KOMİSYON KONUŞMASI

VELİ AĞBABA (Malatya) - Çok teşekkür ederim. Öncelikle, bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum. Karayollarıyla ilgili sözlerime başlamak istiyorum. Dün gazetecilere bir mesaj geliyor, şöyle bir mesaj: "Şu anda herkes sahada, Karayollarının yetersiz kaldığı yerlere gidiyoruz. Şu anda Gürün sınırına kadar bizim ekipler gitti, Karayollarından kimse yok. Aynı şekilde Kozluca'ya kadar ulaştılar." Bunu Malatya Büyükşehir Belediyesi Başkanı çekiyor. Dün böyle bir zorluk yaşandı, onu söyleyeyim öncelikle. Tabii, bizim o bölge biliyorsunuz kış bölgesi -siz de Karayolları Genel Müdürlüğü yaptınız- özellikle Gürün-Darende arası, hatta Pınarbaşı'ndan itibaren çok yoğun kış oluyor. Şimdi, maalesef, Karayollarının Gürün'de ve Darende'de bir bakımevi yok; lütfen bu konuyu bir gündeme getirelim. Sayın Bakan Yardımcımız, biliyorsunuz, Gürün Suçatılıdır. Ya oraya yakın ya da bizim oraya, fark etmez yani Gürün-Darende arasına bir yer yapılırsa ta Mazıdağı'na, ta Pınarbaşı'na kadar hizmet eder; bunu söylemek istiyorum. TAHSİN OCAKLI (Rize) - Trabzon'un Gürün ilçesinden! VELİ AĞBABA (Malatya) - Yok, Trabzonlu değil. Bakanlar Trabzonlu olur, bizim gibi fakir fukara illere bakan yardımcısı düşer, o da düşerse; Malatya'ya o da düşmüyor, ne bakan yardımcımız var ne bürokratımız var; sadece sizin Bakanlığa ait değil, maalesef Malatyalı çok bürokrat yok bu dönemde. Bizim Akçadağlıların deyimiyle "Bir kravatlımız yok." bürokraside, onu söyleyelim. Bir başka konu, lütfen bunu da not alırsanız… Şimdi, Sivas Ulaş’ta Refik Bey isminde bir otobüs şoförü var, numarasını da vereyim, 0552 595 44 58; gece birden beri Sivas Ulaş'ta bekliyorlar. Yine, Pınarbaşı'nda otuz saatten beri bekliyorlar, otuz saattir yol kapalı. "Belediyeye 500 metre yakın mesafedeyiz, Karayollarının dibindeyiz." diyor otobüs şoförü Kadir Turan. Numarası 0536 987 66 01. İnsanlar zor durumdalar. Bir de -sizin konunuz değil ama- maalesef, dünden beri elektrikler kesik Malatya'da. Birçok köyde hastalar var, tedavi oluyorlar, maalesef aletlere bağlanamıyorlar; bunu da söylemek istiyorum. Şimdi "rötar" diyorsunuz ya, rötar sadece uçaklarda olmuyor, rötar bir de nerede oluyor? Malatya'nın çevre yolunda rötar oluyor. Sık sık rötar yapıyor bu çevre yolu. Eski bölge müdürümüz şimdi Karayolları Genel Müdürümüz... Sağ olsun onun Malatya'ya çok hizmeti var ama onun da yapacağı bir şey yok; para verilmiyor, para verilmeyince iş de yapılmıyor. Şimdi, Malatya Çevre Yolu'na lütfen ödenek gönderin bu yıl ki hiç olmazsa biraz hızlansın. Şu anda 38 kilometrelik kesimin bu yıl bitirilmesi planlanıyor, 15 kilometrelik kısmın ise 2025'te bitirilmesi planlanıyor ama bu hızla bitirilmesi zor gözüküyor. Bu nedenle, sizden Malatya Çevre Yolu'nun ödeneğinin artırılması konusunda Malatyalılar adına büyük ricada bulunuyorum çünkü maalesef, çevre yolu olmayan illerden biri Malatya hâlâ; şehir trafiğimiz de çok yoğun şekilde kötü durumda. Bir türkü vardı -bunu Karayolları ve Devlet Demiryolları çok iyi bilir- ne diyordu? "Kara tren gecikir, belki hiç gelmez." Malatyalılar şimdi şöyle söylüyor: "Hızlı tren gecikir, belki hiç gelmez." Hiç umutları yok. Burada da "hızlı tren" diyen 6'ncı Bakansınız, 20 milletvekilini geçti. İnşallah, bugün burada söz verdiniz. Malatyalıların deyimiyle söylüyorum, gelecek yıl 2025-2026 bütçesini konuşurken yakanızı tutarız yani bunun mutlaka yapılması lazım. Tabii, hepsi birden yapılmıyorsa bir ihale yapın da Malatyalılar da görsün. Örneğin, Sivas-Çetinkaya, Çetinkaya-Malatya, 1'inci etabı ihale edilirse 2025'te, hiç