Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
MÜHİP KANKO (Kocaeli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Madde üzerinde konuşmadan önce Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla ilgili bazı öğretmen arkadaşlarımızdan gelen teklifler var, bunları takdirlerinize sunmak istiyorum. Ama bundan önce de yine kanun yapma sistemimizi eleştirmek istiyorum. Otuz altı saattir burada Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla ilgili görüşmeler yapıyoruz. Burada çok sayıda sendika, çok sayıda milletvekili dinledik fakat bugüne kadar ne sendikaların ne milletvekillerinin söylediği hiçbir önergede bir virgülle bile oynanmadı. Yani siz her ne kadar "Hepinizi dinliyoruz. Siz çok iyi çalışıyorsunuz, önerge veriyorsunuz." diyorsanız da bizim söylediğimiz hiçbir şeyin hiçbir etkisi yok. Bu anekdotun özellikle altını çizmek istiyorum.
Burada, özel öğretim kurumları öğretmenleri yok, ücretli öğretmenler yok, devletin yirmi gün çalıştırıp on dört gün SGK primi yatırdığı yani yeni mağduriyetler yaratılan ücretli öğretmenler kesinlikle yok.
Sözleşmeli öğretmenler ve öğretmen alımında mülakatın kaldırılması talepleri geldi. Ek ders ücretlerinin artırılması talebi ve ek ders ücretlerinin maaşla beraber emeklilik hesabına yansıtılması talepleri geldi. Yönetici atamalarında liyakate dayalı atamalar istendi. Özellikle, seçim döneminde Kocaeli'de gittiğim EĞİTİM-BİR-SEN, MEMUR-SEN veya EĞİTİM-İŞ, EĞİTİM SEN sendikalarının görüşmelerinde, bir salonda, EĞİTİM-BİR-SEN üyelerinin hepsinin yönetici olduğunu gördüm. Yani bir salonda aşağı yukarı 40 kişi vardı ve 40'ı da Kocaeli okullarında, ilk ve ortaokullarda bir yönetici kadrosundaydı. EĞİTİM SEN'de hiçbir yönetici göremedim. EĞİTİM-İŞ'de ise 2 yönetici görebildim. Dolayısıyla bu yönetici atamalarının mutlaka liyakate bağlı olarak yapılması gerekiyor.
Öğretmenler arasındaki statü farkları kaldırılmalı ancak yine de bugün var olan uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik tazminatlarının emekliliğe yansıtılmasını istiyor öğretmenler, elverişsiz bölgelerde çalışan öğretmenlere zorunlu hizmet tazminatı verilmesini istiyorlar, öğretmenlerin alanları dışında kullanılmasından kesinlikle şikâyetçiler. Dolayısıyla, baktığımız zaman öğretmenlerin böyle istekleri var. Ama bu maddede ise öğretmenlerin yer değiştirme, iş ve işlemleri düzenlenmekte. Öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atanmaları eğitim öğretim faaliyetlerini etkilemeyecek şekilde, sağlık ve can güvenliğine ilişkin yer değiştirmeleri yer değiştirme takvimine tabi olmadan yıl içerisinde yapılacaktır. Mazeret durumuna bağlı olarak yer değişikliği yapılmayan öğretmenlere üç yıl boyunca ücretsiz izin verilmesi planlanmaktadır. Bu durum, öğretmenlerin -eş durumu gibi- mazeretle de yer değiştirememesine neden olabilecektir. Eş durumu gibi mazerete dayalı yer değişikliklerinin tamamının yapılması esastır.
Ayrıca, maddeyle kurumlarında norm kadro fazlası olan öğretmenlerin bulundukları il içerisinde resen atanmalarının önü açılacaktır. Norm kadro fazlası öğretmenlerin tercihleri doğrultusunda atanmaları esas olmalıdır. İstekleri dışında başka ilçelere atanacak öğretmenler açısından ciddi mağduriyetler oluşacaktır. Ankara ili örneğini ele alırsak, Kızılcahamam ilçesinde çalışan bir öğretmenin Haymana ilçesine atanmasının yapılması mağduriyeti mutlaka ortaya çıkaracaktır.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum.