KOMİSYON KONUŞMASI

LATİF SELVİ (Konya) - Değerli arkadaşlar, ben de kanunla ilgili söz aldım. Bizde şu anda fiilî uygulamada üniversitelerde, hem önerdiğimiz, teklif ettiğimiz yasada hem de fiilî uygulamada eğitim fakülteleri veya diğer fakültelerden mezun olan arkadaşlarımızın mezuniyeti esastır; bu bir. Yani bu bir akademik eğitimdir ve bu eğitimin uygulamasıyla ilgili yapılan çalışmalar YÖK'le ilgilidir. Elbette Millî Eğitimle koordineli bir şekilde, kontenjanlar dâhil birçok konuyu da görüşüyorlar. Yalnız burada bir noktanın altını çizmemiz lazım. Temel problem olarak baktığımızda birçok boyutu değerlendiriyoruz ama atanamayan öğretmenler açıklaması ön plana çıkıyor burada. Burada, değerli arkadaşlar, eğitim fakültesinden mezun olanların...

Şimdi, bütün konuşmalarda görünce bu hatırlatmayı yapayım istedim. Eğitim fakültesinden mezun olanlar büyük oranda yerleşiyorlar, bizde yerleşemeyen arkadaşların çok önemli bir kısmı... Yani eğer bir mukayese yapacak olursak, eğitim fakültesinden mezun olanlar yüzde 80-85 yerleşiyor, geriye kalan, peki, bu kadar yekûn nasıl oluşuyor? Formasyonla birlikte. Bunu zaten tartıştık, sizlerin de önerileri oldu burada, bunları da haklı görüyoruz. Zaten YÖK Başkan Vekilimizin açıklamalarından da benim anladığım, bu konuda birtakım tedbirlerin alınma iradesinin olduğu şeklinde.

Değerli arkadaşlar, yani eğitim fakülteleri öğrenciyi yetiştiriyor ve istihdamına da en önemli kaynağı eğitim fakülteleri oluşturuyor.

Şimdi, eğitim fakültelerinde bazı bölümlerde doluluk olması sebebiyle norm eksikliğinden dolayı bu fakültelere biz öğrenci almayacak olursak bu yanlış olur. Neden? Şimdi, FKB'de yani fizik, kimya, biyolojide bir doluluk var. Şimdi, dolayısıyla istihdam edilebilen öğretmen sayısı kontenjanı düşük ama fen bilimleri ana bir alan. Biz bu fen bilimlerini kaybedersek bir daha inşası çok sıkıntılı olur.

İstihdam konusuna gelince, elbette bu çocuklarımızın istihdamı hepimizin görevi, başta bizim görevimiz, bu konuda eksiklerimizi kabulleniyoruz ama şunu da söyleyelim: İstihdamla ilgili gayret edip bu arkadaşlarımızın her birisinin bir meslek sahibi olması veya mesleğiyle ilgili bir çalışma yapabilmesi için her türlü kolaylığı sağlamalıyız. İstihdamı sağlayamadığımızda yalnız başına Millî Eğitim Bakanlığı üzerinden planlarsak veya üniversitelerin ihtiyacı üzerinden planlarsak bu arkadaşlarımızın problemlerini çözemeyiz, bunun dışında da birtakım çalışmalar yapmak gerekiyor.

Mülakatla ilgili çokça değerlendirildi. Arkadaşlar, Adalet Bakanlığında mülakat var ama tartışılmıyor; İçişleri Bakanlığında mülakat var, tartışılmıyor; birçok alanda mülakat var, tartışılmıyor.

ŞENOL SUNAT (Manisa) - Tartışılıyor, tartışılıyor.

HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - İçişleri Bakanlığında tartışılıyor.

LATİF SELVİ (Konya) - Bir şey söyleyeyim.

ŞENOL SUNAT (Manisa) - Ama öğretmenlikte tabii ki daha çok.

LATİF SELVİ (Konya) - Ağırlıklı, anladım. Şimdi, söyleyeyim, ben de aynı noktaya geleceğim.

Arkadaşlar, mülakatla ilgili eğitim öğretim söz konusu olduğunda idareci mülakatlarına itiraz düşük yoğunluklu, sınava hiç itiraz yok, yöneticilerin sınavlarına hiç itiraz yok ama öğretmenler söz konusu olduğu zaman mülakat amacının dışında da içinde de tartışıldı. Objektifliğiyle ilgili değerlendirmeler kişilerin meseleyi nasıl değerlendirdiğine bakar. 60 bin kişi çağırılıyor, 20 bin kişi alınacaksa 40 bin kişinin gönlü burkuluyor. Bu aldığı sınav puanının aynısını bile almış olsa, diyor ki: "Ben mülakatta çok iyiydim, öyleyse ben değerlendirilmeliydim." Bu anlamda da biz bu kanunda mülakat uygulamasını kaldırıyoruz. Pratiğinde şu andaki meri, geçerli kanun düzenleninceye kadar geçerlidir ama burada yapılacak uygulamada kaldırılacak.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI FİLİZ KILIÇ - Sayın Vekilim, süreniz doldu.

