Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar ve Sakarya Milletvekili Ertuğrul Kocacık ile 132 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2266) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 10 .07.2024 |
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Evet, teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi, değerli arkadaşlar, bu görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin bütünü üzerine yaptığımız, tümü üzerinde yaptığım konuşmada da belirtmiştim bunları yani BOTAŞ'ın alacakları ile BOTAŞ'ın borçlarının, vergi borçlarının mahsup edilmesi geçmişte yapılmış olsa dahi uygun değil. Çünkü bütçede bir kere bütçenin gayrisafilik ilkesi çok önemli bir ilke. 5018 sayılı Kanun'un 13'üncü maddesi de zaten bunu düzenliyor. Şimdi, biz bütçeyi ne yapıyoruz? Bu sene 2024 yılı bütçesi geldi. Bütçeyi burada görüşürken ne yaptık? Bir ön izin verdik. Neye ön izin verdik? Ne kadar gider yapılacağına ve ne kadar gelir toplanacağına ilişkin bir ön izin verdik. Aynı zamanda iki yıl öncenin tabii ki kesin hesabını da görüştük. Bu ön izin de vermediğim ikisine... Bakın, geliri ve gider orada vardı. Şimdi, siz ikisini birbirinden mahsup ettiğiniz zaman buradaki bütçenin, Parlamentonun bütçe yapma yetkisini elinden alıyorsunuz ve bu, biraz önce de, o zaman da söylemiştim, kesin hesap kanun teklifinde de gözükmeyecek çünkü bir mahsup işlemi var orada; bu, Anayasa'ya aykırı. O yüzden yani bunun buradan çıkması uygundur çünkü hem Anayasa'nın 161'inci hem de 78'inci maddesine bir aykırılık var. Yani böyle bir şey olmaz.
Sonuç itibarıyla, bir tarafta tabii ki onların ithalden kaynaklanan bir kısım borçları vardır kamuya ama bir taraftan da onlara bir görev zararı, tabii ki bir görev tanımlanmış, onun getirdiği bir görev zararı var. O ikisi zaten burada tam da değil, 181 yani toplam görev zararının hepsi değil, büyük bir kısmı zaten burada. Etki analizinden söylüyorum, buradaki rakamlar, aslında bu rakamları da yeniden tekrar ayrıntılı biçimde alırsak yani etki analizindeki rakamları, tam oturmadı kafama. Bu Anayasa'ya bir aykırılık içeriyor. Parlamentonun, Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe yapma yetkisinin, bütçe hakkının elinden alınmasıdır çünkü biz, dediğim gibi, orada hangi giderlerin yapılacağına ve hangi gelirlerin toplanacağına izin verdik, ön izin verdik ve şimdi iki sene sonra kesin hesap kanunu teklifiyle de orada verdiğimiz izinler hukuka uygun olarak kullanıldı mı, orada bir görüşmüyor muyuz? Aşımlar var, borçlanmada birtakım aşımlar olabiliyor. Bunlar doğru mudur, değil midir? Bunların hepsini görüşeceğiz. Orada da Sayıştay raporlarını temel alacağız. Bu yüzden, Anayasa'ya açık ve net olarak aykırılık vardır burada. Daha öncesinde 2011 Aralıkta, 2021 Aralıkta ve 2022 Aralıkta bunun yapılmış olması, bunun Anayasa'ya uygun olduğunu göstermiyor. Bu anlamda bunun, 5'inci maddenin bu şekilde yasalaşmasının doğru olmadığını ve kanun teklifi metninden çıkartılması gerektiğini söylüyoruz.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.