Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Ceyda Bölünmez Çankırı ve Sivas Milletvekili Hakan Aksu ile 79 Milletvekilinin Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2717) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 28 .11.2024 |
KAYIHAN PALA (Bursa) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.
Bu maddenin çok sorunlu bir madde olduğunu düşünüyoruz. Neden sorunlu bulduğumuzu söylemeye çalışayım.
Birincisi, birinci basamak sağlık hizmetlerinin ücretlendirilmesi yaklaşımı doğru bir yaklaşım değil. Özellikle birinci basamakta, aile sağlığı merkezlerinde çalışan aile hekimlerinin ve diğer sağlık çalışanlarının son günlerde Bakanlığın yönetmelik değişikliğinden sonra ısrarla dile getirdikleri taleplerin göz ardı edilerek burada sunulan üç kalemin ücretlendirilmesi ve buradan kanun metninin gerekçesi açıklanırken sayın milletvekilleri tarafından, onlara da bir kaynak aktarılacağının söylenmesi, birinci basamak sağlık hizmeti sunma ruhuna uygun bir yaklaşım değil, öncelikle bunu söylemek isterim. Birinci basamakta bütün hizmetlerin ücretsiz sunulması gerekir çünkü birinci basamak sağlık hizmetleri ağırlıklı olarak tedavi edici hizmetleri değil, sağlığı koruyucu ve geliştirici hizmetleri içerir; burada da temel amaç, herkesin bu hizmetlere herhangi bir engel olmaksızın erişebilmesinin sağlanmasıdır.
Ayrıca "geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları" adı altında, modern tıpla ilişkisinin çok sınırlı olduğu bilinen uygulamaların burada mesai saatleri sonrasında uygulanabilir olması da kamunun sunacağı birinci basamak sağlık hizmetleri açısından uygun bir yaklaşım değil.
Dikkatimizi çeken başka bir şey, aile hekiminin talebi ve o yerin sağlık idaresince onaylanan, haftada kırk saatten az olmamak üzere belirlenen çalışma saatleri yaklaşımıdır. Çalışma saatlerinin haftada kırk saatten az olmaması, anlaşılabilir bir şey ama bunun nereye kadar gidebileceğinin burada belirsiz kalması, kabul edilebilir bir yaklaşım değil. Özellikle kamuda bir hizmet sunumundan söz ediyorsak bunun standart bir uygulama biçimine dönüştürülmesi gerekir.
Ayrıca, bu maddede döner sermayeye birtakım kaynak yaratmak ve bunun dağıtımına ilişkin açıklama da daha önce de birçok kez gündeme getirildiği gibi, Anayasa’nın 7'nci ve 128'inci maddelerine aykırıdır. Daha önce iptal edilmişti, şimdi tekrar iptal edilecek.
Son olarak da bu maddeye ilişkin şunu söylemek isterim: Bakın, burada, ücretlendirilmesi planlanan hizmetlerden bazıları "Bakanlıkça belirlenenler hariç olmak üzere özel amaçlı raporlar" diye nitelendirilmektedir. Aile hekimleri meslektaşlarımızın kendilerinin aslında sunmak zorunda olmadıkları hâlde, Sağlık Bakanlığının kendilerine "görev alanı" diye tanımladığı bu raporları sunmaya zorlanması açısından da ciddi yakınmaları var. Sağlık Bakanlığının bu süreci, gerçekten "Birinci basamakta ve aile hekimleri tarafından hangi raporlar sunulmalı, hangi raporlar sunulmamalı?" biçiminde bilimsel bir iz düşümden ele alması gerekir. Gerek sürücü raporları gerek silah ruhsatlarına ilişkin sağlık raporları, bunlar için ve diğer raporlar için Sağlık Bakanlığının başka bir rapor verme mekanizmasının düzenlenmesi, orada bu alana ilişkin hem yetkinlik hem birtakım tetkiklerin olacağı bir düzenlemenin yapılmasının daha uygun olacağını düşünüyoruz.
Dolayısıyla, bu maddenin geri çekilmesi gerektiğini burada söylemek isterim.