Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
LATİF SELVİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; şimdi, meseleyi bağlamında değerlendirdiğimiz zaman doğru olur. Arkadaşlar, bu tür projelerde bir kurum, kuruluş hazırlığını yapar; ilçe, il veya Bakanlıkla yapacaksa, neyse, projesini götürür, kaynağını vesairesini, hepsini ortaya koyar ve bu çerçevede de ilgili kurum -yani ilçeyse, ilse veya Bakanlıksa- değerlendirir, değerlendirmelerinde de Millî Eğitimin temel prensipleri esastır; bu doğrultuda faaliyetleri değerlendirilir, ona izin verilir.
Şimdi, ben şöyle bir cümle kurmuştum: "Mesela, şöyle bir kuruluşa verilir mi?" diye bir uç örnek vermişti arkadaşımız, şimdi o uç örnek, "Evet, verilemez." dedim ben; verilemez çünkü Millî Eğitim Bakanlığının merkez teşkilatı da il teşkilatı da ilçe teşkilatı da konuyu kendi yetkisi çerçevesinde değerlendirir ve bunların uygun olmayanlarının tamamını reddeder. Bakın, mesela, şimdi bu faaliyetleri yapmada kim yetkilidir? Mesela bir öğretmenimiz kaymakamlığın, valiliğin organizasyonu çerçevesinde talimatlandırıldığı bir şeyde kendisi inisiyatif kullanamaz. Mesela, şöyle bir şey söyleyeyim: Kullanabilir, kullanırsa sorumluluğuna katlanır, nitekim o da katlanmış. Ayın 15'inde LÖSEV'le -Mayıs ayının 15'inde- İl Millî Eğitim, bilinçlendirme amaçlı olarak, Yenimahalle'deki okul yöneticisi arkadaşlar ile rehber öğretmenleri bilgilendirmek üzere bir programda sunum yapmışlar ve sunum kabul görmüş, organizasyona yöneticiler ve rehber öğretmenler görevli olarak katıldılar. Yani bu organizasyon belli bir prensip çerçevesinde... Öyle rastgele ben şunu isterim, bunu da istemiyorum veya buradan da şöyle bir ekstra amaç üretmek istiyorum diyemez.
Bir başka tarafı daha var. Şimdi değerli arkadaşlar, Suat Bey'di sanıyorum "Millî Eğitimin yeterli kadroları var, kendisi yapar." dedi. Millî Eğitim elbette kadrolarıyla zaten yapıyor kendi etkinliklerini ancak işte, LÖSEV'i örnek gösterdim, kanserle ilgili bir sunum yapıyorlar, ekipleri Millî Eğitimin dışındaki arkadaşlardan da oluşuyor. Bunun için de değerlendirmelerde valiliğin ve Millî Eğitimin, merkezde de Bakanlığın yetkili organlarında değerlendirilir ve o çerçevede karar verilir, bunların hepsi de Millî Eğitimin temel prensiplerine uygun olarak yürür.
Bir diğer konu: Arkadaşlar, bunu polemik konusu yapmaya lüzum yok. Herhangi bir kuruma ekstra avantajla bir şey yapmaya çalışsa ve bu da prensiplere uymazsa o kişilerin hepsi soruşturma geçirir. Onun için de bu riski kimse almaz.
Bir diğer temel konu da "Taşımalı kaldırılsın." Arkadaşlar, taşımalı temel bir uygulama değil ama öğrenciler de emsalleri, akranları içerisinde yetişiyor. Bunun için de taşımalı bir zorunluluk olarak değerlendiriliyor. Yemek veriliyor. Mesela, iki gündür hep yemeklerle ilgili... Yaklaşık 1 milyon 600 bine yakın öğrencimiz fiilen şu anda yemek alıyor ve taşımalıların tamamının ihtiyaçları da devlet tarafından karşılanıyor. Elbette, zor bir şey; doğru söylüyor arkadaşlarımız ama çaresizlikten yapılan bir şey. Bu konu da Sayın Başkanımın Bakanlığı döneminde başlatıldı, bu devam ediyor, bütün köy okullarının açılması esasında eğitim ve öğretimin dışında da ekstra bir kazanım. Onun için de açmaya gayret ediliyor; bunlar öğrenci azlığından kaynaklanan hususlar.
Yine, müfettişler, şube müdürleri, bu arkadaşlarımızın mali durumlarıyla ilgili gerçekten bir problemli durum var, biz bunu görüyoruz, bunun da artırılması lazım. Sorun burada şuna takılıyor: Arkadaşlar, mesele ekonomik de değil, genel idari hizmetler... Biz hizmet kolları olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz, eğitim ve öğretim hizmetleri sınıfı içinde olmadıkları için, bunlar genel idare hizmetleri sınıfında olduğundan dolayı da Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun getirdiği bazı avantajlardan yararlanamıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MAHMUT ÖZER - Sayın Milletvekilim, lütfen toparlayalım.
LATİF SELVİ (Konya) - Ama bunların tazminatları artırılmalı ve bu arkadaşlarımız gerçekten üstlendikleri sorumluluğa uygun bir ücrete kavuşturulmalı. Son derece yerinde bir durum.
Her okulumuzda Atatürk Köşesi mutlaka olur arkadaşlar. Atatürk Köşesi yok, 15 Temmuz Köşesi var, olmaz. 15 Temmuzla ilgili yapılabilir ama Atatürk'le ilgili her okulda mutlaka bir köşesi olur. Burada varsa somut bir örnek, bununla ilgili gerekli düzenleme yapılır.
Hepinize teşekkür ediyorum.
GİZEM ÖZCAN (Muğla) - Sayın Vekilim, önergenizi verin, müfettişlerin tazminat oranını artıralım.
LATİF SELVİ (Konya) - Bu, kanunla değil, mali bir konu; bunun görüşülmesi gerekiyor.