuka aykırı.
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Çok net söylüyorum yani Anayasa’nın 42'nci maddesi eğitim hakkını ortaya koyuyor. Ben bitirdikten sonra söylersiniz Sayın Alan.
NURETTİN ALAN (İstanbul) - Ne biliyorsunuz okumadığımızı?
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Sayın Alan, karşılıklı konuşmayalım. Hatip sözünü bitirsin, ondan sonra zaten söz vereceğim yani kanun teklif sahiplerine de söz vereceğiz.
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Şimdi, iyi hâlli olma meselesini biz zaten uzun süredir özellikle siyasi tutsaklar, siyasi mahpuslar için sürekli söylüyoruz; sadece burada değil, Genel Kurulda söylüyoruz, partimizin genel programı bu yönde, bu yönde çalışmalar yapıyoruz, kanun teklifleri veriyoruz, sürekli söz kurduğumuz bir husus. Şunu söylüyoruz: Cezaevlerinde mahpuslar için, özellikle siyasi mahpuslar, siyasi tutsaklar için çok basit nedenlerle, idare ve gözlem kurulularının keyfî gerekçelerle mahpuslar hakkında iyi hâlli olmama gibi ortaya koydukları durumlar var ve onları “İyi hâlli olmadı, değil.” şeklinde nitelendirerek disiplin cezalarıyla bir nevi hem koşullu salıverilmeden hem de diğer işte, denetimli serbestlik hükümlerinden, gibi gibi durumlardan yararlanmasının önüne geçen ve tamamen aslında siyasi saiklerle ortaya çıkan bir iyi hâlli olamama durumu var. Bu iyi hâlli olma durumu, şimdi de mahpusların cezaevlerinde eğitim alma hakkını engelleyen bir duruma dönüşüyor. Yani bu noktada bu değerlendirme yapılırken, bu düzenleme yapılırken hakikaten bu mahpusların anayasal bir hakkı olan, herkesin bir hakkı olan temel eğitim ve öğretimden mahrum bırakılmama gibi bir hakkı olan hakkın ellerinden alınması nasıl öngörüldü, buna dair nasıl bir yaklaşım ortaya konuldu? Ben bunun cevabını gerçekten merak ediyorum.
Tekrar ediyorum yani Anayasa’nın 42'nci maddesindeki… Aslında biz “Anayasa” diyoruz Anayasa’nın birçok maddesi birçok yönüyle sürekli ihlal ediliyor, sürekli ihlal ediliyor ama bu defa eğitim hakkı doğrudan kişilerin elinden alınıyor, mahpusların elinden alıyor. Buna dair nasıl bir yaklaşım var, bunun cevabını gerçekten merak ediyorum.
Dediğim gibi, geneline dair beyanlarımızı, değerlendirmelerimizi bir sonraki aşamada, zaten genel değerlendirme kısmında yapacağız. Bu aşamada söylediğim gibi, ilgili kanun teklifi birçok maddesiyle Anayasa’ya açıkça aykırılık teşkil ediyor. Özellikle casusluk maddesi, özellikle mahpusların eğitim, örgün eğitimden yararlanma hakkı gibi hakları ihlal ediliyor. Dolayısıyla Anayasa’nın 2’nci, 19'uncu, 36'ncı, 38'inci, 25-26'ncı, 42'nci, 90'ıncı, 13'üncü ve 36'ncı maddelerini açıkça ihlal eden, Anayasa’ya aykırılığı açıkça ihlal eden bu kanun teklifinin geri çekilmesini ve 12 ayrı kanunda düzenleme getiren bu kanun teklifinin her maddenin ilgili komisyonunca değerlendirilmek üzere yeniden ele alınmasını ve kaleme alınırken de Anayasa’nın özellikle dikkate alınmasını talep ediyoruz.
Şimdilik burada bitireyim, birazdan tekrar devam ederim.
Teşekkür ederim.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Çok teşekkür ediyorum Sayın Uçar.