olmazsa beklediğini görürüz. Daha önce "Hedef 2023." diyorlardı, şimdi "Hedef 2053." diyorlar ama inşallah 2071 olmaz hedefimiz; bu önemli bir konu, onu sizden rica ediyorum. Demiryollarıyla ilgili birkaç konuyu söyleyeyim ben size. Devlet Demiryollarının araç bakım birimine revizyon gerekli, bu konuda desteklerinizi bekliyoruz. Bizim Hekimhan'da tren duruyor ama yolcuların bineceği peron yok, kışın yağmurda, karda bekliyorlar, küçük bir peron yapılırsa Hekimhan'a memnun oluruz. Yine, deprem nedeniyle riskli bina görülüp yıkılan TCDD 5'inci Bölge Müdürlüğü binası ve lojmanları var, bunun yapımının hızlandırılması konusunu sizden rica ediyoruz. Yine, Hekimhan'daki cevher yüklemelerinde çevre sağlığı açısından yüksek standartta filtre sistemlerinin kurulması veya taşıma yapan bu firmalara kurdurulması elzem gibi gözüküyor. Bir diğer konu, bizim Arapgir. Biraz önce duble yollarla ilgili konuştunuz, ben de size laf attım; haklı bir laftı. Bu Arapgir'in duble yolu hâlâ yapılmadı, maalesef, her dönem gündeme getiriyoruz; Arapgir-Malatya yolu bir köy yolu gibi. Arapgir bizim önemli ilçelerimizden biri, hem tarihî hem doğal güzellikleriyle çok güzel bir yer; buradaki duble yolun yapılmasını sizden rica ediyoruz. Sadece Malatya için değil, Kemaliye, Ağın, Eğin, Erzincan yolları için de faydası olacak; bu konuda sizden rica ediyoruz. Şimdi, bizim Malatya'da bitirilmesi beklenen yollar var. Malatya-Kuluncak yolu, aynı zamanda Hekimhan'ı Kuluncak'a, her iki ilçeyi Ankara'ya bağlayan bu yol uzun süreden beri devam ediyor. Darende-Kuluncak yolu aynı şekilde, iki önemli ilçe olmasına rağmen böyle, maalesef Ayvalı yolu hâlâ tek şerit. Bir de -şimdiki Sayın Karayolları Genel Müdürümüz çok iyi bilir- Arapgir'le Arguvan arasında bir Suceyin-Arguvan yolu var, bunun da çok kısa bir bakımı yapılabilirse... Tek aracın bile gidip gelmesi mümkün gözükmüyor ve Karayollarına bağlı burası. Havalimanımızın yapılacağını söylediniz, teşekkür ediyoruz. Bu uçak saatleri konusunda -Türk Hava Yolları burada mı bilmiyorum ama- çok dua alıyorsunuz Malatyalılardan, çok böyle. Sabah sabah kalkıyorlar, saat üçte çok dua ediyorlar size, bilginiz olsun. Saat 5.20'de uçak. Saat 5.20 uçağı var Türkiye'nin birçok yerinde, bu konuyu da bilginize sunmak istiyorum, hakikaten uçak saatlerimiz çok kötü durumda. Bizim, bütün Türkiye'nin bildiği, adına türküler yazılan bir Beylerderesi Köprümüz ve viyadüğümüz var. Burası tek bir viyadük, Allah korusun, bir kaza, bir şey olsa burası durur, ikinci bir viyadüğün bir an önce yapılması gerekiyor, ikinci viyadüğün 2025 yatırım bütçesine alınmasını sizden rica ediyorum; siz alındığını belirttiniz ama inşallah bunun ihalesi yapılır. Yine, Hekimhan ilçemiz var, kara yolları güzergâhında bulunan ilçeler içerisinde yan yolları düşünülmemiş ve yapılmamış belki tek ilçe Hekimhan, ilçe merkezi giriş çıkışı belirsiz. Hasançelebi geçiş yol kaplaması ve kaldırımları çok bozuk, kara yolu köprüsünün bir gözü çökük, her an sel taşkını bekleniyor; bu konuda desteklerinizi bekliyoruz. Yine, Doğanşehir ilçemizde Doğanşehir-Adıyaman yolu doğu illerine, Akdeniz'e açılan kara yolu olması nedeniyle ticaretin en etkili olduğu hatlardan biri. Akdeniz bağlantı yolu olan Doğanşehir yolunda Erkenek'ten Yeşilyurt, Cumhuriyet Örnekköy'e kadar herhangi bir ışıklandırma yok, özellikle Savaklı, Doğanşehir merkez güzergâhında her gün trafik kazası oluyor; bunu da dikkatlerinize sunmak istiyorum. Erkenek hattından Cumhuriyet Örnekköy hattına kadar yolun belli başlı onarımının yapılmasını; ivedi olarak, bölgenin çok karanlık olması