KOMİSYON KONUŞMASI

MURAT ÇAN (Samsun) - Çok özür diliyorum, başka sorular da var ama Sayın Başkanımıza bu konuda cevap verdiği için teşekkür etmekle birlikte söylemek isteğim şey şu: Sağlık Bakanlığı ya da işte, bu bakanlıkların herhangi biri savcılıktan bilgi notu ya da o üzerinde "bilgi notu" yazan evrakı normalde istemez yani hiyerarşik düzlemde bunun olmayacağının bilinmesi gerektiği için bu soruyu sordum; tutanaklara da burada geçsin. Ya, bundan sonra da eğer bir soruşturma yapıyorsanız savcılık sizden evrak ister. Ben bu zamana kadar hiç şahit olmadım, savcılık da doğru yapmış size bu notu vermemekle.

SAĞLIK BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU BAŞKANI ERKAN HACIFAZLIOĞLU - Savcı daha sonra bizlerle bilgilerini paylaştı.

MURAT ÇAN (Samsun) - "Niye istendi?" diyorum.

SAĞLIK BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU BAŞKANI ERKAN HACIFAZLIOĞLU - Yok, daha sonra paylaştı bizlerle.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI HÜSEYİN KÜRŞAT KIRBIYIK - Burada adli makamların takdirlerini tartışacak durumda değiliz ancak savcılık makamıyla müfettiş görevlendirilmesinden sonra müfettişlerimiz defaatle görüştüler. Bir bölüme kadar gizlilik çerçevesinde bilgi, belge paylaşmadı, bir bölümden sonra bilgi notuyla paylaştı, bir bölümden sonra da -tarihlerin hepsi detaylı olarak zaten kronolojide söylendi- hem "tape"ler hem de dijital evrak, dokümanların açıklamaları bizlerle paylaşıldı.

MURAT ÇAN (Samsun) - Sayın Bakanım, adli makamların takdirini tartıştığım yorumuna nereden ulaştınız bilmiyorum, ben tam tersine Sağlık Bakanlığının ya da Teftiş Kurulunun takdirini tartışıyorum burada.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI HÜSEYİN KÜRŞAT KIRBIYIK - Hayır, şöyle, burada...

MURAT ÇAN (Samsun) - Yani niye

anlayamıyoruz birbirimizi?

BAŞKAN İSHAK ŞAN - Sayın Vekilim, karşılıklı diyaloğa girersek...

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Karşılıklı bir şey demek istemedim, şunu söyleyeyim: Burada Teftiş Kuruluna müfettişlerimizin yazıyla bir yazı yazıp savcıya "Bize bilgi notu paylaşın." gibi bir talebi söz konusu değil; dediğiniz oysa zaten odur.

MURAT ÇAN (Samsun) - Evrakta öyle yazıyor, oradan okudum size.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Yok, "Bilgi notu paylaşıldı." diyoruz.

MURAT ÇAN (Samsun) - "Bilgi notu istedik." yazıyorsunuz ya! Özür dilerim "ya" dediğim için! "Bilgi notu istedik." yazmışsınız oraya.

SAĞLIK BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU BAŞKANI ERKAN HACIFAZLIOĞLU - "Bilgi notu paylaşıldı." şeklinde, bu Emniyetin...

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Kayıtlarda da düzeltmiş olalım, biz bir bilgi notu istemedik, bilgi notu bizimle paylaşıldı.

MURAT ÇAN (Samsun) - Evrakınıza bakayım, ben odaya götürdüm ama bir daha bakayım.

SAĞLIK BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU BAŞKANI ERKAN HACIFAZLIOĞLU - "Bilgi notu" üzerinde yazdığından dolayı...

BAŞKAN İSHAK ŞAN - Tamam, teşekkür ediyoruz.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Yine, "Denetimler sonucunda yürütülen idari yaptırımlar nelerdir?" diye bir soru sordunuz, bu sorunun cevabını da hızlı bir şekilde Sağlık Hizmetleri Genel Müdürümüz paylaşacak.

SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ HASAN BASRİ VELİOĞLU - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; biraz evvel sunumumda da bahsettiğim gibi, bu denetimlerde eğer bir uygunsuzluk tespit edersek hem sağlık kuruluşuna hem mesul müdüre uyarı, idari para cezası verilmesi, bunların düzeltilmesi için ek süre verilmesi; sağlık tesisinin bir kısmını kapatıyoruz, faaliyetini durduruyoruz, ruhsat ve faaliyet iznini askıya alıyoruz, ayrıca iptal de edebiliyoruz ve suç duyurusunda da bulunuyoruz.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Evet, Sayın Halit Yerebakan Milletvekilimizin...

MURAT ÇAN (Samsun) - Acil Sağlık Hizmeti Çağrı Merkezi için de bir sorum...

BAŞKAN İSHAK ŞAN - Buyurun.

SAĞLIK BAKANLIĞI ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ ERAY ÇINAR - Sayın Vekilim, Acil Sağlık Hizmetleri sistemlerinin eskiye göre iyi olduğu fakat kendi kontrol mekanizmalarını geliştirip geliştirmediğimizi, doktor olarak kendini tanıtan kişilerle hastanede hasta kabul edilmesiyle ilgili bir sorunuz vardı.

