Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
CEVDET AKAY (Karabük) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Ödül ve disiplinle ilgili bu bölümde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 122'nci ve 125'inci maddelerine atıfta bulunuluyor. Önce 122'nci maddeyle ilgili; burada baktığımız zaman, buradaki çalışanların emsallerine göre üstün gayret göstermesi durumunda veya kamuyla ilgili belirli tasarrufları yapması veya kamu zararının önlenmesi durumunda ödüllendirilmesi söz konusu. Ödüllendirilirken de buradaki ilgili merkez ve taşra teşkilatına göre, merkezde ise Bakanlıkla alakalı, ilde ise vali ve ilçede kaymakamın görüşü alınarak başarı belgesi verilmesi söz konusu. 3 kere üst üste olursa da üstün başarı belgesi ve ödülle ilgili bu maddede konular geçiyor. O da en yüksek devlet memurunun ek göstergeler dâhil yüzde 200'üne kadar ödül verilebiliyor. Yine, aynı şekliyle de, bu ödül neticesinde de başarılarla ilgili de ödüllendirilmesi söz konusu, devam ediyor. Fakat buradaki kişi sayısını belirlemede de Millî Eğitim Bakanlığına binde 20'yle ilgili bir sınırlama var. O da yılbaşındaki dolu kadroyla alakalı, onu geçemiyor. Buradaki süreyle ilgili durumlar belliyken ödülün ne zaman ödeneceğiyle ilgili bilgi yok.
Ben 23 ve 24'ü bir arada konuşuyorum. 23'te de konuşacaktım, bir teknik hatayla konuşamadım. Buradaki düzenleme, bu 122'nci maddedeki düzenlemeyle aynı Sayın Vekilim. Burada ekstra ne düzenlenecek yönetmelikle? Onu ben merak ettim, onu sormak istiyorum size. Yani buradaki ödülün ne zaman ödeneceği ve kriterleriyle ilgili mi düzenleme olacak? Devlet Personel Başkanlığına da burada uygun görüşle gidilmesi gerekiyor. Bu konuyla ilgili cevap verirseniz sevinirim.
Disiplinle ilgili konuda da öğretmenler için bu kanun teklifinde öngörülen özel disiplin suçları ve cezaları yapılan görev ve işiyle ilgili, alakalı değil, kişilerin özel hayatına yönelik müdahale niteliği taşımaktadır.
Yine, cezalandırılan bazı yerler var, ödüllendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Buradaki, öğretmenlerimizin özellikle devlet protokolünde olması ve bazı VIP hizmetlerinden yararlanması gerekiyor. Özellikle, yapılan törenlerde, etkinliklerde saatlerce ayakta kalıyor STK'lerin önünde, odaların önünde. Burada, protokoldeki yerlerinin belirlenmesi önem arz ediyor. Örneğin, yirmi beş yılını aşmış veya 1'in 4'ündeki öğretmenler için özel bir statü uygulanabilir, bunu bekliyorlar. Yine, emekli öğretmenlerin de havaalanında VIP hizmetlerinden yararlanması gerekir.
Cezalandırılan bir öğretmen alanı da özel sektör öğretmenleri. Onlar da burada önemli, düzgün haberler bekliyor kendileriyle alakalı. Aşağı yukarı 200 bin civarında bir öğretmen sayısı var, özel öğretmen. Yine, Özel Sektör Öğretmenleri Sendikasına göre ortalama ücretleri 17 bin ile 25 bin TL arasında, burada düzeltme bekliyorlar. Yine, okul, kurs ya da dershanelerde çalışan öğretmenler asgari ücretin altında ücret alıyor. Özellikle büyükşehirlerde açlık sınırının altında ücret alan bu özel sektör öğretmenleri hakikaten çok yüksek kiralar da verdikleri için koşullarının düzeltilmesini bekliyor. Bu yüzden ek iş yapmak zorundalar, garsonluk, anketörlük, inşaat sektörü gibi muhtelif yerlerde çalışıyorlar. Yine, kırk saatin üzerinde çalışanlar var, altmış saatin üzerinde çalışanlar var. Yine, temel sorunlarından biri de sözleşmeyle çalıştıkları için on aylık bir süreyle çalışmaları söz konusu. Sözleşmeleri yenilenmediği zaman da kıdem tazminatı alamıyorlar veya yenilense bile burada da üç ay civarında ücretlerini alamıyorlar. Bu koşulların düzeltilmesini özellikle bizlerden bekliyorlar; buradan, hepimizden bu konuyla ilgili müjde bekliyorlar.
Süreme bakıyorum, biraz daha var. Yine, yurt dışı eğitimle ilgili vize zorlukları var. Burada hem yurt dışına eğitime giden öğrenciler açısından hem akademisyenler açısından vize koşulları zorlanıyor. Bu koşulların düzeltilmesiyle ilgili girişimlerde bulunulması lazım. Örneğin, Kanada'da mesela öğrencilerle ilgili, eğitime gidenlerle ilgili -akademisyenler de dâhil- vizede yüzde 35 oranında bir daraltma yapmışlar. Yine, Avustralya'ya baktığımız zaman, yedi ay içerisinde 3 kat zorlaştırmışlar vize alma koşullarını. Aynı şekliyle Amerika Birleşik Devletleri, İrlanda, Hollanda gibi ülkelerde de bu tip problemler devam ediyor. Bunda tabii biraz göçmen politikasıyla alakası olmakla beraber Çin ve Hindistan'dan gelen öğrencilerin de etkili olduğunu söylüyorlar. Ama burada sıkı bir politikayla, dış ilişkilerle beraber, Dışişleri Bakanlığıyla müşterek bir çalışma yaparak bu vize zorluklarının da giderilmesinin de gerektiğini ifade ediyor, teşekkür ediyorum.
Sağ olun.