Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | (2/2731) esas numaralı Kanun Teklifi'nin Komisyona getirilme zamanlamasına, içerdiği bazı düzenlemelere ve Anayasa'ya aykırı hükümler içerip içermediğine ilişkin görüşme |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 04 .12.2024 |
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, daha yeni bütçe görüşmelerini bitirdik yani üzerinden artık çok az bir süre geçti.
Şimdi, bakın, bütçe görüşmeleri sırasında bir taraftan muhalefet şerhimizi yazıyoruz, bir taraftan Genel Kurula hazırlık yapıyoruz. Bu şekilde bir kanun teklifinin önümüze gelmesi doğru değil. Yani bunu defalarca söyledik. Bu şekilde bir çalışma sistematiği yok. Yani burada Komisyonun... Onun için de bütçe görüşmeleri biter, bütçe görüşmeleri bittikten sonra otururuz bu kanun teklifini görüşürüz. Ama neden bu arada getirdiniz? Yani siz iktidar grubu olarak muhalefet şerhi yazmıyorsunuz, ona ilişkin belki bu tip sizin belli kaygılarınız yok ama bizim var çünkü bu bütçe bu ülkenin bütçesi, milyonlarca insanı ilgilendiren bir bütçe. Yani, şimdi bunun zamanlaması doğru mu? İşi gücü bıraktık, burada bir taraftan bütçe görüşmeleri var, muhalefet şerhi yazıyoruz, Genel Kurula hazırlanıyoruz; bir taraftan da önümüze gelen kanun teklifi ne getiriyor onları anlamaya çalışıyoruz. Bu doğru bir yöntem değil arkadaşlar, bunu terk edelim.
Gene bir torba kanun formatı; 26 madde, 24 artı yürürlük ve yürütme maddesiyle, 2 maddeyle 26 maddeye çıkıyor. Tali komisyonda görüşülmemiş, gene önümüze gelmiş. Baktım, 14 maddesi Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin -saydığımız kadarıyla- Anayasa Mahkemesi tarafından iptali üzerine Meclis gündemine getirilmesi. Onun için de... Normal şartlar altında, bakın -bütçede de konuştuk- bu ülkede o kadar ciddi sorunlar var ki yani bunlar eğer görüşülecekse bugün çalışanların özlük haklarından taşeronun kadroya alınmasına, kademeli emeklilikten kariyer uzmanlığına çok fazla şey konuşabilir, bunların hiçbiri burada yok. Sadece Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle ve KHK’yle düzenlenmiş olan hususları Anayasa Mahkemesi iptal etmiş, onlar geliyor. Bunun, baktığımız zaman, bugün önümüze gelmiş olmasının da bir aciliyeti de yok aynı zamanda, bu şekilde gelmesi de yanlış ama anladığım kadarıyla zamana ilişkin bir kısım hükümler var, onun için.
Şimdi, tabii, başka bir şey söylemek isterim. Bakın, bu kanun teklifinin TBMM’ye gelmesinin nedeni, AKP iktidarının Anayasa’nın hükümlerine ve yasalara uymaması. 21/1/2017 tarihli ve 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun var, referandum öncesinde çıkmıştı. Onun 17’nci maddesinde bir hüküm var, onunla birlikte 2709 sayılı Kanun’a bir geçici madde ekleniyor. Geçici madde 21’inci madde, onun (B) fıkrası diyor ki: "Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç altı ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi, bu Kanunla yapılan değişikliklerin gerektirdiği Meclis İçtüzüğü değişikliği ile diğer kanuni düzenlemeleri yapar." Ama 17’inci maddenin gereğini yapmamışsınız, referandum bitmiş; başlangıç tarihi ya da sonra referandumdan işletsek de bu altı aylık sürede Meclis gerekli hiçbir düzenlemeyi yapmamış. Onun yerine seçime girerken çıkarılan 7142 sayılı Yetki Kanunu’yla kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiş Hükûmete, o kullanılmış; 701, 702 ve 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname. Özellikle bakın, 703 önemli. 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin birçok maddesi Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildi.
Gene aynı şekilde Cumhurbaşkanlığı kararnameleri çıkarma yetkisi var, orada da birçok madde iptal edildi. Yani bu 24 maddenin 14 maddesi bu Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptaliyle ilgili. Şimdi ise bunu getirip kanunla düzenlemeye çalışıyoruz. Neredeydiniz? Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçeli yıllar oldu.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Türeli, buyurun, toparlayın lütfen sözlerinizi.
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Teşekkür ederim.
Bu kanun çıktı, arkadan referandum yapıldı, arkadan Cumhurbaşkanlığı seçimi yapıldı. Bunu artık usul hâline getirmişsiniz. Kanunla düzenlenmesi gereken şeyler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenleniyor ve o dönem, seçim döneminde KHK’lerle düzenlenmiş ve arkadan Anayasa Mahkemesi bunları bozuyor. Böyle hukuksuzluk olur mu? Ondan sonra da buradan Meclisin önüne geliyor. “Aman, bunların acilen yetişmesi lazım; Anayasa Mahkemesi bunları bozdu, bunların bir an önce çıkması lazım.” gibi bir şey geliyor. O zaman yapmanız gereken, Anayasa’nın ve kanunun amir hükümlerine uymaktır.
Son bir hususu daha söylemek isterim: Önümüze bir kanun teklifi geldi ama bu kanun teklifinde bizim gördüğümüz Anayasa’ya aykırılıklar var. Anayasa’ya aykırılıkları düzeltmek için getirdiğiniz kanun teklifinde de Anayasa’ya aykırılıklar var. Biraz sonra görüşmeler sırasında vereceğiz; özellikle madde 8, madde 10 ve madde 23 Anayasa’ya aykırı. Bu konudaki Anayasa’ya aykırılıkları...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Tamamlıyorum Sayın Başkan.
Komisyon da buna ilişkin gerekli çalışmaları yaparsa memnun oluruz. Yani bir taraftan var olan yanlışlıkları düzeltirken yeniden tekrar bozup... Yarın öbür gün bunlar da Anayasa Mahkemesine gidecek, Anayasa Mahkemesi bunları bozacak. Yani böyle bir usul yok. Bu kadar verimsiz bir yasama, bu kadar kalitesiz, verimsiz, âdeta yapboz tahtasına dönen kanun metinlerinin görüşme sistematiğinin son derece yanlış olduğunu düşünüyoruz.
Teşekkür ediyorum.