KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Değerli Başkanım, teşekkür ediyorum. Kıymetli hazırunu saygıyla selamlıyorum.

Ben de bu ÇEDES Projesi kapsamında özellikle Cumhuriyet Halk Partili arkadaşlarımızın bu projeye yönelik ithamları üzerine birkaç kelam etmek istiyorum. Ben de -daha önce de ifade ettim- yıllarca Millî Eğitimde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni olarak görev yaptım. ÇEDES'in açılımı "Çevreye Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum" projenin adı bu. Bu projenin içinde "sivil toplum kuruluşlarıyla yapılabilir" var ama bu, hepsi, bu proje böyle uygulanıyor anlamında değil. Google'dan bir tarama yaparsanız okullarımızda, Millî Eğitimimizde, öğretmenlerimizin rehberliğinde bu projenin nasıl uygulandığının hangi örneklerle değerlerimizi ve çevreye duyarlılığı çocuklarımıza yaşayarak öğretme örnekleriyle dolu olduğunu görürsünüz. Bu çok önemli, bizim eğitimde yaşayarak, çocuklarımıza teorik olarak değil, aklınıza gelen tüm değerleri -toplumda sahip olduğumuz- çocuklara aktarma adına... Arkadaşlarımız şu yanlışa düşüyorlar: Bu projeye bir imam fotoğrafı, bir cami, camide çocukların bulunması ve aynı zamanda...

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Biz yapmıyoruz onu.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Hayır, ben bunu...

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Bizi itham etme. Bizler yapmıyoruz, bize geliyor.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bir saniye...

Bu fotoğraf üzerinden camide çocuklarımızın bulunuşunun pedagojik olarak yanlış olduğu ön yargısı üzerinden, eğitim olarak...

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Pedagojik olarak bu yanlış.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bir eğitimci olarak bunu kabul etmiyorum. Batı'dan örnek verelim.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Batı da yanlış.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Batı'da, Almanya'da anaokullarının yüzde 90'ı -hepsi demeyeyim- "Kindergarten"lar kilisenin kontrolünde ve değerlerinin aktarımında o yaşlardan başlayarak bir çalışma içerisine giriyor Avrupa. Bizde de cami en büyük değerimiz. Ben arkadaşların bunun dışında düşündüğünü düşünmüyorum.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Alevi olanları...

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - İmamlar, devletimizin görevlileri. İmam fotoğrafından bu kadar irkilmeye lüzum yok, cami fotoğrafından da.

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Vallahi biz hiç irkilmiyoruz yani yanlış şeyler söylemeyin. Öyle bir şey yok ama.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Aleviler de var.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bakın, bu noktada, şu anda...

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - İnanmayanlar da vardır, yok sayamayız yani.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bir saniye... Dinleyin ama ben sizi dinledim.

BAŞKAN MAHMUT ÖZER - Kıymetli arkadaşlar, sayın milletvekilimiz sözünü tamamlasın.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - İşte, ben böyle düşünmediğinizi, bu ön yargıdan hareketle bu ithamları getirdiğinizi söylemek istiyorum. Şu anda, Diyanet İşleri Başkanlığımız uhdesinde, yüz binlerce çocuğumuz camilerimizde yaz döneminde velilerimizin talebiyle Kur'an eğitimi alıyorlar.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Biz çocukken de vardı.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Birçoğunuz çocukluğunuzda camilerde bu eğitimi aldınız.

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Ona kimse bir şey demiyor ki.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - "Bu, pedagojik olarak yanlıştır." demek bu ülkenin gerçekliğine aykırı. O çocuklarımızın caminin havasından alacağı çok şey var. Cami, bizim medeniyetimizi toplayan, birleştiren ve değer üreten bir merkez.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Cemevleri de öyle.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - O yüzden, lütfen, bu ön yargılarımızla bu projeyi, bu manada uygulamalara yönelik güzel örnekleri olan -şimdi vereceğim- İzmir Dikili Millî Eğitim Müdürlüğünün ÇEDES Projesi kapsamında bu yıl yapmış olduğu... Bakın, "Bu kapsamda, Atatürk İlkokulumuz Hatay kardeş okulumuza destek amaçlı kırtasiye kolileri hazırlayarak gönderdiler." diyor Millî Eğitim Müdürlüğü. Bir yardımlaşma değerinin çocuklarımıza yaşayarak öğretilmesi -Hatay'da deprem olmuş, biz buraya yardım etmeliyiz- yardımlaşma duygusunun geliştirilmesi...

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Bu zaten var. ÇEDES'le mi oluyor?

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bu, Diyanet değil; bu okullarımızda ÇEDES uygulanıyor, sadece Diyanet değil.

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - ÇEDES'e gerek yok ki bunu yapmak için.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Diyanetten de korkmayın, Diyanet de çocuklarımıza yönelik bir eğitim yapıyor, Diyanetimizin de Kur'an kursları var; gözünüzü seveyim.

ŞENOL SUNAT (Manisa) - Sayın Vekilim, İzmir'de her 3 okul...

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Eşleştirildiğimiz 2 okulumuz için hazırlanan... Orayı geçiyorum.

ŞENOL SUNAT (Manisa) - Sayın Vekilim, konuyla ilgili soruyorum.

BAŞKAN MAHMUT ÖZER - Söz isteyin size de vereyim.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Bademli Ortaokulu Değerler Kulübü öğrencileriyle deprem konusunda bilinçlenme adına video izleme etkinliği yaptılar. Bakın, ÇEDES'in içinde bu. Can Rüştü Tüfekçioğlu Ortaokulu 8/C öğrencileri yardımlaşma ve paylaşma değerlerini işleyerek sınıfça kahvaltı etkinliği yaptılar. Öğretmen arkadaşlarımız bilir; bu etkinlikler, çocuklarımız üzerinde istediğimiz değerleri yaşatma adına en çok tesir bırakan etkinliklerdir ve özellikle değerler eğitiminin aktarımında çok büyük önem taşırlar.

KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Ailesi aktarsın.

NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Aile var, aile.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - O yüzden, ÇEDES'in de özü ve özeti budur. Sadece bir imam, bir cami fotoğrafından rahatsız olunarak kendi ideolojik yaklaşımlarımızla, lütfen, bu değerlerimizi öğreten bu güzel projeyi tamamen böyle itham etmeyin. Eleştirilen uygulamalar çıkabilir, örnekler çıkabilir, farklı uygulamalar çıkabilir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MAHMUT ÖZER - Sayın Milletvekilim, toparlayalım.

MEHMET AKİF YILMAZ (Kocaeli) - Eğer bu nahoş bir uygulamaysa zaten buna devletimiz gereğini yapar ama ÇEDES'in özü, gayesi, değerlerimizin çocuklarımıza yaşayarak aktarılması noktasında etkinlikleri artırmaktır.

Teşekkür ediyorum.