Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
YILMAZ HUN (Iğdır) - Teşekkür ediyorum.
Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesi ilk gündeme getirildiğinde öğretmenlik mesleğini itibarsızlaştıran, öğretmenlerin ekonomik sorunlarına çözüm üretmeyen, "Eşit işe eşit ücret." ilkesini ortadan kaldıran, özlük haklarını zayıflatan ve öğretmenler arasındaki ayrımcılığı ve eşitsizliği derinleştiren bir içeriğe sahip olduğu yönünde yoğun eleştiriler almıştır. Millî Eğitim Bakanlığı ise Öğretmenlik Meslek Kanunu'na yönelik bütün eleştirilere kulaklarını tıkamış ve bildiğini okumaya devam etmiştir. Öğretmenin temel talebi, Öğretmenlik Meslek Kanunu'nda yer alan ekonomik iyileştirmelerin bütün eğitim ve bilim emekçilerine ayrımsız ve eşit bir şekilde uygulanması. Öğretmenleri ayrıştıran ve "eşit işe eşit ücret" ilkesiyle çelişen her türlü uygulamaya derhâl son verilmelidir.
Öğretmenlik Meslek Kanunu'na göre, 2022'de 516.974 öğretmen uzman öğretmen, 66.679 öğretmen ise başöğretmen ünvanı alırken 2023'te ise 69.881 öğretmen uzman öğretmen, 3.891 öğretmen de başöğretmen ünvanı kazanmıştır. Günümüz itibarıyla diğer meslektaşlarıyla aynı işi yapan öğretmenlerden uzman ünvanı alanlar 4.304 lira, başöğretmen ünvanını alanlarsa 8.608 lira eğitim öğretim tazminatı almaktadır. Öğretmenlik zaten bir uzmanlık mesleğidir. Bu temel gerçeği yok sayarak öğretmenleri kariyer basamaklarına göre bölmek, farklı ücret politikaları üzerinden ayrıştırmak öğretmenler arasındaki ilişkilerin ve mesleki dayanışmanın bozulmasına neden olacaktır. Yapay olarak oluşturulan farklı statü ve uzmanlar zaman içinde giderek belirginleşen sınıfsal ayrışmalara, okullarda katı ve hiyerarşik çalışma ilişkilerinin oluşmasına yol açacaktır. Öğretmenler arasında oluşacak bu sınıflamayla birlikte ebeveynlerin çocuklarını uzman ve başöğretmen derecesindeki öğretmen sınıflarına kaydettirme isteği doğacaktır. Hâliyle bu da taslağa göre göreve yeni başlamış öğretmen açısından dezavantaj doğuracaktır. Öğretmenlik mesleğinin de avukatlık, eczacılık, doktorluk, mimarlık meslek grupları gibi, ayrım yapmadan o mesleği icra eden herkesin ilgili meslek kanunu kapsamında olacağı şekilde düzenleme ihtiyacından dolayı teklifin 20'nci maddesi teklif metninden çıkarılmalıdır.
Teşekkür ediyorum.