Şimdi, Sayın Vekilim, normalde, sabahki anlattığım algoritmada, bize teyitsiz vaka geldiğinde biz hastanelerle irtibatlanıyoruz, hekimle irtibatlanmıyoruz. Yani hastane santrali ve hastanelerle irtibatlanıyoruz, hastanelerin resmî telefonlarıyla. Teyitli vakalarda ise yani "Ben şu doktorla görüştüm, kabul ettim." şeklinde olan, bize o doktorun numarasıyla gelenlerde ulaşıldığı takdirde o numaradan, ulaşılmadığı takdirde hastaneden irtibatlandırılıyor. Birazdan Hukuk Genel Müdürümüz detayını anlatacak ama bu bahsetmiş olduğunuz, mahkemede de ismi geçen, daha sonra iş akdi feshedilen, işten çıkartılan kişiyle alakalı bu durum tespit edildikten sonra komuta merkezi tarafından, zaten biz, artık ondan sonra da o süreçle beraber gelişen refleksle beraber direkt hastane santrallerini arıyoruz. Bunlar zaten resmî olarak hastanelerden bize bildirilen numaralar ama yine de o anlamda öyle bir tedbir aldık.

İki: Yapılan yenidoğan nakil sayılarının yıllara sâri bir şekilde azalmasını sormuştunuz, yanlış hatırlamıyorsam. Onların sebepleri de Sayın Vekilim, bir: Yeni açılan kamu hastanesi sayılarının artması. İki: Şehir hastanelerindeki yatak sayılarının yenidoğan yoğun bakım özelinde fazla olması. Üç: Riskli gebenin doğru hastanede doğum yapmasıyla birlikte sevk talebinin azalması, hastanelerin yenidoğan yoğun bakım yatak kapasitesinin artmasına bağlıyoruz Sayın Vekilim.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Evet, Sayın Halit Yerebakan Milletvekilimizin, denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi gerektiğine dair hem değerlendirmesi hem sorusu oldu. Bu konuda da yine Sağlık Hizmetleri Genel Müdürümüze sözü bırakıyorum.

SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ HASAN BASRİ VELİOĞLU - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; burada biz şu ana kadar idare olarak ruhsata esas fiziki kriterlere göre, tıbbi cihaz donanımına göre denetimler yapıyorduk. Şimdi, yeni rehberler eşliğinde, uluslararası kriterlere uygun şekilde denetim; hem fonları düzenleyeceğiz hem de uygulamaya esas müeyyideler yapacağız.

SAĞLIK BAKAN YARDIMCISI YASİN ERKOÇ - Evet, Sayın Aylin Yaman Milletvekilimiz kapatılan hastanelerde yenidoğan bölümlerinin doluluk oranlarını, devir hızını ve kalış süresini sordular. Yine, 2008'deki düzenlemeyle yeni kadroya izin verilmesinin kayıt dışı çalışmayı artırdığına dair bir değerlendirme ve soruları oldu. Kliniklerin devredilememesine dair kuralın Vergi Usul Kanunu'nda yapılan düzenlemeyle delindiği, şirketleşmenin önünün açıldığına dair bir değerlendirme ve sorusu oldu. Bu konuları Sağlık Hizmetleri Genel Müdür Yardımcımız Ertuğrul Bey cevaplandıracak.

SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI MUHAMMED ERTUĞRUL EĞİN - Sayın Vekilim, haklısınız, özel sağlık kuruluşları için Türkiye'de 15 Şubat 2008, yeni özel hastane açmanın ya da açılmanın Bakanlık planlamasına geçtiği milat oldu. Nezaketinizden unuttuğunuzu düşünüyorum ama 11 Mart 2009 da aslında ellerindeki özel hastane uzman kadrolarının ruhsata esas olarak sabitlendiği tarih olarak kaldı. O tarihten sonra özel sağlık kuruluşları ülkemizde o tarihte ellerinde bulunan kapasiteleriyle hizmete devam etmeye başladılar. Zaman zaman Bakanlığımızca özel sağlık kuruluşlarının kapasitesinin geliştirilmesi için ya da onların fiziki mekânlarının iyileştirilmesi için çok çeşitli formüllerle onlara ilave yataklar ve uzman kadroları verildiğini siz de hatırlarsınız. 75 yatağın altındaki küçük hastanelerin yönetmelikteki şartları sağlayan modern binalara geçmesini teşvik için yatak sayılarını 75'e tamamladığımız, 25 kadrodan eksiklerse üzerine uzman verdiğimiz dönemleri birlikte yaşadık. Haklısınız, bizim mevzuatımız, özel sağlık kuruluşlarında bir uzman hekimin sözleşmeli kadroda çalışmasıyla ilgili disipline ediyor ve biz Sağlık Bakanlığı olarak açıkçası özel sağlık kuruluşlarındaki meslek icrasına bu gözle bakıyoruz. Özel hastanelerle hekim...