Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2731) münasebetiyle |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 04 .12.2024 |
CEVDET AKAY (Karabük) - Teşekkürler Başkanım.
Bu 8, 9, 10’uncu maddelerde Anayasa’ya aykırı durumlar söz konusu. 8’inci maddede 108’inci ve 8’inci maddeye aykırılıklar var. Şimdi, vakıflar, kooperatifler, birliklerin ortak olduğu veya iştirak hâlinde bulunduğu kuruluşlarda da denetleme yetkisi veriliyor. Bu yetki kaynağını Anayasa’dan almıyor yani Anayasa’da yazılmayan bir yetkinin kanunla bu kuruma veriliyor olması Anayasa’ya aykırı bir durum.
Bir de şimdi Devlet Denetleme Kurulunun denetim elemanlarının görevlendirildiği kurumlarda özellikle o kurumların da teftiş kurullarının yetkisini haiz oluyorlar. Örneğin Adalet Bakanlığını mesela Devlet Denetleme Kurulu Cumhurbaşkanımız görevlendirirse denetlemeye geçebiliyor. Oradaki, Adalet Bakanlığındaki teftiş kurulunun yetkisiyle de görevlendiriliyor -bu kanundan onu anlıyorum, okuduğum zaman anlamı o çıkıyor- ve bu yetkileri kullanarak da orada çeşitli kararları alabilir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
CEVDET AKAY (Karabük) - Tamamlayacağım Başkanım.
Çünkü soruşturma yetkisi var, inceleme var, araştırma var, denetleme var. Soruşturmanın selameti açısından görevden alma yapabilir geçici olarak da olsa, bu yetkileri direkt kullanabilir; hâkimleri, savcıları atlayarak yapabilir. Aynı yetkileri yine belediyeler ve özellikle büyükşehir belediyelerinde ve il belediyelerinde de denetlemeye gittiği zaman bu yetkileri kullanıp sanki buradaki kişileri kanuna dayanmadan geçici de olsa görevden alıp o makamlarda değişiklik yapma yetkisini de haiz olacak. Bu maddeyi bu şekliyle gerçekten Anayasa’ya aykırı ve sakıncalı buluyoruz. Bu yüzden de bu 8, 9 ve 10’uncu maddelere karşı olduğumuzu özellikle ifade ediyoruz.