nedeniyle bazı yerelere ışıklandırma yapılmasını sizden rica ediyoruz. Bir Develi yolumuz var. Yine Karayolları Genel Müdürümüz bilir. Bu Develi yolunda böyle aşağıdan çıkarken ve Kürecik tarafından gelirken maalesef karşıyı görmek mümkün değil, çok kaza oluyor; Develi yolunun da bir an önce -yol kavşağından Levent yol ayrımına kadar olan çok yüksek- kazaların önüne geçilebilmesi için buraya bir yatırım yapılması gerekiyor. Şimdi, TELEKOM konusunu da çok hızlı hızlı söyleyeyim. TELEKOM'dan çok sıkıntılıyız biz. Malatya'nın birçok köyünde maalesef telefon çekmiyor, internet erişiminde sıkıntı yaşanıyor. Ben hemen hızlı söyleyeyim: Arguvan'ın Çobandere, Şotik, Kömürlük, Sığırcıuşağı, Yoncalı; Akçadağ'ın Harunuşağı, Bekiruşağı, Çevirme ve Levent bölgesinde; Darende'nin Ağılbaşı, Kerimli, Gaziköy, Uzunhasan, Yeniköy köylerinde; Doğanşehir'in Gövdeli, Bıçakçı, Kapıdere, Örencik ve Erkenek'in, Sürgü'nün bir kısmında; Hekimhan'ın Basak, Güvenç, Kozdere, Kurşunlu, Güzelyayla, Sarıkız köylerinde; Kuluncak'ın Başören, Konaktepe, Bıcır köylerinde; Kale'nin Kozluk, Uzunhüseyin, Karahüseyin, Akuşağı, Yenidamlar, Karaağaç, Gülenköy köylerinde; Pütürge'nin ve Doğanyol'un birçok köylerinde telefon çekmiyor, internet çekmiyor. Yazıhan'ın Tahtalı Mahallesi'nde TELEKOM'un vericisi dikilecekti, muhtarımız akıbetini soruyor. Bunları kısaca aktarmak istiyorum. Şimdi, Karayolları taşeron işçileri kadro bekliyor. 14.700 Karayolu taşeron işçisi var, lütfen, bu konuda bir adım atın; seçimden önce söz verilmişti ama bir buçuk yıl geçmesine rağmen hâlâ yapılabilmiş değil. Şimdi, köprü ve otoyollarla ilgili birkaç soruyu da sormak istiyorum: Köprü ve otoyolların 2025 yılında işletme hakkı devriyle özelleştirilmesinin gündeme gelmesi konuşuluyor. Bu özelleştirme öncesinde devletin işlettiği köprü ve otoyollara yüksek oranda zam gündeme gelebilir, bu konuda ne düşünüyorsunuz? Araç muayene ücretlerine 2025 yılının başında yeniden değerleme oranında yaklaşık yüzde 44 zam yapılması bekleniyor. Cumhurbaşkanının bunu indirme yetkisi var, 2025'te bu yetkiyi kullanabilir mi, kullanılmasını bekleyebilir miyiz? Yap-işlet-devret projelerine -köprü, otoyol, Avrasya Tüneli, hastaneler- 2025 yılında 200 milyarı aşkın ödeme yapılacak. Cumhurbaşkanı Sayın Erdoğan "Cebimizden bir kuruş bile çıkmadı." dedi. Oysa, milyarlar harcaya harcaya ödenek yapılıyor. Bunun devlet ve ekonomiye etkisi konusunda neler söyleyebiliriz? Bir de yüksek hızlı trene yılda 3 kez zam yapıldı, yeniden değerleme oranında yüzde 44 zam yapılması bekleniyor. Bilet fiyatları nereye gidiyor, bunu sormak istiyorum. Şimdi bir başka konu da, bugün gündeme ilişkin de bir iki şey söyleyeyim: Değerli arkadaşlar, başımıza taş yağacak. Niye bunu söylüyorum? (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) BAŞKAN MEHMET MUŞ - Süre doldu, bir dakika ekliyorum. Buyurun. VELİ AĞBABA (Malatya) - Takdir sizin. Bugün Cumhur İttifakı’nın bir Genel Başkan Yardımcısı bir açıklama yaptı, dedi ki: "Sayın Genel Başkanımız bir grup toplantısında kimsenin söyleyemeyeceği bir tarifin yapılmasını sağladı. Çok ciddi meselelerin olduğu bir gerçektir. Bu iş gerçekleştiğinde terörle mücadele kırk yıl sonra bitecek, ekonomi düzelecek, işsizlere iş sağlanacak, emekli, çalışanın maaşları artacak." Umudu Öcalan'a bağlamışlar yani artık uzayı falan da ona bağlayabiliriz. Hakikaten bunu bir başkası söylese taşla, kürekle kovalarlar. İşsizliğin artması, maaşların artması, emeklinin refahı Öcalan'ın çıkmasına bağlı. Bunu da kamuoyunun takdirine sunuyor, bütçenizin tekrar hayırlı olmasını diliyorum.