LATİF SELVİ (Konya) - Kısa bir şey daha söyleyeceğim.

Değerli arkadaşlar, biz öğretmen alımlarını... Ben fiilen 1986-1987'den bu yana alımları biliyorum, hiçbirinde öyle -pek çok da, aşağı yukarı, bütün siyasi partiler de iktidar oldu- öğretmen alınmasıyla ilgili bir problemi olmadı ancak şöyle bir şey var: İnsanların zihninde tereddüt varsa tereddüdün kaldırılması lazım. Burada bizim önerdiğimiz şu: Akademik eğitimini eğitim fakültelerimiz veriyor, eğitim fakültelerimiz eğitim verdikten sonra çocuklarımız sınava giriyor, sınavda da başarılı olduktan sonra biz ilave bir uygulama getiriyoruz çünkü eğitim öğretimin en önemli alanlarından birisi de pratik uygulamadır, bunu da mesleğe girişte güçlü bir şekilde verelim ve çocuklarımız da buradan aldığı başarıyla birlikte eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğretmen olarak devam etsin istiyoruz. Zaten gördüğüm kadarıyla akademiye kimse itiraz etmiyor, burada itiraz şu: Öncesinde mi olmalı yoksa öğretmen alımı yapılıp sonra mı olmalı şeklinde; gördüğüm bu.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Siz de kabul ediyor musunuz Latif Bey?

LATİF SELVİ (Konya) - Şimdi, bunu tartışıyoruz, konuşuyoruz şu anda.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Çok güzel şeyler söylüyorsunuz.

LATİF SELVİ (Konya) - Ya, biz öncesinde değerlendirdik, bizim değerlendirmemiz bu.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Bakın "Mülakatı da kaldırıyoruz." diyorsunuz ya ben çok önemsedim konuşmanızı, dolayısıyla, madem öyle, devlet memuru olsunlar, sonra eğitim akademisine gitsinler.

LATİF SELVİ (Konya) - Şu anda arkadaşlarımız mülakatlara giriyor, herkesin kulağı da buralarda, bence arkadaşlarımızın şu andaki fiilî durumunu bozmayalım.

Bir başka ifade edeceğim şey: Eğitim fakültelerinin kontenjanları, etkinliği; elbette hepsi önemli. Biliyorsunuz, fakülteye girişiyle ilgili belli alanlarda bir sınırlandırma var, bu öğretmenlik alanlarında da var, belli puanı almayanlar kontenjan boşluğu olsa bile başarılı kabul edilmez, onun için de eğitim fakülteleri... Tabii, bu daha da güçlendirilmeli, Şenol Hocam'a katılıyorum.

İptaller... Arkadaşlar, bizim yapacağımız her şey yargı denetimine açıktır, biz hukuku sınırlandıramayız ama hukuk bir karar verirse biz...

FETHİ AÇIKEL (İstanbul) - Anayasa Mahkemesinin kararlarını uygulamıyorsunuz ama.

LATİF SELVİ (Konya) - Biz Anayasa Mahkemesinin kararlarını uyguladık, uyguluyoruz.

FETHİ AÇIKEL (İstanbul) - AİHM de dâhil.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Can Atalay nerede?

LATİF SELVİ (Konya) - Arkadaşlar, Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla ilgili...

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Can Atalay nerede?

LATİF SELVİ (Konya) - Bakın, geldiği zaman konuşacağız. Kariyer basamaklarında, burada da şunu net olarak söyleyelim: Bütün düzenlemelerde Anayasa Mahkemesinin önceki verdiği kararların hepsi uygulanmıştır.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Can Atalay nerede Sayın Vekilim?

LATİF SELVİ (Konya) - Bakın, o farklı.

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - 153'üncü madde "Anayasa Mahkemesinin kararları kesindir." diyor.

LATİF SELVİ (Konya) - Şimdi, Suat Bey...

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Can Atalay yok da o yüzden sordum.

LATİF SELVİ (Konya) - Suat Bey, o ayrı bir şey, o Meclisle alakalı. Benim söylediğim...

SUAT ÖZÇAĞDAŞ (İstanbul) - Anayasa Mahkemesinin kararları kesindir.

LATİF SELVİ (Konya) - Bakın, 2004 yılında yapılan düzenlemenin iptali de 2022 yılında yapılan düzenlemenin iptalinin gerekçeleri de dikkate alınmak suretiyle düzenleme yapıldı. Yine, şunu söyleyeyim...

OTURUM BAŞKANI FİLİZ KILIÇ - Sayın Vekilim "Kısaca bitireceğim." dediniz ama bir beş dakika daha kullanıyorsunuz, lütfen.

LATİF SELVİ (Konya) - Özür dilerim, o zaman kapatıyorum.

Teşekkür ederim.

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Bir başkası için hak doğuruyor.

OTURUM BAŞKANI FİLİZ KILIÇ - İşte, o yüzden, bunu bildiğim için hemen...

LATİF SELVİ (Konya) - Teşekkür ederim, ben durmasını bilirim, sıkıntı yok.

OTURUM BAŞKANI FİLİZ KILIÇ - Teşekkür ederim, sağ olun.