Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .11.2024 |
ÖMER KARAKAŞ (Aydın) - Teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım, Sayın Bakan, kıymetli bürokratlar; herkesi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, bugün 25 Kasım; hayatının son üç yılında özel kalemi olarak görev yapmaktan şeref duyduğum rahmetli Başbuğ Alparslan Türkeş'in doğum günü. Bir kez daha mekânı cennet olsun diyorum.
Şimdi, ulaştırma ve altyapı sorunlarımızı çözmek ve vatandaşa daha iyi hizmet verebilmek için ayrılan bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.
Sayın Bakan, yap-işlet-devret modeliyle köprü ve otoyollar yaptınız. Yönetmelikte "Her yılbaşında yıllık ÜFE değerinde zam yapılır." maddesi var ama buna rağmen, bu yıl içerisinde ocak, mayıs ve ağustos aylarında 3 defa zam yaptınız. Osmangazi Köprüsü 2024 yılının başından itibaren yüzde 91, Çanakkale Köprüsü yüzde 98, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yüzde 120, Yavuz Sultan Selim Köprüsü yüzde 100 zamlandı. Zam yaptınız çünkü müteahhitlerle yaptığınız anlaşmaların bütçeye yükü çok artmıştı; 5'li çeteyle yaptığınız anlaşmayı revize etmek yerine bu yükü vatandaşın üzerine yüklediniz.
Yakın zamanda yaptığınız bir açıklamada "Dünya otoyol ücretleri kilometre başına 5 sent. Türkiye'deki otoyollar ucuz." dediniz. Sayın Bakan, bizim vatandaşımız Avrupa'daki refah seviyesinde mi yaşıyor? Bizim vatandaşlarımız dolarla mı maaş alıyor? Dünyadaki geçiş ücreti fiyatlarını karşılaştırırken asgari ücretlinin 17 bin, emeklinin 12.500 lira maaş aldığını unutmamamız gerekir. Benim emeklimin, asgari ücretlimin, memurumun üzerine yüklenen bu yük çok ağır geliyor. Bugün, asgari ücretliye yılbaşından beri yüzde 49, emekliye ise yüzde 66 zam yaptınız. Sizler yaptığınız bütün zamları Avrupa'yla, dünyayla kıyaslıyorsunuz ama maaşları ve kişi başına düşen millî geliri kıyaslamıyorsunuz.
Bu arada, bu köprü ve otoyollardan vergi de alınmıyor; vergiyi bir tarafa bırakın, yap-işlet-devret modeliyle yapılan yerlerde kira borcunu bile tahsil etmiyorsunuz. Örneğin, İstanbul'da yapılan yeni havaalanının 2018, 2019 ve 2020 yıllarına ait kira borcunu 2042 ve 2043 yıllarına ertelediniz. Şimdi soruyorum: Bu borç size ait olsaydı borcunuzu yirmi beş yıl erteler miydiniz?
Şimdi, seçim bölgem Aydın'la ilgili de birkaç konuya değinmek istiyorum. Özellikle, Türkiye'de tren yolunun ilk yapıldığı yer Aydın'dır; yapıldığı gibi de kalmış durumda, üzerine çok bir şey de ilave edilmemiş. 2016 yılında projesi yapılan İzmir-Aydın demir yolu Çamlık Tüneli -bakın, 2016 yılında projesi yapıldı- bugünkü birim fiyatlarına göre toplamda 20 milyona mal oluyor, çok zor bir şey değil yani bu 20 milyon bütçeden ayrılır, bu tamamlanır. Yani, Aydın'da Çıldır Havalimanı var ama maalesef işletilmiyor, insanlar İzmir Havaalanı'nı kullanıyor. Bu tünel yapılırsa İzmir Havaalanı'na Aydın'dan gidecek insanlar kırk-kırk beş dakikada ulaşım sağlamış olur. Gerçekten bu çok önemli. Bununla ilgili bu yılki bütçeden bir ödenek ayırarak... Lütfen, burada not alırsanız da sevinirim. Yani bakın, ben İYİ Parti, muhalefet Milletvekiliyim ama benim dışımda 7 milletvekili daha var; bu herkesin talebidir, Aydın'ın talebidir. Maalesef, iktidarınız Aydın'a hep üvey evlat muamelesi yapıyor. Lütfen, bir an önce bu tünelin bu yıl yapımına başlansın; çok değil 20 milyon, hiçbir şey değil. O yüzden, lütfen bunu not alın ve bunu bir an önce gerçekleştirelim.
Bir diğer konu: Denizli-İzmir arasında Aydın'ı da kapsayacak şekilde bir hızlı tren yapmak çok zor bir şey değil. Bu da faaliyete geçerse çok seviniriz.
Daha önceki arkadaşlar Çıldır Havalimanı'nı söyledi, aynı şeyi ben tekrar söylemeyeceğim ama son bir konu var: Aydın'ın Didim ilçesi vardır, turizm şehridir ve Aydın'a da uzak, her yere uzaktır. Havaalanı olarak Milas-Bodrum Havaalanı'nı kullanıyorlar. Orada yol bir saat on beş dakika, bir buçuk saate varıyor. Burada Akbük üzerinden bir yol var. Eğer bu yapılırsa bu yol bu ulaşımı çok kısaltacaktır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Sayın Karakaş, selamlayalım.
ÖMER KARAKAŞ (Aydın) - En azından o yol genişletilir, tali yol olarak biraz daha iyileştirilirse yol kısalacaktır.
Teşekkür ediyorum.