Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkanım, maddeyle ilgili arkadaşlarımızın konuşmaları esnasında açıklık kazanması gereken birkaç hususun olduğu kanaatiyle söz almış bulunuyorum. Tabii, kanun teklifimizin sunuş konuşmasında da aslında ifade ettim; yeni ihtiyaçlar yeni zorunlulukları doğuruyor ve bunlar da yeni sistem arayışlarını doğal olarak önümüze getiriyor. Bu çerçevede Millî Eğitim Akademisi teklifin içerisinde yer alıyor ancak bazı ifadeleri düzeltmekte fayda var. Yükseköğretimin alternatifi değil Millî Eğitim Akademisi; birincisi bu. İkincisi, herhangi bir biçimde YÖK'ün yetki devri söz konusu değil. Zaten yasal olarak da böyle bir şey mümkün olamaz. Bunları tashih etme ihtiyacı duyuyorum.
Bir diğer husus da eğitim fakültelerine alternatif ya da onların yerine bir yapı olarak Millî Eğitim Akademisi kurulmuyor. Burada temel maksadımız akademik eğitim falan değil, sadece mesleğe hazır hâle getirebilmek öğretmen adaylarımızı. Dolayısıyla akademinin kuruluşunu bu çerçevede değerlendirmemiz lazım.
Dünyanın birçok ülkesinde farklı uygulamalar var, bunları daha önce de söyledik; enstitü gibi, akademi gibi, çoklu seçme yöntemleri gibi. Biz de dünyanın başka ülkelerindeki örnekleri, kendi pratiğimizi incelemek suretiyle Millî Eğitim Akademisinin kurulmasının doğru olacağını düşündük.
Arkadaşlarımız, tabii, sıkça, yoğun olarak kadrolaşma ve benzeri eleştiriler getiriyorlar. Elbette ki bunlar konuşulabilir, söylenebilir ama şundan emin olun: Biraz sonra akademideki ölçme sistemleri konuşulurken de göreceğiz, aslında tamamen objektif bir ölçme yapısıyla akademiyi yapılandırıyoruz. Zaten öğrencilerimiz üniversiteye sınavla giriyorlar. Üniversiteden mezun olduktan sonra, atamaya temel teşkil eden kontenjan sayısı kadar öğrencimiz, KPSS puan üstünlüğüne göre alınacak. Bu açıdan, bunları dikkatlerinize sunmak istedim.
Bir şey daha vurgulamak istiyorum: Bizde uygulama saati şu anda doksan altı saat ancak OECD ülkeleri ve başarılı eğitim uygulaması gerçekleştiren ülkelerde bu saat daha yüksek. Biz akademi uygulamasıyla birlikte uygulama saatini dört yüz yirmi saate çıkarmış olacağız.
Maliyetle ilgili tartışmalar yapıldı, kısaca onunla ilgili de bilgi vermek istiyorum Sayın Başkanım. Akademi hizmet binalarının oluşumunda mevcut hizmet içi eğitim enstitülerinin dönüşümü sağlanarak yeni bir maliyet oluşturulmasına fırsat verilmemiş olacak. Millî Eğitim Bakanlığımızın bünyesindeki eğitim enstitülerinin ve eğitim merkezlerinin dönüşümü sağlanmış olacak.
Ayrıca şunu da ifade etmekte fayda var: Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğümüz var Bakanlığımızda. 1 Ocak 2025'te yani Millî Eğitim Akademisinin uygulama tarihi itibarıyla Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğümüz lağvedilecek. Böylelikle hem Genel Müdürlük personeli hem de enstitü personeli akademiye aktarılacak.
Diğer yandan, mevcut öğretmenlerin mesleki gelişimi için ülkemizde bulunan üniversite öğretim üyeleri görev almaktadır. Her görevlendirmede bu hocalarımıza çeşitli imkânlar ve ödenekler sağlanmaktadır. Dolayısıyla bu çerçeveden baktığımızda akademinin oluşturacağı maliyet hesaba katılmış ancak bu maliyetin minimize edilmesi için mevcut Millî Eğitim Bakanlığımızın imkânları, kaynakları ve elindeki mekanizmaları devreye konulmuştur.
Şunun da bilinmesinde fayda var: Akademi eğitimi devreye girdikten sonra aday öğretmenlik uygulaması da kaldırılmış olacak. Böylelikle öğretmenlerimizin üzerinde de başka bir stres kaynağı olan aday öğretmenlik uygulaması zaten akademinin içerisine alınmış olacak.
Bu açıdan bu bilgileri sizlerle paylaşmış oldum. Yine, imkân doğduğunda, açıklama ihtiyacı doğduğunda bilgileri sizlerle paylaşmayı isteyeceğim.
Hepinize tekrar teşekkür ediyorum.