Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .11.2024 |
CAVİT ARI (Antalya) - Sayın Bakan, size direkt şöyle bir soru sormak istiyorum öncelikle: Bir soru önergesi verdik Antalya-Alanya Çevre Yolu'yla ilgili ve soru önergemizde dedik ki: "Bu projenin garanti kapsamı nedir? Kaç yıllık bir garanti süresi verilmiştir? Günlük kaç araç geçme garantisi verilmektedir? Araç başına geçiş garanti ücreti ne kadardır?" Vermiş olduğunuz cevabı okuyorum: "Antalya-Alanya Otoyolu'nun yap-işlet-devret modeliyle ihalesi 15/12/2023 tarihinde gerçekleştirilmiş olup yap-işlet-devret projelerinde tüm iş ve işlemler mevzuata uygun olarak uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde yürütülmektedir." Aynı konuyla ilgili tekrar bir daha sorduk yani herhâlde sorduğumuz soruyu anlamamışlar diye: "Antalya-Alanya Otoyolu ihalesi Bakanlık sitesinde açıklandığı şekilde yapılmış mıdır? Yapıldıysa kesinleşmiş midir? -o tarih için soruyoruz- Proje belirtildiği üzere kesinlik kazandıysa projenin maliyeti nedir? Projenin başlama ve teslim süresi nedir?" diye sorduk. Verilen cevap: "Antalya-Alanya Otoyolu'nun ihalesi yap-işlet-devret modeliyle 15/12/2023 tarihinde gerçekleştirilmiş olup süreç devam etmektedir." Sayın Bakan, siz bu sorulardan ne anladınız? Verdiğiniz cevaplardan ne anladınız? Ben size bunu soruyorum yani biz ne sorduk, siz ne cevap vermişsiniz Sayın Bakan(!) Yani böyle bir cevap vermeyi siz Bakanlık olarak eğer kendinize uygun görüyorsanız benim size diyecek bir şeyim yok. Burada çok önemli bir proje Antalya-Alanya Çevre Yolu meselesi. Eksik bir proje; başlangıç yeri eksik, bitiş yeri eksik. Antalya'dan değil, Serik'ten başlayan, Alanya'nın ovada bitip aslında Gazipaşa'ya kadar devam etmesi gereken bir proje ve bu projenin yap-işlet-devret modeliyle değil, devletin kendi kaynağıyla genel bütçeden yapılması gereken bir proje olduğunu defalarca söyledik ama iktidarınız, AKP olarak, Bakanlığınız, siz, maalesef Antalyalının sesini dinlemediniz. Kamu kaynaklı yapma yerine kamu-özel iş birliğiyle Antalya halkına ve buradan geçecek olan tüm vatandaşlara ciddi bir mali külfet getirme peşindesiniz. Türkiye ekonomisine en büyük katkıyı sağlayan Antalya'ya ayıracağınız bir paranız olmadığını yani bu iktidarın Antalya'ya nasıl baktığını açıkça gösteren bir uygulama olduğunu ifade etmek istiyorum. Kaldı ki hâlâ oraya bir kazma vuramadınız; bir Bakan çıkıyor "Kasımda.", diğer Bakan çıkıyor "Aralıkta.", öbürü çıkıyor "Martta." Ya, Antalya'nın en önemli projesi hakkında kafalarınız karışık Sayın Bakan. Turizm Bakanı "Kasım." dedi, bir önceki Bakan "Mart." dedi, siz de "Hayırlısıyla başlayacağız." demişsiniz, inşallah başlarsınız. Şimdi, Sayın Bakan, gazetelere manşet olarak bir haberiniz düştü "Antalya'da dev proje hizmete girdi." şeklinde. Bu proje Bucak-Kızılkaya-Bozova-Korkuteli Yolu. Sayın Bakan, ben Korkuteliliyim, bakın, bu yol yaklaşık yirmi yıllık bir hikâye, yirmi yıldır iktidarınız süresinde tamamlanamadı; geçtiğimiz bütçe döneminde, daha önceki bütçe döneminde. Sayın Bakan, bakın, burası önemli bir güzergâh, tarım bölgesi, Ege'den İç Anadolu'ya doğru bağlantı yolu sayılabilecek bir bölge dedik, hâlâ tamamlayamadınız. Ancak bu tamamlanmamış yolun -kutluyorum sizi- açılışını yaptınız geçen haftalarda. Sayın Bakan, o yol tamamlanmadı yani size bu açılışı hangi siyasetçi, hangi idareci yaptırdıysa bence gidip onun bir hesabını sorun. Tamamlanmamış bir yolu "Tamamladık." diye açarak ancak kendinizi kandırırsınız. Korkuteli halkı bu açılışı ve "Tamamlanmış." ifadesini, beyanını yemez Sayın Bakan, açık söylüyorum. Bakın, yapılması gereken en önemli yer yapılmadı. Müteahhit diğer kısımları yani kolay olan kısımları yaptı, bitirdi; herhâlde şu an yok ortada. Esas sık kazaların olduğu yer hâlihazırda tek şerit vaziyette -şöyle göstereyim- ve siz esas yapılması gereken yerleri tamamlayamadınız ve kazalar şu an devam ediyor. Yine, sıcak asfalt olarak yapılan bir kısım tek şerit Sayın Bakan. Siz bu şekilde olan bir güzergâhın gidip "Büyük proje hizmete girdi." diyerek açılışını yaptınız. Bence bir araştırın, size bu açılışı yaptıranlara -tekrar söylüyorum- bunun bir hesabını sorun diyorum. Sayın Bakan, sunum kitapçığınızda gerek bu yıl gerek önceki yıllarda metro ve raylı sistemlerle ilgili konular var; Antalya'yı da buraya yine yazmışsınız. Geçen yıllarda da hep bunu söyledik: Örneğin, Antalya'daki 19,1 kilometrelik raylı sistemin parasını gelir gelmez Antalya Büyükşehir Belediyesinden aldınız, son kuruşuna kadar Antalya Büyükşehir Belediyesi ödedi. Aynı şekilde İstanbul Büyükşehir Belediyesi de yine bu parayı ödedi. Hasılat üzerinden yüzde 15 esasıyla daha uzun süreçte ödenmesi gereken parayı bu belediyeleri Cumhuriyet Halk Partisi kazanır kazanmaz kanun değişikliği yaparak İller Bankasından gelen kaynaktan yüzde 5 kesim yoluyla aldınız. Örneğin, Ankara Belediyesinde Çayyolu-Sincan-Keçiören hat gelirlerinden yüzde 15 üzerinden kesinti yapılsaydı 1 milyar 342 milyon TL tahsil yapma imkânınız varken, şimdi Büyükşehir Belediye Başkanımız Mansur Yavaş bu süreçte 4 milyar 750 milyon TL ödeme yaptı. Sayın Bakan, defalarca söz verdiniz, 2013 yılında projesi başlatıldı -sizin genel müdürlüğünüz süreçleri dâhil, önceki Bakanlar dâhil- 2017 yılında projesi tamamlanan, 2018 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla Esenboğa hattının 1'inci kısmı olan Keçiören-Kuyubaşı-Esenboğa Havalimanı-Yıldırım Beyazıt Üniversitesi arası Ulaştırma Bakanlığınca üstlenilmiş ve bu yatırım programında yer almakla birlikte hâlihazırda bu projelere başlamadınız Sayın Bakan. Geçtiğimiz yılda da yine biz bunu buradan dile getirdik. Yani havaalanına kadar uzanan bir hattı Ankara'ya kazandırmanız gerekir. Ankara Büyükşehir Belediyesi de bunun devamını gerçekleştirecek. Eğer siz bu projeyi tamamlarsanız yani Keçiören-Havaalanı metrosunu çözerseniz yine Belediye Başkanımız Mansur Yavaş Çubuk ve Akyurt'a kadar uzaması gereken raylı sistemi devam ettirecektir. Bunlarla bağlantılı olarak Sayın Bakan size soruyorum: Bu raylı sistem ihalelerinde Bakanlık tarafından yapılan ihaleler ile belediyeler arasında yapılan ihale bedelleri arasında ciddi rakam farkları olduğu yani rakamların böyle uçuk olduğuna dair iddialar var; bunu da size soruyorum. Şimdi, sunum kitapçığınız var, biz bunları okuyoruz Sayın Bakan. Yani bu kitabı veriyorsunuz, biz bunları gerçekten inceliyoruz. Geçen yılki sunum kitapçığınızda şöyle bir ifade var: "Ankara-İzmir mevcut demir yolu 824 kilometreden 624 kilometreye inerek seyahat süresi üç buçuk saate düşecektir." dediniz geçen yıl. Bu yılki sunumda "Ankara-İzmir hızlı demir yolu hattı sayesinde 824 kilometre olan mevcut hat uzunluğu 505 kilometreye düşecek." dediniz. Bir yılda 120 kilometre bu yolu kısaltmışsınız, sizi kutluyorum Sayın Bakan. Şimdi, Antalya'nın çok önemli konuları var. Siz de geldiniz, geçen hafta açıklamalar yaptınız. Ben yine Antalya adına size soruyorum ve sizden talep ediyorum Sayın Bakan: Bakan olarak Antalya'ya katkıda bulunun. İktidarınız adına geliyorsunuz, siz de birtakım söylemlerde bulunuyorsunuz, size söylettiriyorlar ama yapılmıyor. Bakın, geçen yıl söyledim, buradan "Yapacağız." dediniz, tam bir yıl geçti; ortada ne proje var ne kazma var, hiçbir şey yok. Yeni Sanayi yani Akdeniz Sanayi girişi Uncalı-Duraliler güzergâhında acilen katlı kavşak ve yol genişletme çalışmalarına ihtiyaç var Sayın Bakan. BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Arı, süre doldu, bir dakika ekliyorum, toparlayın lütfen. CAVİT ARI (Antalya) - Burası Bakanlık olarak sizin sorumluluğunuzda olan bir güzergâh. "Evet, yapacağız." dediniz, üzerinden bir yıl geçti, hâlâ bir şey yapılamadı. Antalya'nın en sıkıntılı güzergâhı, burayı yapın Sayın Bakan; söz verdiniz, burası yapılmalı; yapmayacaksanız da Antalya Büyükşehir Belediyesine yetkiyi devredin, Antalya Büyükşehir Belediyesi yapsın. Yine, daha önce ifade ettiğimiz, Elmalı-Gömbe-Kaş, gerçekten tarım anlamında çok önemli bir hat, bu hattın mutlaka yapılması gerekiyor. Sadece tarım değil, turizm adına da Elmalı'dan Ege'ye uzanan yani Kaş'tan Fethiye istikametine doğru giden en önemli alternatif yollardan bir tanesi. Bu yola mutlaka başlanılıp sonuç alınması gerekir. Sayın Bakan, bunlar şu kısa süre içinde sayabildiğimiz konular. Yine, son... (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)